۰ نفر

با سرمایه گذاری فولاد مبارکه صورت گرفت؛

کلنگ توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان به زمین زده شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۸
کد خبر: 464686
 کلنگ توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان به زمین زده شد

با حضور معاون وزیر صمت، استاندار اصفهان، مدیرعامل فولاد مبارکه، امام‌جمعه، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و جمعی از مسولان این شهر، کلنگ طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در دو فاز و با ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۰۸۰ نفر، با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه به زمین زده شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین، خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی سخنانی گفت: ما در ایمیدرو به توسعه و سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی می‌اندیشیم؛ بنابراین در کنار اتخاذ تصمیمات لازم، ابزار لازم را نیز ایجاد می‌کنیم و این ابزار برای توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالی است که شرکت فولاد مبارکه آن را فراهم کرده است.

فولاد مبارکه ظرف یک ماه آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه در دست اقدام دارد و پروژه‌ای که امروز شاهد آغاز رسمی احداث آن بودیم خروجی یکی از طرح‌های توسعه‌ای است که تکمیل زنجیره ارزش را شکل خواهد داد و در قالب طرح جامع فولاد کشور که به‌تازگی نیز به‌روزآوری شده رقم خواهد خورد.

به‌طورکلی طرح منطقه ویژه کاشان ۲۵۰ هکتار فنس‌کشی و جاده‌سازی دارد و امیدواریم برای فازهای بعدی این طرح نیز تامین اعتبار شود.

سرمایه‌گذاران بسیاری در کاشان آماده سرمایه‌گذاری‌اند. همچنین با همکاری صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور، تامین مالی معادن کوچک و متوسط در این شهرستان در حال انجام است. ظرفیت اکتشافی ایمیدرو در شهرستان‌ها نیز وجود دارد تا اکتشافات در این شهرستان کامل شود.

به خاطر داشته باشیم هرگونه سرمایه‌گذاری مکمل زنجیره ارزش، اولا باید در راستای تامین نیاز کارخانه و ثانیا در مسیر صادرات بیشتر باشد. سرمایه‌گذاری‌های موازی یا سرمایه‌گذاری برای آن‌هایی که خوراک و بازار ندارند انجام نخواهیم داد.

در خصوص توسعه فولاد کشور هم باید اضافه کرد برای دست‌یابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، دو پروژه مهم گروه فولاد مبارکه، شامل پروژه‌های ۱۰ میلیون تنی فولاد هرمزگان و ۱۰ میلیون تنی چابهار در دست اقدام است؛ ضمن اینکه در همین زمینه دو پروژه ۱۰ میلیون تنی دیگر با رویکرد صادراتی و حتی تامین مواد اولیه از خارج از کشور در دو منطقه  یادشده در دستور کار قرار گرفته است.

فولاد مبارکه در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاراین پروژه، پیشتاز است

رویکرد ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ همکار این سازمان، توسعه و افزایش سهم معدن و صنایع معدنی و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در تولید ناخالص ملی (GDP) کشور است. در این راستا مجموعه‌ای از فعالیت‌های بزرگ و زیربنایی ازجمله امضای تفاهم‌نامه راه‌آهن محور سنگان به بافق صورت گرفته که فولاد مبارکه در بین شرکت‌های سرمایه‌گذار در این پروژه پیشتاز است. جاده تربت به خواف در منطقه شرق کشور نیز به جهت آنکه فولاد مبارکه در  آنجا   به تولید ۵ میلیون گندله و  ۵ میلیون کنستانتره دست خواهد یافت، با مشارکت شرکت‌های دیگری ازجمله فولاد خوزستان و فولاد خراسان اجرایی خواهد شد.

برای افزایش سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که تامین نیمی از این مقدار به‌تنهایی توسط صنعت فولاد کشور صورت گرفته است؛ بدین ترتیب ظرفیت تولید فولاد از ۳۷ میلیون به ۴۰ میلیون تن در سال جاری افزایش خواهد یافت و با دستیابی به این اتفاقات کم‌نظیر شاهد رونق بیشتر و اشتغال بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بخش فولاد خواهیم بود.

این اتفاق مبارکی است که شرکت‌های بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه، علاوه بر تولید وارد عرصه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از قبیل راه‌سازی، ریل، بندرو ... شده‌اند.

جایگاه کشور از رتبه دهم به نهم ارتقا یافته است

عملکرد کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال جاری بسیار خوب بوده است. در زمینه جهش تولید خوشبختانه در پنج‌ماهه ابتدایی امسال در شمش فولاد ۹ درصد، در آهن اسفنجی ۱۲ درصد و در محصولات فولادی ۵ درصد رشد داشته‌ایم. میانگین تولید فولاد کشور در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰.۲ درصد رشد داشته که بیشترین رشد در دنیا بوده است.

با تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد در ماه قبل، جایگاه جهانی کشور از رتبه دهم به نهم ارتقا یافته است. در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی با تولید ۱۵ میلیون تن آهن اسفنجی، رتبه اول را در بین دیگر کشورها از آن خود کرده‌ایم.

در تولید کنستانتره تا پایان سال گذشته به ۵۷ میلیون تن تولید دست یافتیم و در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم به عدد ۶۷ میلیون تن دست  یابیم. در تولید گندله نیز  در سال ۹۸ به ۴۷ میلیون تن دست یافتیم و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تولید در سال جاری به ۶۶ میلیون تن افزایش یابد.

استخراج سنگ‌آهن در کشور در سال جاری به بیش از ۱۰۰میلیون تن و در چشم‌انداز فولاد این رقم به ۱۶۰میلیون تن خواهد رسید.

در سال گذشته نزدیک به ۱۲میلیون تن فولاد صادر شد که از این میزان ۷میلیون تن شمش و مابقی محصولات فولادی بود. اصرار ما بر این است که محصولات با ارزش افزوده بالا صادر کنیم. معتقدیم تبدیل شمش به انواع ورق و محصولات فولادی ارزش افزوده زیادی برای کشور به همراه دارد.

تاکید ما در ایمیدرو بر توسعه بنگاه‌های بزرگ و حمایت از سهام‌داران در بازار سرمایه است و ۴۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خود دلیل این ادعاست.

به هر تقدیر ابزار لازم در فولاد مبارکه، در منطقه ویژه و ایمیدرو فراهم است، پیمانکار مناسب هم وجود دارد و امیدواریم مسئولان مربوطه نیز کمک کنند تا این پروژه‌ها به ثمر برسد و اتفاقات خوب دیگری رقم بخورد.

 مدیرعامل فولاد مبارکه:تکنولوژی توسعه فولاد امیرکبیر کاشان برای مبارکه کاملا شناخته شده است

حمیدرضا عظیمیان بیان کرد: در حال حاضر با وجود ۱۰ کارخانه و خط تولید، ظرفیت تولید ورق گالوانیزه در کشور حدود ۲ میلیون تن و میزان مصرف یک میلیون تن است؛ بنابراین با ظرفیت مازاد گالوانیزه مواجهیم.

چهار کارخانه تولید ورق گالوانیزه در گروه فولاد مبارکه (فولاد امیرکبیر در کاشان، تاراز در شهرکرد، ورق خودرو در سفیددشت و واحد گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه) وجود دارد. در خصوص توسعه مدنظر در فولاد امیرکبیر کاشان باید گفت افزایش ظرفیت خط اسیدشویی از طریق نوسازی خط و اگر جواب ندهد، ایجاد یک پلنت جدید، و همچنین ایجاد یک خط نورد ۲۵۰ هزار تنی برای افزایش ظرفیت تا ۵۰۰ هزار تن در سال از زیرساخت‌های این توسعه بوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: اجرای طرح نورد گرم شماره ۲فولاد مبارکه از دیگر ملزومات اصلی برای به بار نشستن طرح‌های توسعه فولاد امیرکبیر کاشان است؛ به ‌نحوی‌که ورق نورد شده در نورد گرم شماره ۲فولاد مبارکه باید در خط اسیدشویی و نورد این کارخانه نورد و در ادامه به ورق گالوانیزه تبدیل شود.

عظیمیان در پایان گفت: فولاد مبارکه با در اختیار داشتن حدود ۵۸ درصد سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، سهام‌دار عمده این شرکت است. در حال حاضر بهترین ورق گالوانیزه کشور در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در حال تولید است. در خصوص توسعه این کارخانه هم با توجه به اینکه مشاور اجرای این پروژه، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه است و تکنولوژی آن برایمان شناخته‌شده است، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. به‌هرحال امروز خوشحالیم که تکمیل این زنجیره با هماهنگی کامل وارد فاز اجرا می‌شود.

 نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل: فولاد مبارکه پرچم پرافتخار صنعت در ایران است

انتظار ما توسعه صنعتی استان بود که به همت آقایان غریب‌پور و عظیمیان صورت گرفت. عمده اشتغال منطقه مربوط به ایجاد ۴۰۰ تا ۵۰۰ فرصت شغلی در فاز ۲ است. در فاز یک برای۸۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. خواهش ما این است که پس از پیشرفت ۵۰ درصدی فازیک، فاز دو گالوانیزه نیز آغاز گردد. همچنین انتظار داریم فازسه که خط تولید ورق‌های رنگی است شروع شود. کاشان قطب گالوانیزه کشور است و اگر فاز ۲ نباشد به‌ مرور این جریان از بین خواهد رفت. این شرکت یک شرکت برجسته فنی است و حتما عزیزان سرمایه‌گذار بیش از ما دلسوز آن هستند. از مدیرعامل فولاد مبارکه درخواست کرده‌ایم اولا سود این شرکت که سهم فولاد مبارکه است، در سال جاری و سال‌های آینده در توسعه‌ شرکت هزینه گردد تا منابع این پروژه تامین شود. ثانیا پروژه به‌ سرعت اجرایی شود، به‌کارگیری نیروهای بومی و پیمانکاران کاشانی در اولویت باشد و خرید از صنایع مستقر در کاشان انجام گیرد.

فولاد مبارکه پرچم پرافتخار صنعت در ایران است. این شرکت که در استان اصفهان واقع شده، خدمات بزرگی به اصفهان می‌کند و میزان زیادی از توسعه شهر اصفهان مدیون فولاد مبارکه است. اینکه اعلام شده ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت به منطقه ویژه اقتصادی کاشان اختصاص خواهد یافت به نظر من یک نگاه نو به منطقه ویژه اقتصادی است و از حمایت‌های فولاد مبارکه و سایر مسولان امر سپاسگزارم.

 مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان: اجرای عملیات توسعه فولاد امیرکبیر کاشان ظرف مدت ۲۴ ماه

عملیات اجرایی احداث خط نورد سرد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، توسعه خط اسیدشویی تا ظرفیت ۵۰۰ هزار تن، احداث کارگاه سنگ‌زنی و آماده‌سازی غلتک‌های نورد در فاز اول و احداث خط گالوانیزه۲  و تولید محصولات سرد ازجمله برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد امیرکبیر کاشان است.

این طرح در مدت ۲۴ ماه اجرایی خواهد شد. صنایع ساختمان، صنایع خودرو، صنایع لوازم‌خانگی، صنایع فلزی سبک، صنایع تکمیلی (پوشش‌دهی)، صنایع نفت و گاز (بشکه‌های فلزی) و صنایع تبدیلی از صنایع مصرف‌کننده ترکیبات تولیدی طرح توسعه فولاد امیرکبیر کاشان هستند.

تامین مواد اولیه ورق فول هارد خط گالوانیزه ۲ فولاد امیرکبیر کاشان، تامین مواد اولیه شرکت‌های گالوانیزه کشور، افزایش ظرفیت تولید ورق سرد در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و تولید ورق سرد با ضخامت‌های کم و همچنین ایجاد ارزش افزوده از اهداف مهم اجرای این پروژه است.

مجموع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح توسعه‌ای به ترتیب ۱۲ میلیون یورو  و ۳۷۰۰ میلیارد  ریال است. اجرای این طرح برای ۱۰۸۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده و زمینه‌ساز کمک به اقتصاد منطقه و رونق کسب ‌وکارهای محلی خواهد بود.

 استاندار اصفهان: از توسعه فولاد امیرکبیر کاشان با تمام وجود دفاع می‌کنیم

به‌عنوان سربازان نظام هرجا مسولیتی داریم، خصوصا در جهت اجرایی کردن دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، وظیفه شرعی‌ ما این است که با نهایت تلاش کار کنیم. کاشان پاره تن استان اصفهان است. با کمال افتخار در خدمت مردم عزیز، فهیم و متدین کاشان هستیم و این را تکلیف قانونی و وظیفه شرعی خود می‌دانیم؛ همچنان که از توسعه فولاد امیرکبیر با تمام وجود دفاع کردیم. مسئله بسیار مهم این است که ما در استان تشنه‌ایم و بزرگ‌ترین نگرانی ما کمبود آب است. از دیگر سو، سازمان‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری کشور بزرگ‌ترین مشکل ما را فرونشست زمین اعلام کرده‌اند. از نمایندگان استان تقاضای همیاری و چاره‌اندیشی اساسی داریم. اصفهان در معرض خطر است. دستاوردهای دوران تحریم و کرونا با وفاق، همدلی، پشتیبانی، هماهنگی و هم‌زبانی به دست آمده است. همه در یک کشتی سواریم، پس باید به یکدیگر کمک کنیم. باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و هماهنگ و همفکر باشیم تا بتوانیم چیزی را که مدنظر مقام معظم رهبری است اجرا کنیم.