۰ نفر

اشتغال‌زایی با طرح تاپ؛

چه تعداد بنگاه اقتصادی فعال در کشور وجود دارد؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 464088
چه تعداد بنگاه اقتصادی فعال در کشور وجود دارد؟

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت، از فعال بودن ۶۶ هزار بنگاه فعال اقتصادی در کشور خبر داد و گفت: این بنگاه ها می توانند مشکلات و مسایل خود را در سامانه تاپ جهت بررسی و تحلیل توسط نخبگان ثبت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  برات قبادیان روز چهارشنبه در نشست مشترک اقتصاد مقاومتی، تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال و سرمایه گذاری استان ایلام اظهار داشت: یکی از مشکلات و ایرادهایی که به طور عمده و در بخش‌های مختلفی از کشور از جمله اقتصاد، اجتماع، مدیریت و مواردی از این قبیل وجود دارد، فقدان نگاه و عملکرد علمی در کشور است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم اشتغال زایشی و پایدار در کشور ایجاد کنیم و دانش آموختگان دانشگاهی در بنگاه های صنعتی حضور پیدا بکنند و همچنین نفوذ و رسوخ فناوری را در بنگاه های اقتصادی داشته باشیم اجرای طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار حیاتی و اساسی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح تاپ در کشور یادآور شد: این سامانه در راستای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ایجاد شده تا صنعت چالش‌های خود را در این سامانه مطرح کرده و دانشگاه در قالب رساله‌ها و تزهای دانشگاهی در مورد این چالش‌ها تحقیق کند و راه حل‌های فناورانه برای چالش‌های صنعت ارائه دهد.

قبادیان تاکید کرد: با اجرای این طرح تحول عظیمی در کشور اتفاق خواهد افتاد، اما اجرای آن مشروط به همکاری تمام بخش‌های کشور است، برای اجرای این طرح بیش از ۲ سال مطالعه انجام شده و الگوهای مورد استفاده در تمام کشورهای دنیا مورد بررسی قرار گرفته و تنها بخش باقی مانده، اجرای مناسب آن است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان اکنون در این طرح استان اول کشور است، اضافه کرد: این طرح از طرح های موفق بوده و تاکنون پنج هزار مساله در سامانه ثبت شده است.

وی اضافه کرد: واحدهای اقتصادی می توانند مشکلات و مسایل خود را در سامانه تاپ ثبت کنند و با کمک افراد جوان دانشجو ارشد و دکتر در قالب طرح های پایان نامه ای مسایل آنان بررسی و تحلیل شود.

معاون وزیر صمت از طرح سرباز تاپ خبر داد و گفت: اکنون ۲۰۰ سرباز در طرح های اقتصادی کشور از طریق این طرح مشغول فعالیت هستند که در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی ارشد و دکترا در واحدهای اقتصادی و بنگاه ها مشغول خدمت می شوند و به جای سربازی توان علمی آنها در خدمت به توسعه کشور بکار گرفته می شود.

قبادیان یادآوری کرد: بدون شک دانشجویی که به عنوان نیروی مفید در یک بنگاه اقتصادی شروع به فعالیت می‌کند، پس از فراغت از تحصیل نیز در آن بنگاه باقی خواهد ماند و به عنوان کارآفرین فعالیت خود را پیگیری خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه با طرح تاپ به جهش توسعه ای کشور با کمک توان علمی دانشگاه ها کمک شایانی خواهد کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران سومین کشور در دارا بودن سرمایه ارزشمند انسانی علمی است اما ما در کشور در بخش های مختلف از این سرمایه استفاده نکرده ایم، در بخش تقاضا با همکاری دانشگاه و صنعت، نیازهای این بخش برآورده می‌شود و این راهکار مناسبی برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه در کنار اشتغال‌آفرینی است.

معاون، آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه یازدهم شهریورماه در سفری ۲ روزه به منظور افتتاح کارخانه آرد نگین زاگرس، بازدید از کارخانه ماداکتو استیل کرد دره شهر، شهرک صنعتی ایلام و مرکز نوآوری دانشگاه آزاد ایلام، شرکت در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ایلام و شورای ادارای ادارات هم خانواده صنعت، معدن و تجارت وارد ایلام شد.