۰ نفر

تابستان داغ فولاد در چین

۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۷:۱۰
کد خبر: 463689
تابستان داغ فولاد در چین

بازار فولاد چین همچنان بسیار پررونق باقی مانده که باعث شده تولید فولاد رکورد بزند و واردات سنگ آهن نیز در بالاترین سطوح قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، انتظارات فعالان بازار از باقی مانده فصل سوم سال ۲۰۲۰ در پرجمعیت ترین کشور جهان مثبت است؛ اما کاهش حمایت مالی دولت و کنترل بخش املاک ممکن است به افت بازار در فصل آخر سال منجر شود. در واقع از همین حالا حاشیه سود فولاد ساختمانی به دلیل بهای بالای مواد اولیه یعنی سنگ آهن تحت فشار است. به گفته کارشناسان، قیمت ورق فولادی می‌تواند در مسیر یک اصلاح قیمت قرار گرفته باشد؛ چراکه تقاضای مصرف کننده نهایی پاسخگوی ادامه رشد بهای نورد گرم نیست.

با این حال گزارش پلتس این احتمال را نیز رد نمی‌کند که در نیمه دوم امسال بازار املاک با قدرت بازیابی شود اگرچه برخی شهرها ممکن است برای جلوگیری از ایجاد حباب، سخت‌گیری بیشتری در معیارهای استقراض اعمال کنند. علاوه بر این، چین در تلاش برای اعطای مجوز به پروژه‌های بیشتر در بخش زیرساخت و ساختمان است که در کنار تزریق محرک‌های اقتصادی متعدد پس از همه‌گیری کرونا می‌تواند بیش از پیش به تقاضای فولاد در نیمه دوم کمک کند.

آمارها چه می‌گویند؟

تولید آهن و فولاد خام چین در ماه جولای به ترتیب ۸/ ۸ و ۱/ ۹ درصد به طور سالانه افزایش یافت و به ۱۸/ ۷۸ و ۳۶/ ۹۳ میلیون تن رسید. این کشور با اختلاف بزرگ ترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد دنیا به شمار می‌رود و هر تحولی در بازار چین تاثیر بسزایی بر فولاد جهانی می‌گذارد. تولید روزانه دو محصول مورد اشاره در بالا نیز به ترتیب به ۵۲/ ۲ و ۰۱/ ۳ میلیون تن در جولای رسید. با وجود کاهش تولید ۳/ ۱ درصدی نسبت به ماه قبل (ژوئن) هنوز این آمار نشان‌دهنده دومین سطح تولید تاریخی چین است. شاید با مشاهده رشد تولید از ابتدای سال روند رو به افزایش آن بیشتر عیان شود. در بازه ژانویه تا جولای تولید آهن و فولاد خام به ترتیب ۲/ ۳ و ۸/ ۲ درصد نسبت به سال گذشته میلادی بالا رفته و به ۸۶/ ۵۱۰ و ۱۷/ ۵۹۳ میلیون تن افزایش یافت. منابع بازار می‌گویند فولادسازان چینی از اواخر جولای با افزایش انتظارات بهبود تقاضای فصلی از بخش ساخت و ساز و همچنین حاشیه سود جذاب، تولید خود را دوباره افزایش داده‌اند. برخی منابع معتقدند تولید روزانه فولاد چین با انتشار آمار آگوست به سطح ماه ژوئن افزایش مجدد خواهد داشت و حتی به بالاترین سطح خود خواهد رسید. با این حال روند بازیابی تقاضای فولاد ساختمانی در اواخر آگوست و مخصوصا بعد از اتمام فصل بارشی در شرق و جنوب چین کند بوده که این نگرانی را میان فعالان بازار به وجود آورده که شاید تقاضا در فصل سوم به قوت فصل قبل نباشد. در همین حال انبارهای مقاطع طویل فولادی در بازار نقدی نیز در حال افزایش بوده که فشار کاهشی بیشتری بر قیمت‌ها و حاشیه سود وارد خواهد کرد. از آنجایی که کارخانه‌های تولید فولاد در این کشور نمی‌توانستند هزینه‌های رو به رشد مواد اولیه را به دلیل تقاضای پایین میلگرد و افزایش موجودی‌ها به بخش‌های پایین دستی انتقال دهند، قیمت این مقطع در بازه ششم تا بیستم آگوست در پکن یک درصد کاهش یافت. این در حالی است که در همین مدت سود حاصل از فروش میلگرد ۱۰ دلار در هر تن معادل ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد. به گفته معامله گران محلی در تاریخ ۱۹ ماه جاری میلادی موجودی مقاطع طویل فولادی در گوانگژو و شمال پکن به ترتیب ۵۵ و ۷۶ درصد بالاتر از همین موقع در سال گذشته بود. با این حال موجودی میلگرد گوانگژو در ۲۱ آگوست ۴۰ درصد رشد سالانه را نشان می‌داد. معامله گران در گوانگژو و هانگژو می‌گویند پس از پایان فصل بارش در اواخر جولای، فعالیت ساختمانی اندکی بهبود یافته اما آنقدر موثر نیست که بتواند به طور ملموسی سطح موجودی‌ها را کاهش دهد. در عین حال برخی منابع در پکن نیز می‌گویند تقاضای فولاد ساختمانی در این منطقه طی ماه آگوست تا حدی کاهش پیدا کرده که باعث شده موجودی‌های مقاطع طویل در فاصله آخر جولای تا ۱۹ آگوست ۱۶ درصد افزایش یابد.

همه منابع صنعتی که پلتس با آنها گفت و گو کرده معتقدند تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در ماه سپتامبر به رشد خود ادامه می‌دهد؛ چراکه هوا برای انجام پروژه‌های ساختمانی مناسب تر خواهد بود. با این حال، قدرت بازیابی تقاضا احتمالا به دلیل کاهش حمایت دولت چین از طریق سیاست‌های پولی و املاک در ماه جولای، افت کند.

برخی منابع بازار انتظار دارند چین سیاست سختگیرانه‌تری در قبال شرکت‌های ساخت مسکن به‌خصوص آنهایی که بدهی بالایی دارند، در فصل سوم پیش بگیرد. همزمان اما برخی دیگر می‌گویند معامله گران بیش از آن مشتاق به خرید فولاد هستند که به موجودی‌های ایجاد شده در نیمه اول سال بسنده کنند. بنابراین آنها انتظار دارند بخش املاک بیش از این از بسته‌های محرک مالی دولتی تاثیر مثبت بپذیرد. با این وجود، اگر آغاز پروژه‌های جدید ساختمانی نشانه‌های کندی شتاب بروز دهد و معامله گران نیز خارج کردن موجودی‌ها و فروش به بازار را سرعت بخشند، قیمت مقاطع بلند فولادی زیر فشار زیادی قرار خواهد گرفت.  قیمت خانه‌های نو در شهرهای درجه ۲ چین در ماه جولای به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت که به خوبی به تقاضای فولاد ساختمانی کمک می‌کند. اما عملکرد قوی بخش املاک احتمالا به دلیل سیاست‌های مالی دولت چین فشار بیشتری احساس خواهد کرد.

بهبود تولید

شاخص رسمی فعالیت تولیدی چین در جولای برای سومین ماه متوالی بهبود یافت؛ امری که کمک کرد قیمت‌های داخلی نورد گرم در این ماه ۷ درصد ارتقا یابد. شاخص مدیران خرید برای بخش تولیدی که توسط اداره ملی آمار منتشر می‌شود به ۱/ ۵۱ واحد افزایش پیدا کرد که قابل مقایسه با ۹/ ۵۰ واحد در ماه گذشته یعنی ژوئن است. زیرشاخص تولید نیز از ۹/ ۵۳ به ۵۴ افزایش یافت. این در حالی است که شاخص سفارشات جدید هم از ۴/ ۵۱ به ۷/ ۵۱ در ماه گذشته افزایش پیدا کرد. زیرشاخص صادرات هم بهبود پیدا کرده اما عملا هنوز در حالت انقباضی قرار دارد چراکه خارج از مرزهای این کشور تقاضا پایین است. بر این اساس، این زیرشاخص از ۶/ ۴۲ در ماه ژوئن به ۴/ ۴۸ در جولای افزایش یافت.

صنعت فولاد چین در چند ماه اخیر بسیار بر داخل متمرکز بوده که یکی از شواهد آن تبدیل این کشور به یک واردکننده خالص فولاد در ماه جولای است. در این ماه قیمت نورد گرم در شانگهای از ۳۷۲۰ یوآن (معادل ۵۳۲ دلار) در هر تن به ۳۹۷۰ یوآن افزایش یافت؛ به همین دلیل صادرکنندگان ورق این منطقه از هند و ژاپن گرفته تا کره‌جنوبی بازار چین را هدف خود قرار دادند.  

تقویت تقاضای فولاد در نیمه دوم

بر اساس گزارش بخش رتبه‌سنجی پلتس در ۱۲ آگوست، بازار املاک مسکونی چین احتمالا در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با قدرت بازیابی شود که می‌تواند از تقاضای فولاد حمایت کند. بر این اساس، اگرچه فروش این بخش از ابتدای سال تا ژوئن ۸/ ۲ درصد به علت آثار شیوع کرونا بر فعالیت‌ها کاهش یافته، اما پیش‌بینی می‌شود فروش سال ۲۰۲۰، رشدی ۵ درصدی را در بر داشته باشد. این برآورد با تخمین‌های قبلی Rating China Property در تضاد است؛ چراکه این نهاد انتظار داشت فروش املاک در سال‌جاری بدون تغییر نسبت به ۲۰۱۹ یا حتی با افت سال را به پایان ببرد. این پیش‌بینی به خوبی بر تقاضای کلی فولاد چین در فصل آخر سال اثر مثبت خواهد داشت؛ زیرا فروش بیشتر به معنای تامین مالی برای پروژه‌های پیش‌رو برای ساخت املاک جدید خواهد بود. البته چنین اتفاقی برخلاف جلسه اداره سیاسی حزب کمونیست کمیته مرکزی چین در ۳۱ جولای است که طی آن مجددا عنوان شد «خانه‌ها برای زندگی کردن و نه سفته‌بازی هستند» و پرچم دور جدید کاهش حمایت مالی این بخش در شهرهایی که با رشد بسیار سریع قیمت رو‌به‌رو شده بودند، بالا برده شد. این نهاد رتبه سنجی می‌گوید ۳۹درصد شرکت‌های سازنده در نیمه اول سال توانستند به اهداف فروش خود دست یابند و پروژه‌های بیشتری در نیمه دوم آغاز شده است.  

اهرم پروژه‌های زیرساخت چین

چین تلاش کرده با تایید پروژه‌های جدید بخش زیرساخت و تسریع فرآیند ساخت و ساز به تقویت این بخش در سال ۲۰۲۰ بپردازد. همین اتفاق در ماه جولای صادق بوده و به‌نظر می‌رسد همراه با بسته‌های مالی دولتی بتواند زیرساخت را در نیمه دوم سال بیش از پیش قدرت بخشد. بر اساس بررسی‌های پلتس، چین در فاصله ژانویه تا جولای پروژه‌های ساخت ۱۴ فرودگاه را با ارزش ۶۶/ ۱۰۵ میلیارد یوآن (۳/ ۱۵ میلیارد دلار) تایید کرده که ۱۳ درصد بیش از ارزش کل پروژه‌های تصویب‌شده سال ۲۰۱۹ است. علاوه بر این، ۲۲ طرح خط‌آهن و ریل شهری در مدت ۷ ماه اول سال به تصویب رسیده و انتظار می‌رود ۱۶ پروژه دیگر نیز در این بخش به‌زودی تایید شود. تحلیل پلتس نشان می‌دهد مجموع این پروژه‌ها ۵ هزار و ۸۰۱ کیلومتر خط ریلی به راه‌آهن این کشور می‌افزاید که تقریبا برابر با سطح تایید شده در کل سال گذشته است. عملیات اجرایی بیشتر این پروژه‌ها نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود. مصرف فولاد از طریق این پروژه‌ها و طرح‌های ریلی و فرودگاهی بزرگ مجوز یافته در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بر اساس محاسبات پلتس به ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید که ۲۴ درصد از سال ۲۰۱۹ بیشتر است. با این حال، این‌ها پروژه‌های بزرگ هستند و زیرساخت کلی چین احتمالا به این اندازه در سال‌جاری رشد نکند. پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در این بخش امسال ۱۰ درصد افزایش داشته باشد که همچنان بالاتر از رشد  ۸/ ۳ درصدی سال ۲۰۱۹ است. علاوه بر این، سرمایه ‌گذاری ماهانه در نیمه دوم سال نیز احتمالا افزایش دو رقمی به خود ببیند.