۰ نفر

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مطرح کرد:

اتمام ذخایر معادن کوچک ‌مقیاس تا سال۲۰۵۰

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 460796
اتمام ذخایر معادن کوچک ‌مقیاس تا سال۲۰۵۰

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره اهمیت معادن کوچک‌مقیاس گفت: این معادن با اینکه ذخیره کمی دارند حدود ۸۰ درصد معادن ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا شهیدی گفت: در حالی که حدود ۶۶ درصد کل معادن کشور مواد غیرفلزی و مصالح ساختمانی را در خود جای داده‌اند و مقدارکمی منابع فلزی دارند، اهمیت معادن کوچک پررنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که معادن کوچک می‌توانند در اشتغال اثرگذار باشند، تصریح کرد: باتوجه به اینکه معادن کوچک به سرمایه‌گذاری کمی نیاز دارند بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند در آن ورود کرده و دست به فعالیت بزند، به این ترتیب کوچک‌مقیاس‌ها در رشد اشتغال تاثیر بسزایی دارند.

شهیدی درباره اهمیت توجه به اکتشاف ذخایر پنهان خاطرنشان کرد: در کل دنیا شرکت‌های معدنی بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که ذخایر معادن کوچک‌مقیاس تا سال ۲۰۵۰ به اتمام می‌رسد؛ درنتیجه باید هدف آنها اکتشاف ذخایر پنهان باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اقدامات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رشد اکتشافات گفت: از سال ۱۳۸۱ موضوع ژئوفیزیک هوایی را مورد توجه قرار داده‌ایم تا به اکتشاف ذخایری برسیم که در زیر زمین نهفته هستند و شاهدی از آنها در سطح زمین دیده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که این معادن براساس آمارها و مطالعات در عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری زمین قرار دارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که عمق اکتشاف ما خیلی کم است، به این ترتیب برای اینکه بتوانیم بقای خود را در بحث مواد معدنی و تامین خوراک کارخانه‌ها حفظ کنیم باید به عمق توجه کنیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه این سازمان در موضوع معادن کوچک‌مقیاس ورود پیدا نکرده، تصریح کرد: این مسئله جزو شرح خدمات و وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیست، چرا که ما در اصل وظیفه اکتشاف مواد معدنی را بر عهده داریم.

شهیدی با بیان این‌که بر اساس برنامه‌های وزارت صمت احیای معادن کوچک‌مقیاس برعهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است، گفت: قرار شده این شرکت در سال ۱۳۹۹ دست به آسیب‌شناسی حدود ۱۰۲۰ معدن کوچک‌مقیاس بزند تا مشکلات‌شان را حل کند؛ به‌عبارتی کلینیکی ایجاد شده تا وضعیت معادن کوچک‌مقیاس بررسی شود تا دوباره به چرخه تولید بازگردند.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به پیشینه این سازمان برای ورود به موضوع معادن کوچک، تصریح کرد: این سازمان در دهه ۸۰ در ۱۰ استان فعالیت‌هایی را انجام داده و به توسعه اکتشاف معادن کوچک کمک کرده؛ به‌طور مثال برای برخی از معادنی که به‌واسطه نقصان در بخش اکتشاف تعطیل شده بودند، اقدامات اکتشافی و ژئوفیزیک انجام داده است.

 وی ادامه داد: در حال‌ حاضر وظیفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اکتشاف مواد معدنی است و موضوع معادن کوچک ارتباطی به شرح وظایف ما ندارد؛ البته اگر از ما درخواست شود به‌طور حتم به فعالان این حوزه کمک می‌کنیم.

شهیدی با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در جلسات کمیته احیای معادن کوچک هم عضو است، بیان کرد: معاون اکتشاف سازمان به‌عنوان نماینده ما در این جلسات حضور دارد و ضمن اظهارنظر از آخرین اخبار مربوط به معادن کوچک با خبر می‌شود.