۰ نفر

مشکلات عرضه و قیمت‌گذاری ورق فولاد در بورس

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 460470
مشکلات عرضه و قیمت‌گذاری ورق فولاد در بورس

تمامی شرکت‌هایی که ورق فولاد تولید می‌کنند باید این محصول را در بورس عرضه کنند اما چند شرکت تولیدکننده اقدام به این کار نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  معمای توزیع و قیمت گذاری ورق فولاد مورد نیاز تولید کنندگان امشب ۲۶ مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور گردان مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه و غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گردان مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه ما آمار واحد‌های تولیدی داخل کشور را به ریز داریم گفت: پروژه‌ای را از دو ماه قبل شروع کرده‌ایم و میزان دریافتی یعنی میزان خرید و تولید را مورد بررسی قرار داده ایم لذا تمامی واحد‌های تولیدی باید در داخل سامانه بهین‌یاب قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه ۴۰ درصد واحد‌های تولیدی در داخل سامانه بهین یاب نیستند افزود: بخشی از واحد‌های تولیدی مانند خودروسازان صد در صد ورقشان را از فولادمبارکه دریافت می‌کنند.

گردان با اشاره به اینکه در سامانه جامع تجارت امکان رصد کالا وجود دارد خاطرنشان کرد: همچنین در سامانه وزارت اقتصاد به دلیل مباحث مالیاتی موضوع از جهت رصد کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه خودروسازان جزو گروه‌هایی هستند که در سامانه بهین‌یاب نیستند افزود: یکی از برنامه‌های اساسی ما این است که عدالت در تولید ورق‌های فولاد بین همه تولیدکنندگان برقرار شود.

دبیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه ۷ شرکت، ورق گرم تولید می‌کنند ادامه داد:این شرکت‌ها شش میلیون تن ورق قابل عرضه در بورس  دارند لذا باید از شهریور هرچه ورق گرم تولید می‌کنند را در بورس عرضه کنند.

گردان با اشاره به اینکه ممکن است واحد‌هایی خارج از بهین یاب عمل کنند افزود: تمامی شرکت‌هایی که ورق تولید می‌کنند باید کالاهایشان را در بورس عرضه کنند. پنج شرکت، ورق سرد که ۲/۲میلیون تن باشد را تولید می‌کنند لذا ۵۰ درصد ورق سرد در فولاد مبارکه تولید می‌شود که باید عرضه خود را در بورس داشته باشد.

او با اشاره به اینکه کف عرضه برای همه مشخص شده است افزود: ما میزان خرید و تولید را در کنار هم قرار می‌دهیم تا سهمیه بندی برای واحد‌ها داشته باشیم.

فولاد مبارکه به صورت ۱۰۰ درصدی محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند

جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به صورت ۱۰۰ درصدی محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند گفت:۴۰ درصد محصولات گرم در تالار‌های اصلی و ۶۰ درصد باقی مانده بر اساس دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود.

او با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار ورق سرد در تالار‌های اصلی ۲۰ درصد و برای صنایع استراتژیک فولاد ۸۰ درصد نیز عرضه داریم افزود: از سال ۸۵ محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شده است لذا فولاد مبارکه به وظیفه حاکمیتی خود عمل کرده است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: عرضه فولاد مبارکه دقیقاً بر اساس برنامه‌ریزی بورس کالا است، ما همان اول کف عرضه را رعایت می‌کنیم لذا اول هر ماه عرضه عمومی انجام می‌شود.

جوانبخت با اشاره به اینکه مچینگ یعنی عدم اختصاص کالا افزود: مچینگ فولاد مبارکه کاملا مشخص است و عرضه به صورت اختصاصی به تولید کنندگان واقعی صورت می‌گیرد. در عرضه اختصاصی کارشناسی صورت گرفته است و لذا ظرفیت تولید کنندگان پایین دست را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

مشکل تامین ورق فولاد در صنعت لوازم خانگی

غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه سالهاست که مشکل تامین ورق فولادی داریم گفت: هشت میلیون و دویست تن ورق گرم در سال ۹۸ تولید شده است که ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در بورس کالا و مابقی در خارج از بورس عرضه شده است.

او با اشاره به اینکه ورقی که در بورس عرضه می‌شود صد‌ها مشکل دارد ادامه داد: ۸۰ درصد ورق سرد به صورت مچینگ است و ۲۰ درصد آن در تالار اصلی عرضه می‌شود.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه ابطال شدن معامله، تقاضای انباشته در هفته‌های بعدی را ایجاد می‌کند و سبب افزایش قیمت می‌شود گفت: در بورس کالا بر اساس بالاترین نرخ قیمت سازی انجام می‌شود. قبلاً تقسیم ورق برای تولید کنندگان نهایی توسط معاونت معدنی انجام می‌شد لذا شرکت‌های تولیدی که ورق تولید می‌کنند موظف به عرضه در بورس هستند.

عرضه واقعی ورق فولاد به بورس انجام نمی‌شود

عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه عرضه واقعی ورق فولاد به بورس انجام نمی‌شود بیان کرد: مچینگ تاریک و غیر شفاف است.

او افزود: ما از ابتدا بر سر اینکه عرضه واقعی در بورس انجام نمی‌شود معترض بودیم لذا عدم عرضه باعث می‌شود تا کارخانه جات مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنند.

کاهش عرضه در بازار  کشف قیمت را مخدوش می‌کند

 جواد جهرمی مدیر نظارت بر بازار بورس کالا هم نیز با اشاره به اینکه دو سال است که سامانه بهین‌یاب کار می‌کند گفت: در این دو سال این سامانه ایراداتی داشته و کلی معامله در آن صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه ورق سرد از سوی خودروسازان و کارخانجات تولید لوازم خانگی مصرف می‌شود ادامه داد: وقتی عرضه در بازار کم شود کشف قیمت مخدوش می‌شود لذا این ایراد را به ستاد تنظیم بازار منعکس کرده ایم.

جهرمی با اشاره به اینکه وقتی سقف رقابت محدودیت ایجاد می‌کند رانت بیشتر می‌شود افزود: تعداد کد‌هایی که سهمیه بورسی می‌گیرند بر این اساس بیشتر خواهد شد، این در حالی است که از شهریور سال ۹۷ سقف قیمت برداشته شده است.