یکی دیگر از اثرات جانبی شیوع بیماری کووید-19 که به دلیل تعطیلی‌ها رخ داده، کاهش چشمگیر تولید زغال‌سنگ در سراسر جهان بوده که میزان آن در شش ماه نخست سال 2020 به منفی 2.9درصد سقوط کرده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ انرژی تولید شده توسط زغال‌سنگ در سراسر جهان در طول دهه گذشته با وجود تلاش‌های بیشتر برای جایگزین کردن منابع دیگر مانند گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش بوده است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که انتظار می‌رود انرژی تولید شده زغال سنگ در جهان در سال 2020، برای نخستین بار در تاریخ سقوط کند.

به گفته سازمان غیرانتفاعی Global Energy Monitor، تولید زغال‌سنگ جهانی در طول شش ماه نخست سال 2020، 2.9گیگاوات سقوط کرده است. با توجه به اینکه میانگین تولید زغال‌سنگ به طور میانگین سالانه 40گیگاوات بود، این میزان یک تغییر باورنکردنی از پنج سال گذشته به شمار می‌آید.

گفتنی است که یک عامل مهم در تولید منفی زغال‌سنگ، کووید-19 بوده که سبب توقف تولید و توسعه جدید نیروگاه‌ها در سراسر جهان شده است. این موضوع می‌تواند یک اثر جانبی مثبت برای کشورهایی که با جایگزین کردن منابع تجدیدپذیر به دنبال روی آوردن به انرژی‌های پاک‌تر هستند، باشد.

طی یک دهه گذشته، آسیا یک رهبر جهانی در احداث نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ بوده است. چین که هر ساله میزان تولید زغال‌سنگ را به طور چشمگیری افزایش داده، ممکن است شاهد کاهش تولید در پنج سال آتی به دلیل پیامدهای کووید-19 باشد.

به رغم مهلت قانونی برای نیروگاه‌های جدید که توسط سازمان ملل مطابق با اهداف توافق‌نامه اقلیمی پاریس فراخوانده شده، در مجموع 190گیگاوات ظرفیت در حال ساخت است.

در نمودار ارائه شده، میزان رشد تولید زغال‌سنگ در پنج سال گذشته را مشاهده می‌کنید؛

تولید زغال سنگ