۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم

۷۵شرکت دانه‌درشت، ۵میلیارد یورو ارز را عودت نداده‌اند/ افزایش تقاضای ارزی صادرکنندگان یکی از دلایل نوسانات ارزی است

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبر: 457395
۷۵شرکت دانه‌درشت، ۵میلیارد یورو ارز را عودت نداده‌اند/ افزایش تقاضای ارزی صادرکنندگان یکی از دلایل نوسانات ارزی است

در شرایطی که این روزها اخبار ضد و نقیضی در خصوص ترکیب شرکت‌هایی که ارزهای صادراتی دریافت کرده اند اما عودت نداده‌اند، شنیده می‌شود؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم به این نکته تاکید می کند از مجموع 3هزار 500شرکتی که ارزهای صادراتی خود را عودت نداده‌اند؛ 75شرکت به عنوان دانه درشت‌ها بیش از 5میلیارد یورو ارز را در اختیار گرفته اند و هنوز عودت نداده‌اند.

 اقتصادآنلاین -مهدی بیک؛ نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس در این خصوص می‌گوید: با توجه به اهمیتی که موضوع صادرات غیرنفتی در شرایط امروز کشور دارد به نظرم در خصوص اظهاراتی که به نوعی به موضوع صادرات برمی‌گردد، باید بسیار مراقب بود که به گونه ای صحبت نشود که صادرکنندگان کشور دچار دلسردی و ناامیدی شوند. در خصوص ارزهای صادراتی بازنگشته هم در حدود 3500شرکت مجموعا 18میلیارد یورو را بازنگردانده‌اند؛ از میان این مجموعه شرکت‌ها نیز، 75 شرکت که شرکت‌های دانه درشت صادراتی محسوب می‌شوند،  5میلیاردیورو از ارزهای صادراتی را بازنگردانده‌اند.

ایزدخواه در پاسخ به این پرسش که چه میزان از این شرکت‌ها خصوصی هستند و چه تعداد از آنها خصولتی‌ها و شرکت‌های دولتی و...هستند؛ گفت: هنوز آمار دقیقی درباره فراوانی این شرکت‌ها و ترکیب خصوصی‌ها و خصولتی‌ها و دولتی‌ها ارائه نشده است. نمی‌شود گفت که از این 75 شرکت که ارزهای خود را عودت نداده‌اند، اکثریت دولتی‌اند یا خصوصی‌اند و یا اینکه خصولتی هستند. بنابراین اظهارنظرهایی که درخصوص دولتی بودن یا خصوصی بودن این شرکت‌ها مطرح می‌شود، استناد و بنیاد درستی ندارد. به اعتقاد من یکی از مشکلات اقتصادی مهم کشور ما همین عدم شفافیت هاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دلیل اصلی نوسانات بازار ارز طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: تصمیم سازی‌های اجرایی در خصوص ارز بسیار حساس است و باید چند بعدی موضوعات بررسی شود. یکی از دلایل اصلی نوسانات اخیر بازار ارز، افزایش فشارهای تقاضای صادرکنندگان برای خرید ارز و تسویه حساب با دولت است. به هر حال دولت به صادرکنندگان فشار آورده که باید ارزهای صادراتی خود را به دولت بازگردانند و اگر این تعهدات را انجام ندهند با آنها برخورد می‌شود. صادرکننده هم برای تامین ارز مورد نیازش ناچار است که به بازار آزاد مراجعه کند؛ وقتی تقاضاهای این‌چنینی در بازار ارز افزایش پیدا کرد؛ طبیعی است که قیمت ارز هم در دالان افزایش قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در خصوص استفاده از راهکارهایی که از طریق آن هم از صادرکنندگان حمایت شود و هم ارز مورد نیاز کشور تامین شود گفت: به نظرم باید راهکارهای غیر پولی هم در مواجهه با تولیدکنندگان و صادرکنندگان در دستور کار قرار بگیرد. این روش‌ها قبلا در برخی برهه‌ها به کار گرفته شده و نتایج مناسبی هم داشته است. راهکارهایی مثل تهاتر و بحث‌های جایگزین، انتقال تکنولوژی مورد نیاز و... که باعث می‌شود فشار تقاضا در بازار ارز در کوتاه مدت و میان مدت کاهش پیدا کند، بعد در فرصت مناسب نسبت به بازگرداندن این ارزها اقدام شود.

او در ادامه تاکید کرد: این نگاه که تصور شود همه ارزهای صادراتی بازنگشته ناشی از سودجویی و تخلف صادرکنندگان است؛ اشتباه است. از طرف دیگر این دیدگاه که هیچ تخلفی در این خصوص به وقوع نپیوسته هم درست نیست. ممکن است صادرکننده، کالای خود را صادر کرده باشد اما سررسید پرداختی اش مدت دار بوده باشد یا اینکه به صورت تهاتری صادر کرده است یا در انتقال پول به داخل به مشکل برخورد کرده باشد؛ باید پرونده‌های ارزهای بازنگشته آنالیز شود تا سره از ناسره مشخص شود. نمی شود برای همه یک نسخه واحد تجویز کرد. در این میان اگر کسی هم تخلف کرده باشد باید با تخلفات برخورد شود.

ایزدخواه در خصوص رویکرد سختگیرانه ای که دولت در خصوص تخصیص ارزهای صادراتی در سال آینده در پیش گرفته و تاثیر این رویکرد در کاهش صادرات غیرنفتی کشور گفت: به هر حال کشور ما در یک شرایط حاد و خاص اقتصادی قرار دارد. همه می‌دانند که کشور با کمبود ارز مواجه است و دولت ناچار است که با دقت و موشکافی بیشتری فرآیند تخصیص ارزها را دنبال کند تا اگر احیانا اگر افراد و جریاناتی قصد سوءاستفاده داشته باشند از آن جلوگیری شود. صادرکنندگان نیز شرایط کشور را باید درک کنند؛ در شرایطی که ارز برای کشور موضوعی حیاتی شده، نمی توان مانند قبل ارزها را تخصیص داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان درباره راه هایی که اقتصاد ایران از طریق آن می‌تواند ظرفیت‌های صادراتی تازه‌ای را دنبال کند، گفت: شخصا معتقدم که اقتصاد ایران به‌اندازه کافی از ظرفیت‌های صادراتی کشورهای همسایه استفاده نکرده است که باید در این خصوص بیشتر کار شود. چنانچه بتوانیم از این ظرفیت‌های صادراتی به درستی استفاده کنیم؛ بسیاری از نیازهای ارزی کشور تامین خواهد شد و دیگر شاهد کمبودهای اساسی ارز نخواهیم بود.