۰ نفر

استیل بگیر خوبه یا نگیر؟ کدام مورد مناسب شماست؟

۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 687600
استیل بگیر خوبه یا نگیر؟ کدام مورد مناسب شماست؟

اگر در صنعتی کار می‌کنید که در آن برای تولیدات خود نیاز به فلز استیل دارید، حتما تا به حال اسم استیل نگیر و استیل بگیر به گوشتان خورده است.

ورق و رول استیل در دو دسته بندی کلی بگیر و نگیر تولید می شود و تفاوت استیل بگیر و نگیر در مشخصات و ویژگی ها با هم زیاد است. بنابراین شما باید جواب سوال استیل بگیر خوبه یا نگیر را با توجه به نیاز خود و ویژگی های این دو گروه بدهید. ایران متال مارکت یکی از بزرگترین واردکنندگان مستقیم انواع رول و ورق استیل در ایران می باشد و شما می توانید برای خرید به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

استیل بگیر چیست؟

در اصل اسم بگیر نشان دهنده این است که آیا آهن راب توانایی ربایش این آلیاژهای استیل را دارد یا خیر. معروفترین سری استیل بگیر، آلیاژ های سری 400 هستند که پر استفاده ترین آن ها استیل گرید 430 است. اما در سری های 300 و 200 هم آلیاژ های بگیر وجود دارند و در سری 300 استیل 8% از نیکل استفاده می شود. میزان نیکل موجود در سری 200 پایین تر است و بجای آن از مواد ارزانتر مانند منگنز استفاده می شود.

استیل

مزیت استیل بگیر نسبت به استیل نگیر چیست؟

اولین جواب به سوال استیل بگیر خوبه یا نگیر این خواهد بود: به علت وجود آهن بیشتر در این آلیاژ های استیل مقاومت آن ها در برابر خوردگی بیشتر خواهد بود. همچنین قیمت پایین تر این محصولات باعث می شود که استفاده از آن در مواردی که تحت رطوبت یا اسیدیته بالا نیستند بیشتر باشد.

معایب استیل بگیر

همانطور که اشار شده میزان آهن موجود در استیل بگیر بیشتر از استیل نگیر است و همین موضوع باعث می شود که آهن ربا این گرید های استیل را برباید. اما استیل بگیر خوبه یا نگیر؟ یکی از مواردی که باعث می شود انتخاب شما سمت استیل نگیر باشد این است که استیل بگیر بسیار زود در برابر رطوبت دچار زنگ ردگی می شود و همچنین در محیط های اسیدی سریع واکنش می دهد.

آیا ورق و رول استیل 430 هم زنگ می زند؟

یرخلاف این که آلیاژ استیل 430 از نوع استیل بگیر است، اما به علت اینکه از نوع فریتی است و در آن 17 درصد کروم و 83 درصد فولاد بکار رفته در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد. یکی دیگر از مواردی که ما را به جواب استیل بگیر خوبه یا نگیر نزدیک می کند. استفاده از ورق و رول استیل 430 در مواردی که قیمت برای تولید کننده مهم است، مانند تولید انواع سینک ظرفشویی استفاده می شود.

قیمت استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

قیمت ورق استیل بگیر در برابر ورق استیل نگیر در اکثر مواقع بیشتر است. دلیل این موضوع این است که استفاده از ورق استیل بگیر در صنعت بسیار بیشتر است در نتیجه تقاضای آن بالاتر است. توجه داشته باشید که بیشترین میزان مصرف مربوط می شود به ورق استیل ضد زنگ فریتیک بگیر و دلیل آن این است که در مواد شیمیایی آن از فریت بسیار زیاد استفاده شده است. دیگر موادی که در ترکیب این آلیاژ استفاده شده است می توان از مقدار کمی آهن نام برد که استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

معروفترین رول های استیل بگیر

رول استیل بگیر و در کل آلیاژ های استیل بگیر 3 گرید بسیار مرسوم دارند که شامل:

  • رول استیل 410
  • رول استیل 420
  • رول استیل 430

هرکدام از این آلیاژ ها بصورت جداگانه می توانند جوابی برای سوال استیل بگیر خوبه یا نگیر باشد.

استیل نگیر و انواع آن

سری 300 استیل کخ تقریبا پرکاربرد ترین گرید مورد استفاده استیل است، اکثر نمایندگان معروف این نوع استیل یعنی استیل نگیر را معرفی می کند. رول استیل 301، رول استیل 304 و رول استیل 316 چه بصورت نرم و چه بصورت استیل فنری آهن ربا را نمی گیرند. البته لازم به ذکر است که درمورد استیل 301، آهن ربا را لمس می کنند اما بگیر نیست. رول استیل بگیر خوبه یا نگیر، این نوع از استیل در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم تر هست.

استیل

رول و ورق استیل نگیر گروه 300

سری 300 استیل و معروفترین آن ها یعنی ورق استیل نگیر 304 دارای 12 درصد کرو در داخل ترکیباتش است که فولاد را به ورق و رول استنلس استیل تبدیل می کند. در واقع این وجود ماده کروم است که باعث می شود خاصیت مغناطیسی آهن یا در اصل فولاد از بین برود و رول یا ورق استیل نگیر بوجود بیاید.

در گروه 300 استیل ها علاوه بر کروم و فولاد، کربن نیز استفاده می شود و با تغییر درصد کربن موجود در آن، انواع گرید های گروه 300 بوجود می آید، انواع این گرید ها بر اساس میزان کربن آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند.

  1. ورق استیل نگیر 321
  2. تیتانیوم ماده اصلی است که به این آلیاژ اضافه می شود. یکی از استفاده های اصلی از این فلز در صنعت جوشکاری است، چرا که مقاومت بالایی دارد که این در ورق های نگیر ویژگی عادی است. اما استیل بگیر بهتر است یا نگیر؟ همچنین این گرید از ورق و رول استیل در برابر جریان آب و اکسیداسیون نیز بسیار مقاوم است و در برابر گرما تا دمای 900 درجه را می تواند تحمل کند.
  3. ورق استیل نگیر 310S

اگر محیط کاری شما و عملیات کاری شما نیاز دارد که ورق استیلی داشته باشید که در دماهای بسیار بالا مقاومت کند این بهترین انتخاب شماست. اگر که بصورت دائم از این گرید استیل استفاده کنید، تا دمای 1150 درجه سانتی گراد مقاومت می کند و در غیر اینصورت تا دمای 1035 درجه سانتی گراد بطور متناوب مقاومت می کند. انتخاب شما کدام است، استیل بگیر خوبه یا نگیر . در حالت عادی این آلیاژ یعنی استیل 310S میزان کربن کمتری از حالت 310 استفاده شده است. اگر می خواهید محصول شما در برابر خوردگی و اکسیداسیون نیز مقاوم باشد یباید حدود 25 درصد کروم و 20 درصد نیکل نیز به آن اضافه کنید.

  1. رول استیل 316 و 316 L

همانند گرید 310 وجود کلمه L نشان دهند این است که میزان کربن کمتری در این فلز بکار رفته است. L مخفف کلمه LOW CARBON است اما در هرصورت گرید 316 بسیار در برابر خوردگی و دمای بالا مقاوم است. این گرید یکی از بهترین گزینه ها برای جوشکاری می باشد. توجه داشته باشید که اگر در این بازار تازه کار هستید ممکن است به اسم استیل 316 به شما استیل 304 بفروشند.

 

مهمترین تفاوت استیل بگیر و استیل نگیر چیست؟

بطور دقیق تفاوت رول استیل نگیر و رول استیل بگیر در میزان کروم مورد استفاده در این محصولات است و اسامی آن ها نشان دهنده این است که آیا این محصولات آهن ربا را به خود جذب می کنند یا خیر. همچنین در رول استیل نگیر بجای کروم که در رول استیل بگیر استفاده می شود از نیکل استفاده می کنند. بنابراین اکنون شما با توجه به نیاز خود می توانید تشخیض دهید که آیا استیل بگیر خوبه یا نگیر.

استیل بگیر در چه مواردی تولید می شود؟

استیل بگیر بطور کلی در ۴ دسته بندی اصلی استیل مارتنزیتی، استیل دوبلکس، استیل آستینی و استیل فریتیک تولید می شود. در هرکدام از این موارد به علت تفاوت موارد موجود در استیل ویژگی های متفاوت برای مقاطع تولید شده بوجود خواهد آمد.

  • یکی از معروفترین موارد فلز استیل فریتیک هست. این ترکیبات معمولا در دسته بندی استیل بگیر قرار می گیرند. فریت بوطر کلییه ترکیبات مختلف آهن و اکسیژن با اضافه کردن موردی منگنز و نیکل گفته می شود که وجود آهن به عنوان عنصر اصلی باعث بگیر شدن ترکیبات است.
  • مارتنزیتی نیز یک نوع ترکیب فولادی است و به علت اینکه در آن آهن استفاده شده است در نتیجه ترکیبات استنلس استیل ساخته شده از آن نیز خاصیت آهنربایی دارد.

خرید استیل بگیر و نگیر

ایران متال مارکت یکی از بزرگترین واردکنندگان استیل در ۴۰ سال گذشته می باشد و در حال حاضر علاوه بر فروش فیزیکی در بازار تهران بصورت آنلاین هم فروش خود را آغاز کرده است. شما می توانید برای خرید ورق استیل بگیر، ورق استیل نگیر، رول استیل بگیر، رول استیل نگیر و انواع دیگر آلیاژ های فولاد، استیل، فسفر برنز، مس، برنج و ... با کارشناسان ایران متال مارکت تماس بگیرید. همچنین آیرومارت و آهن آنلاین از شرکت های با تجربه در فروش آنلاین این محصولات هستند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.