۰ نفر

اکونومیست بررسی می‌کند؛

در جذابترین بازار انبارداری جهان چه می گذرد؟ / روستای زیبایی که قربانی کسب و کار می شود

۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 682514
در جذابترین بازار انبارداری جهان چه می گذرد؟ / روستای زیبایی که قربانی کسب و کار می شود

رندی بکندام با کلاهی حصیری و پیراهن چهارخانه‌ای قرمز، به طور دقیق یک کشاورز موسفید به نظر می‌رسد، اگرچه به طرز ضد فرهنگ کالیفرنیایی. گوجه‌فرنگی، کدو سبز و سیب‌های کینگ دیوید که او در این زمان از سال می‌فروشد، هرگز ماده ضد آفت ندیده‌اند. خانواده‌های جوان برای نوازش بزهای او و آشنایی با مزیت‌های سلامت خاک به دیدار او می‌روند. این پیرمرد ۷۰ ساله نیز از به اشتراک گذاشتن اعتقادات خود خجالت نمی‌کشد. آنها عقیده قوی دارند. زمینی که او در ۳۴ سال گذشته اجاره کرده و مزرعه امی نام دارد، فروخته شده است. اکنون با هم‌صدایی جونی میچل، او در حال مبارزه برای توقف تسطیح یک زندگی آرام روستایی و تبدیل آن به یک انبار است.

اقتصادآنلاین- شیما احمدی؛ شهر زادگاه او یعنی اونتاریو، که کمتر از یک ساعت رانندگی از شرق لس‌آنجلس فاصله دارد، زمانی مملو از باغ‌های پرتقال و لیمو بود، اما اکنون تقریبا مملو از "مراکز پشتیبانی" بدون پنجره است. از زمین ده هکتاری خود، او می‌تواند آنها را ببیند که به سمت او حرکت می‌کنند. در سراسر جاده، ساختمانی به اندازه ۱۰۰ زمین فوتبال آمریکایی، یا ۵.۳ متر فوت مربع (۴۹۲ هزار متر مربع)، از بقایای زمینی که قبلا مزرعه لبنیات بود، ایجاد شده است. یک بلوک دورتر، پرولاجیس، بزرگ‌ترین سازنده انبار در جهان، تقریبا یک تاسیسات پنج طبقه را در بیش از ۴ متر فوت مربع به اتمام رسانده است. رنگ آبی آمازون، غول تجارت الکترونیک، در حال حاضر لبه بالایی آن را تزیین کرده است. در همان نزدیکی، دو شرکت آمازون و فدکس که حمل کننده بسته هستند، ساختمان‌های بزرگتری دارند. جاده بین این دو ساختمان به اندازه یک کامیون ۱۸ چرخ است. گرد و غباری که به پا می‌کنند، مردی را خفه می‌کند که کوکوس فریوس (نارگیل‌های خنک شده) را به چند مزرعه مکزیکی که هنوز در آن منطقه باقی مانده بود، می‌برد. آقای بکندام زمزمه می‌کند: «آن تجهیزات بزرگ هرکجا که بخواهند، می‌روند.»

تصادفاً ستون نویس اکونومیست در تاریخ ۱۶سپتامبر درست پس از هشدار فدکس در مورد مشکلات اقتصادی که پیش بینی درآمد خود را نادیده گرفت و باعث کاهش ۲۱درصدی قیمت سهام شد، از انتاریو بازدید کرد. این به سرعت به نگرانی‌ها درباره آینده شرکت‌های انبار مانند پرولاجیس به ارزش ۸۰میلیون دلار دامن زد. قیمت سهام این شرکت در سال ۲۰۲۲ پس از اینکه آمازون، بزرگترین مشتری آن اذعان کرد بیش از حد ساخت و ساز کرده است، به بالاترین حد خود رسیده بود.

ممکن است فکر کنید که افزایش خطر رکود اقتصادی، صرفه‌جویی در هزینه‌های آمازون (البته نه در اونتاریو) و فریاد افرادی مانند آقای بکندام که برای توقف ساخت و ساز انبارها مبارزه می‌کنند، این صنعت پررونق را نگران می‌کند. به هیچ وجه اینطور نیست. بازدید از امپراتوری درون کالیفرنیای جنوبی، که زمانی «سرزمین خاک ارزان» نامیده می‌شد و اکنون جذاب‌ترین بازار انبار در جهان است، تردیدی باقی نمی‌گذارد که چرخ‌ها فعلا به کاهش تخریب گسترده تمایل ندارند.

تقریبا همه‌چیز درمورد امپراتوری داخلی افراد پشتیبانی را هیجان زده می‌کند. این منطقه، با دوسوم وسعت کانکتیکات، بین دو منطقه بسیار ثروتمند لس‌آنجلس و اورنج کانتی واقع شده است. فاصله آن با دو بندر بزرگ آمریکا، یعنی لس‌آنجلس و لانگ بیچ، تقریبا برابر است. این منطقه دارای هاب‌های هوایی برای فدکس و آمازون و همچنین شبکه ریلی است. تقاطعی به وسیله آزادراه‌ها وجود دارد که کالاها را از آسیا به سراسر کشور ارسال می‌کند و جمعیت رو به رشدی وجود دارد.  CBRE که یک شرکت املاک است می‌گوید ساخت انبار دیوانه‌وار بوده و در سه ماهه دوم به رکورد ۳۹ متر فوت مربع رسیده است. به محض تکمیل، ساختمان‌ها پر می‌شوند: نرخ جای خالی ۰.۲ درصد است که کمتر از هر جای دیگر بر روی زمین است. این تقاضای جنجالی چنان است که اجاره بها در ۱۲ ماه گذشته ۷۲ درصد افزایش یافته است.

اگر اجاره‌دهندگان شرکتی تصور کنند که تقاضای مصرف‌کننده در حال اوج‌گیری است، منطقی به نظر می‌رسد که برای چنین افزایش بهت‌آوری پایداری کنند، اما اجاره همچنان بخش نسبتا کمی از هزینه‌های لجستیک است. جمیز بریز از CBRE تخمین می‌زند که حمل و نقل کالا حدود نیمی از هزینه‌های زنجیره تامین یک شرکت معمولی را تشکیل می‌دهد. اجاره انبار فقط ۶ درصد است. در مکان‌های مهم نزدیک انبار، مانند امپراتوری داخلی، اگر هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که برای انبارها هزینه بیش از متعارف پرداخت کنید.

علاوه بر این، تغییرات ساختاری در اقتصاد جهانی، باعث افزایش تقاضا می‌شود. تغییر به تجارت الکترونیک، اگرچه در زمان همه‌گیری کرونا روند کندی داشته، اما به فضای انبار بیشتری نسبت به خرده‌فروشی فیزیکی نیاز دارد: کالاها در بسته‌های جداگانه ارسال می‌شود، نه در سازه‌های چوبی با صرفه‌جویی در فضا. هرج و مرج زنجیره تامین و ریسک‌های ژئوپولیتیکی تمایل به فضای ذخیره‌سازی اضافی را افزایش داده است. شرکت پرولاجیس بر این باور است که مشتریانش می‌خواهند حدود یک دهم "سهام احتیاطی" را به عنوان ضربه‌گیر نگه دارند.

امپراتوری داخلی همچنین برخی از دردهای فزاینده، از جمله اولین نشانه‌های واکنش متقابل عمومی را نشان می‌دهد. طرفداران محیط‌زیست ادعا می‌کنند که شوراهای محلی از طریق برنامه‌ریزی برای درخواست‌ها در طول همه‌گیری کرونا، کمی دست به کار شده‌اند.

پیش‌نویس بیانیه‌ای که خواستار توقف ساخت انبارها در امپراتوری داخلی است و توسط سوزان فیلیپس، مدیر بخش حفاظتی رابرت ردفورد در کالج پیترز نوشته شده است، بحران رو به رشد بهداشت عمومی را به ویژه به دلیل آلاینده‌های منتشر شده از گازوئیل توصیف می‌کند که از مدارس و بیمارستان‌ها می‌گذرند و آزادراه‌ها را مسدود می‌کنند.

امسال مقامات کیفیت هوا در کالیفرنیای جنوبی، بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای "غیرمستقیم" از کامیون‌هایی که به آنها خدمات می‌دهند، شبه مالیاتی را بر مالکان انبار اعمال کردند. یکی از مدیران تدارکات می‌گوید:« آنها قطعا ضد گازوئیل هستند.» جان هاوسینگ، یک اقتصاددان محلی، مخالفت زیست محیطی را به عنوان «چرندهای نجیب اجباری» توسط اعضای مرفه امپراتوری داخلی مورد تمسخر قرار می‌دهد. او می‌گوید که جوامع با کارگران ساده بیشتر از مشاغل مناسبی که ارائه می‌شود، استقبال می‌کنند. همچنین فرصت‌های شغلی دیگر کمی نیز وجود دارد.

شرکت‌های انبار می‌گویند که شروع به پاکسازی کارهای خود کرده‌اند. آمازون ۱۰۰ هزار ون تحویل کالا را به شرکت ریوین که ون‌های برقی می‌سازد، سفارش داده است. پرولاجیس نیز در حال ایجاد یک کسب و کار جداگانه برای ارائه ایستگاه‌های شارژ برای کامیون‌های برقی است. این شرکت در نظر دارد که ظرف ده سال ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی بر روی سقف‌های زیبای خود را به ده برابر افزایش دهد. با این حال، برای سال‌های متمادی، بعید به نظر می‌رسد که این صنعت بتواند خود را از گازوئیل دور کند.

آقای بکندام یا رندی کشاورز که او را با این نام می‌شناسند، تصدیق می‌کند که توقف رونق انبارها یک مبارزه دشوار است. اما او می‌جنگد. حداقل او امیدوار است، تبلیغاتی که از خانه محبوب خود ایجاد می‌کند، توسعه دهندگان قبل از بولدوزر کردن، دوبار به آن فکر کنند. «هیچ‌کس نمی‌خواهد مقصر آسفالت کردن مزرعه امی باشد.»