۰ نفر

جریان نزولی صادرات و واردات دوباره برعکس شد؛

آیا مناقشات سیاسی اجازه می دهد آلمان شریک وارداتی ایران باقی بماند؟

۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 679955
آیا مناقشات سیاسی اجازه می دهد آلمان شریک وارداتی ایران باقی بماند؟

صادرات از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نفسی تازه کشید و صادرکنندگان روزهایی را دیدند که پس از سه سال پیمان­سپاری ارزی با شرایط سخت و زیان آور، توانستند دوباره کمر راست کنند و بتوانند به مسیر رشد و صعود آمارهای تجاری برگردند؛ هر چند که در ماههای پایانی نیمه نخست سال ۱۴۰۱، روند معکوس بر جریان واردات و صادرات حاکم شد و تب و تاب رشد صادراتی اندکی فروکش کرد. اما حالا آمارهای امیدبخشی که از تجارت خارجی در اولین ماه نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منتشر می شود، حکایت از معکوس شدن جریانات نزولی صادرات و واردات در مهرماه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، روند و جریانات نزولی صادرات و واردات در مهرماه سال ۱۴۰۱ معکوس شده است؛ این را گزارشات رسمی فعالان اقتصادی می گوید.

در این میان روند رو به رشد در شرایطی در نیمه دوم سال گذشته بر تجارت خارجی حاکم شده بود که در ماههای پایانی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ هم صادرات و هم واردات کاهش یافتند و برخی پیش بینی می کردند که روند کاهش صادرات آغاز شده است و به این زودی ها هم، دست بردار نخواهد بود؛ در حالیکه به نظر می رسد انتشار آمارهای تجارت خارجی در مهرماه چیز دیگری می گویند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صادرات کشور به ۲۸.۴ میلیارد دلار تا پایان مهرماه رسیده که معادل ۶۱.۳ میلیون تن است؛ به نحوی که به لحاظ وزنی ۱۸.۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۵.۶ رشد را تجربه می کند.

در عین حال، واردات ایران در این مدت زمانی ۳۱.۷ میلیارد دلار بوده که با رشد ۱۴.۴ درصدی به لحاظ ارزشی و کاهش ۱۵.۷ درصدی به لحاظ وزنی مواجه شده؛ به نحوی که در این مدت صرفا ۱۹.۷ میلیون تن کالا وارد کشور شده است.

نکته حائز اهمیتی که می توان از آمارهای منتشر شده دریافت آن است که اگرچه برای واردات ۳۱.۷ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است، اما در مقابل با این میزان ارز، تنها ۱۹.۷ میلیون تن کالا وارد کشور شده که نشان از واردات کالاهای با ارزش بیشتری است؛ اما در مقابل، برای فروش ۶۱.۳ میلیون تن کالا تنها ۲۸.۴ میلیارد دلار ارز دریافت کرده است که نشان از فروش کالاهایی با ارزش کمتر در بازارهای جهانی دارد.

همچنین این آمارها حکایت از افزایش ۳۰ درصدی ارزش واردات و افزایش ۲۵ درصدی ارزش صادرات نسبت به شهریورماه سال ۱۴۰۱ دارد؛ ضمن اینکه مقدار وزنی واردات ۵۲ درصد و مقدار وزنی صادرات در مهرماه نسبت به شهریورماه ۲۳ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر، مقاصد صادراتی ایران نیز حکایت از آن دارند که ۵ مقصد عمده صادراتی ۷۳ درصد از سهم و کل ارزش صادرات بدون نفت خام را به خود اختصاص می دهند و در مقابل، مبادی مهم وارداتی هم ۷۴ درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داده اند.

در این میان آمارهای رسمی منتشر شده گمرک هم حکایت از آن دارند که چین شریک اول صادراتی و شریک دوم وارداتی به ترتیب با ۹.۲ میلیارد دلار و ۸.۳ میلیارد دلار است که تراز تجاری به نفع ایران با این کشور مثبت است.

اما امارات متحده عربی که شریک سوم صادراتی و شریک اول وارداتی ایران است، با اختلاف حدود ۶ میلیارد دلاری تراز تجاری را به نفع خود رقم زده است؛ به نحوی که ایران به این کشور ۳.۵ میلیارد دلار کالا فروخته و در مقابل ۹.۴ میلیارد دلار کالا از او خریداری کرده است.

ترکیه هم شریک چهارم صادراتی ایران و شریک سوم وارداتی کشورمان است که به ترتیب ۳.۱ میلیارد دلار کالا از ایران خریده و ۳.۲ میلیارد دلار کالا به ایران فروخته است که بر این اساس تراز تجاری را به نفع خود رقم زده است.

اما هند که شریک پنجم صادراتی و شریک چهارم وارداتی ایران است، توانسته ۱.۱ میلیارد دلار کالا از ایران بخرد و در مقابل ۱.۷ میلیارد دلار کالا به ایران بفروشد که باز هم تراز تجاری به نفع این کشور به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت است.

در این میان باید به عراق به عنوان شریک دوم صادراتی با ۴ میلیارد دلار اشاره کرد که البته در مقابل، آلمان هم به عنوان شریک پنجم وارداتی ایران در فهرست به ثبت رسیده و ۹۹۱ میلیون دلار کالا به ایران فروخته است.

حالا باید دید با توجه به شرایط سیاسی که آلمان ظرف هفته های گذشته در مقابله با ایران داشته است، آیا همچنان می تواند خود را همچون ماههای گذشته، در فهرست ۵ شریک اول تجاری ایران در حوزه واردات حفظ کند.