۰ نفر

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران؛

شاخص مدیران خرید در آستانه ورود به منطقه رکود قرار گرفت / کاهش ۱.۸۹ واحدی شامخ در مهر ماه

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲
کد خبر: 679271
شاخص مدیران خرید در آستانه ورود به منطقه رکود قرار گرفت / کاهش ۱.۸۹ واحدی شامخ در مهر ماه

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد و گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) بخش صنعت را با اتکا به نظرسنجی از فعالان و بنگاه‌های اقتصادی در مهرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ شاخص مدیران خرید با رسیدن به رقم ۵۰.۵۹ واحد، که در مرز خنثی قرار گرفته، در مقایسه با ماه قبل کندتر شدن میزان فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. در این ماه به‌جز مؤلفه میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده سایر مؤلفه‌های اصلی بیشتر از ۵۰ بوده‌اند.

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد با کاهش ۱.۸۹ واحدی نسبت به ماه قبل همراه بود.

شامخ کل اقتصاد مهر ماه

در مهرماه شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار (۵۱.۶۰) با شیب کمتری در مقایسه با شهریورماه افزایش داشته است. افزایش میزان فعالیت‌ها بیشتر در بخش صنعت و خدمات و کشاورزی بوده است و در بخش ساختمان فعالیت‌ها با رکود شدید روبرو بوده‌اند. همچنین شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در مهرماه (۴۶.۸۲) در مقایسه با شهریورماه با کاهش شدیدی روبرو بوده است.

شاخص میزان صادرات کالا یا خدمات در مهرماه (۴۷.۰۵) همچنان کاهشی است البته نسبت به شهریورماه شدت کمتری دارد.

شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده (۵۹.۵۸) در مقایسه با شهریورماه افزایش قابل‌توجهی داشته است. علی‌رغم انتظارات خوش‌بینانه به بهبود فعالیت‌ها در بخش صنعت و خدمات و کشاورزی، فعالان اقتصادی در بخش ساختمان انتظار کاهش شدید فعالیت‌ها را در آبان ماه دارند.

شمخ مهر ۲

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در مهرماه عدد ۵۱.۶۶ به دست آمده است، که نشان می‌دهد فعالیت‌های بخش صنعت با رشد اندکی روبرو بودند که شیب آن نسبت به شهریورماه کاهش داشته است. 

شامخ صنعت مهرشاخص مقدار تولید محصولات بخش صنعت در مهرماه (۵۴.۸۶) با نرخ کمتری نسبت به شهریورماه افزایش داشته است. هرچند با توجه به کاهش شدید تقاضا و میزان فروش، افزایش تولید منجر به افزایش موجودی انبار شده است.

شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده در مهرماه (۴۹.۶۴) نسبت به شهریور شدت کاهش کمتری داشته اما همچنان نشان‌دهنده کمبود مواد اولیه است.

شامخ صنعت مهر ۲