۰ نفر

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت در پاسخ به اقتصادآنلاین:

حتی در اقتصادهای رقابتی هم نهادی برای تنظیم بازار وجود دارد

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۱۶
کد خبر: 677122
حتی در اقتصادهای رقابتی هم نهادی برای تنظیم بازار وجود دارد

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص ارتباط کسب و کارها و فضای مجازی گفت: ۸۰ درصد کسب و کارها در فضای مجازی نیز فعالیت دارند، اما تنها ۳ درصد از آنها به فروش نهایی منجر می‌شود.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری عنوان کرد: برخی پلتفرم‌های داخلی ما مستقیماً به درگاه اینترنتی متصل هستند و ویژگی‌های دیگری نیز در این پلتفرم‌ها تعبیه شده که می‌تواند برای فروش خدمات و کالا مناسب باشد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص مجوزدهی و قوانین آن گفت: اساسا اصل ۴۴ در جهت حمایت از بخش خصوصی است. آنجایی که ما تلاش می‌کنیم دخالت نهادهای دولتی را کاهش دهیم منجر می‌شود برخورد سلیقه‌ای در زمینه مجوزدهی کاهش یابد.

معاون وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص سیاست‌های تنطیم بازاری وزارت صمت و درصد موفقیت آن‌ها گفت: بحث روشنی است که قیمت وابسته به عرضه و تقاضا است و نمی‌تواند بر اساس دستور تنظیم شود. ساختار جدیدی که در دولت حاکم است هر بخش بازار خود را کنترل می‌کند و نه تنها مسئول تولید بلکه مسئولیت کنترل بازار نیز هستند. 

وی افزود: سیاست‌هایی که در یک سال اخیر اتخاذ شده بسیاری از کالاها را به بورس کالا عرضه کردیم. 

شاه‌میرزایی تصریح کرد: در یک سال اخیر با توجه به شوک‌های ارزی و انرژی با عرضه در بورس کالای موادی همچون سیمان و ... توانستیم قیمت را کنترل کنیم.

شاه‌میرزایی در خصوص زمان پایان یافتن پروژه سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه هرگز پایانی ندارد و با توجه به دستورات و بخش نامه های جدید به‌روزرسانی می‌شود، ما اکنون ۹۵۰ هزار شناسه کالا داریم. در یکسال اخیر اتفاقی راهبردی افتاد. ما به سامانه‌ها مانند سامانه جامع تجارت به هیچ عنوان به صورت کاملا دولتی نگاه نمی‌کنیم و بخش‌هایی از آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بازار به صورت خودکار عمل کند نیاز به شفافیت دارد که این سامانه‌ها تنها برای ایجاد شفافیت است.

شاه‌میرزایی در اظهارنظری عجیب تاکید کرد: حتی در اقتصادهای رقابتی هم نهادی برای تنظیم بازار وجود دارد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت: برای راه‌اندازی کالابرگ به همکاری سایر ارگان‌ها نیازمندیم

کالابرگ نیاز کشور است که برای احداث و راه‌اندازی آن به همکاری سایر ارگان‌ها نیازمندیم.

برای کالابرگ قرار نیست سخت افزار جدیدی استفاده شود و بحث نرم افزار است.

در بسیاری از کشورها این موضوع رایج است که خرید کنید و پرداخت آن را بعدا انجام دهند. صحبت نمایندگان مجلس در خصوص لغو کالابرگ مقطعی بوده است.