۰ نفر

واردات چه کالاهایی ممنوع است؟ + سند

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 673983
واردات چه کالاهایی ممنوع است؟ + سند

سخنگوی وزارت صمت؛اقدامات متعددی در جهت حمایت از تولید داخل اجرا و در دست اجراست که ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس یکی از این اقدامات است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین؛ امید قالیباف ادامه داد،در این راستا و با عنایت به شرایط کشور، از سال ۱۳۹۷ براساس تصمیمات متخذه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور ورود اقلام غیرضرور و لوکس شامل ۱۳۳۹ قلم کد تعرفه ممنوع گردید که متعاقب بررسی‌های بعدی و لزوم بروزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل ، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۳۹۲ ردیف تعرفه رسید.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی سازی محصول و سایر متغیرها و همچنین شکسته شدن  سرفصل ها به کد تعرفه های دقیقتر ،هر سال بازنگری میشود گفت ؛  در پایان سال ۱۳۹۸ تعداد کالاهای مشمول منع وارادت به  ۱۵۱۹ ردیف تعرفه و در سال ۱۳۹۹ به ۱۵۳۹ ردیف، در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۳۷ ردیف و در سال جاری نیز به ۱۵۵۲ ردیف تعرفه رسید. 

وی ادامه داد ؛  از میان اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی می توان به پوشاک، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند آلات موسیقی اشاره کرد.

مشاور وزیر صمت افزود ،علاوه بر این ممنوعیت¬های دائم، تعداد ۷۶۶ ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.

قالیباف با اشاره به اینکه ، از سال ۱۳۹۷ تا کنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه ها، طبق ضوابط در فرآیندها و  سامانه های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه های گمرکی اعمال شده گفت، لیست تعرفه های ممنوعه برای فعالین تجاری کاملا شفاف و مشخص است ولی جهت اطلاع عموم اقدام به انتشار ان نیز کرده ایم.

سخنگوی وزارت صمت گفت ،در کنار این ممنوعیت ها و برای اطمینان از استفاده حداکثری ظرفیت های تولید داخلی، برخی کد تعرفه های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل را نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش کرده ایم.

جدیدترین لیست کالاهای ممنوعه وارداتی در اینجا قابل مشاهده است.