۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

چرا بریتانیا تعرفه های بحث برانگیز فولاد را تمدید می کند؟

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۸
کد خبر: 651414
چرا بریتانیا تعرفه های بحث برانگیز فولاد را تمدید می کند؟

روز بیست و نهم ژوئن، آن ماری ترولیان وزیر بازرگانی بریتانیا اعلام کرد که دولت تعرفه های پنج گروه فولاد را تمدید می کند و قوانین تجارت بین المللی را زیر پا می‌گذارد. این اقدام از حمایت حزب مخالف کارگر برخوردار است که انتقاد اصلی آنها از خانم ترولیان این بود که او این تمدید را زودتر اعلام نکرده بود. اما این موضوع جنجالهای دیگری هم ایجاد کرده است. کریستوفر گیدت پس از اینکه از او خواسته شد مشاوره هایی در این باره ارائه دهد، روز پانزدهم ژوئن از سمت خود به عنوان مشاور اخلاقی بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد. گیدت اعلام کرد که این مساله او را در «موقعیتی غیرممکن و نفرت انگیز» قرار داده است. اینکه چرا دولت تعرفه ها را تمدید می کند؟

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، تعرفه‌های دفاعی عمدتا اموری خسته کننده و خارج از سیاست هستند. اما به ندرت، مساله‌ای شدیدتر ظاهر می‌شود. در ژوئن سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا را به لیست کشورهایی که از تعرفه گسترده بر فولاد وارداتی به آمریکا متاثر شده‌اند، اضافه کرد. در جولای سال ۲۰۱۸، اتحادیه اروپا تعرفه گسترده‌ای را بر ۱۹ محصول فولادی اعمال کرد و این اقدام را با اشاره به افزایش واردات از سایر نقاط جهان که به تولیدکنندگان داخلی آن آسیب می‌رساند، توجیه کرد. سپس نوبت بریتانیا بود که بعد از برگزیت باید تصمیم می‌گرفت چه سیاستی را اتخاذ کند و اداره مستقل راه‌حل‌های تجاری TRAرا مامور کرد تا دیدگاهی در این باره شکل دهند.

در ژوئن سال ۲۰۲۱، اداره مستقل راه‌حل‌های تجاری توصیه کرد که تعرفه وارداتی ۱۰ مورد از ۱۹ محصول پیشتر اعلام شده، حفظ شود. یکی از موارد دیگر به این دلیل شکست خورد که تعرفه‌ها به مصرف کنندگان آسیب زیادی می‌ساند. برای هشت مورد باقیمانده، حکم داده شد که واردات آنها به بریتانیا افزایش نیافته است – شرط لازم برای اعمال تعرفه حفاظتی طبق قوانین سازمان تجارت جهانی WTO. اما فریادهای صنعت فولاد به دولت هشدار داد که تجارت آزادتر، دو سمت برنده و بازنده را ایجاد می‌کند. بنابراین لیز تراس وزیر وقت بازرگانی بریتانیا، توصیه‌های اداره مستقل راه‌حل‌های تجاری را نادیده گرفت و قوانین اضطراری برای حفظ تعرفه بر روی ۵ محصول بیشتر وضع کرد.

تعرفه‌های حفاظتی قرار است موقتی باشند و تمدید اعمال شده در جولای 2021 برای پنج محصول فقط یک سال به طول انجامید. دولت درسهای خود را آموخت. به‌جای اینکه از ترا بخواهد برای بار دوم توصیه‌ای ارائه کند، تحلیل بیشتری را درخواست کرد. این سوال مطرح شد که آیا اگر محصولات فولادی به صورت گروهی در نظر گرفته شوند، پاسخ ممکن است تغییر کند؟ جواب منفی بود. همچنین این پرسش که آیا در صورت حذف تعرفه ها ممکن است واردات جهش یابد یا خیر؟ اینجا ترا گفت بله.

تعرفه‌های حفاظتی ابزاری گسترده و صریح هستند که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. قوانین سازمان تجارت جهانی به دولت‌ها اجازه نمی‌دهد که اگر نگران هستند که واردات فقط در آینده افزایش یابد، آنها را تحت فشار قرار دهند. به همین دلیل است که در ۲۹ ژوئن خانم ترولیان به همکارانش گفت که «تصمیم برای تمدید پادمان‌ها در پنج دسته محصول از تعهدات حقوقی بین‌المللی ما در سازمان تجارت جهانی خارج می‌شود.» و این افراد دیگری را علاوه بر گیدت تحت تاثیر قرار داد. خانم ترولیان اعتراف کرد که صبح آن روز را صرف تسکین شرکای تجاری کرده که از این مساله تاثیر پذیرفته‌اند. در تئوری، آنها به دنبال اعمال اقدامات جبرانی که می‌تواند شامل تعرفه باشد، برای جبران دسترسی از دست رفته به بازار هستند.

این مساله تاثیر کمی بر اقتصاد بریتانیا خواهد داشت. در سال ۲۰۱۹، صنعت فولاد حدود ۳۳ هزار شغل یا حدود ۰.۱ درصد از کارکنان این کشور را به خود اختصاص داده بود. ترس از رکود و کاهش تقاضا تاثیر تعرفه‌ها را کمرنگ می‌کند. هیاهوها در مورد رویکرد آرام دولت در قبال تعهدات بین‌المللی، احترام به نهادهای مستقل و ظرفیت آن برای پایبندی به یک موضع سیاسی خاص بیشتر می‌گوید. چارچوب زیربنای اداره مستقل راه‌حل‌های تجاری اکنون در دست بررسی است. منازعه بر سر فولاد، اعتماد کمی نسبت به آنچه ظاهر می‌شود، ایجاد خواهد کرد.