۰ نفر

جنگ خوراکی‌ها و نگرانی از امنیت غذایی؛

پارتی بازی روس ها در فروش مواد غذایی

۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۸
کد خبر: 647020
پارتی بازی روس ها در فروش مواد غذایی

هر کسی نمی تواند غذای روسی بخرد؛ روس ها می گویند که به هر کسی غذا نمی فروشند و مایلند مواد غذایی و تولیدات غلات آنها بر سر سفره کشورهایی بنشیند که با روسیه طرح دوستی ریخته اند و از سیاست های این کشور حمایت می‌کنند؛ اما در مقابل سایر کشورهای دنیا نیز که تولیدکنندگان دسته چندم بازار به شمار می روند، هم محدودیت ها و ممنوعیت هایی را برای خرید و فروش مواد غذایی اعمال می کنند.

اقتصادآنلاین - محبوبه فکوری؛ بازار مواد غذایی در دنیا همچنان ملتهب است و هر روز سیاست های جدیدی از سوی کشورهای صادرکننده عمده مواد غذایی به بازارهای جهانی اعلام می شود. برخی ممنوعیت را اعلام می کنند و برخی دیگر خبر از محدودیت های جدید در این حوزه می دهد و برخی کشورها را به بازی های فروش کالاهای خود راه نمی دهند.

در این میان سازمان‌های بین المللی نیز نگران همین نوع رفتار برخی از کشورها و ورود دید سیاسی به حوزه تامین امنیت غذایی هستند که البته این نوع نگاه هم در روسیه و هم در اوکراین نیز به خوبی به چشم می خورد و حتی کشورهایی مثل قزاقستان نیز محدودیت هایی را در این حوزه اعمال کرده اند.

در این میان روز گذشته مقامات ارشد روسیه اعلام کردند که تنها به کشورهای دوست خود فروش محصولات غذایی را انجام می دهند و هر کشوری اجازه ندارد نسبت به واردات مواد غذایی روس اقدام کند؛ در مقابل اوکراین نیز مسئول تامین بخشی از غلات و مواد غذایی مورد نیاز کشورهای اروپایی شده تا بتواند تعادل را در این حوزه حفظ نماید.

اما آنچه که در این اوضاع بیشتر از هر چیزی مشهود است، حرکت‌های جدید کشورها در حوزه تامین امنیت غذایی و ذخیره سازی های کالایی است که البته فاز اول آن در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا به خوبی از سوی بسیاری از کشورها مشهود بود به این معنا که حتی کشورهای پیشرفته اروپایی که نه مشکلی در حوزه تحریم دارند و نه منابع ارزی شان دچار محدودیت است، در ماههای ابتدایی شیوع کووید ۱۹ اقدام به پر کردن انبارهای خود و ذخیره سازی کالاها نمودند.

اکنون هم البته برخی از کشورها به سمت احداث انبارهای ذخیره سازی غذا و سیلوهای سبک حرکت کرده اند و زمینه را برای ذخیره سازی بیش از گذشته فراهم کرده اند، به همین دلیل است که بازار ساخت انبارهای ذخیره سازی پیش ساخته از سوی مصر اکنون بسیار داغ است و بسیاری از کشورها متقاضی خرید این انبارهای پیش ساخته هستند.

نکته حائز اهمیت دیگری که در این میان وجود دارد، کاهش تولید به دلیل خشکسالی ها و افزایش دمای هوا در برخی از کشورها است که نگرانی دیگری را برای فائو به وجود آورده است.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی فائو، شاخص کل بهای مواد غذایی در ماه می ۲۰۲۲ برای دومین ماه متوالی از افت ۰.۶ درصدی برخوردار بوده است و افزایش ۲۲.۸ درصدی آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاملا مشهود است.

در عین حال عامل مهم در افت شاخص کل قیمت مواد غذایی را البته می توان در افت قابل توجه شاخص بهای روغن های خام دانست؛ ضمن اینکه چهارمین ماه متوالی افزایش بهای گندم با افزایش ۵.۶ درصدی طی یک ماه می و رشد ۵۶.۲ درصدی طی یکسال نیز مشهود است که عمدتا به علت ممنوعیت صادرات توسط هند همراه با افزایش بهای جو و برنج، در مقابل افت بهای ذرت و غلات زبر از جمله سورگوم به دلیل بهبود شرایط تولید و آغاز فصل برداشت ذرت در برزیل صورت گرفته است.

در عین حال، کاهش قیمت های جهانی روغن های پالم، آفتابگردان و سویا کلزا، در کنار کاهش بهای روغن پالم به علت تعدیل تقاضا در بازار جهانی همراه با رفع ممنوعیت صادرات توسط اندونزی، استمرار انباشت ذخایر کلزا به علت کاهش تقاضای ناشی از افزایش هزینه های حمل و نقل در گزارش فائو مشهود است.

همچنین گزارش های فائو حکایت از اولین ماه افت بهای محصولات لبنی دارد که عمدتا ناشی از کاهش قیمت شیرخشک به دلیل افت تقاضا به علت شرایط قرنطینه در چین، افت بهای کره و افت کمتر بهای پنیر به دلیل شروع تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی و چشم انداز بهبود تقاضا بوده است.

در عین حال افزایش قابل توجه بهای گوشت طیور ناشی از تقاضای قوی و عرضه محدود به علت اختلال در صادرات اوکراین و افزایش شیوع آنفولانزای پرندگان، ثبات بهای گوشت گاو به علت افزایش همزمان تقاضا و عرضه توسط برزیل و استرالیا و افت بهای گوشت خوک به دلیل رشد صادرات و گوسفند به علت تغییرات نرخ ارز نیز مشهود است.

همچنین افت قیمت شکر به علت تعدیل تقاضا برای واردات همراه با چشم انداز عرضه مناسب توسط هند ضمن تضعیف ارزش رئال برزیل در برابر دلار آمریکا و کاهش بهای اتانول به عنوان سایر عوامل تقویت کننده افت قیمت شکر در بازارهای جهانی نیز در این گزارش مورد تاکید قرار گرفته است. 

غذا