۰ نفر

کارنامه تولیدات منتخب صنعتی در سال ۱۴۰۰؛

کوچ بیم و امیدهای تولید ۳۹ رشته فعالیت صنعتی به ۱۴۰۱

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۷:۵۶
کد خبر: 637019
کوچ بیم و امیدهای تولید ۳۹ رشته فعالیت صنعتی به ۱۴۰۱

رشد و افت تولید محصولات منتخب صنعتی، آیینه تمام نمایی از بیم‌‌ها و امیدهایی است که یا تولیدکنندگان نسبت به رفتارهای دولتها و نوع نگاه آنها به تولید دارند و یا نشات گرفته از دستورالعمل‌‌ها و بخشنامه‌‌هایی است که هر روز گره کورتری به پای تولید می‌‌زند و اجازه حرکت و رشد و نمو را به او نمی‌‌دهد. حالا کارنامه تولید محصولات ۳۹ رشته فعالیت صنعتی به خوبی نشان می‌‌دهد که برخی از صنایع با مجموعه سیاست‌‌های دولت حرکت رو به رشد را آغاز کرده و برخی دیگر در پیچ و خم آیین‌‌نامه ها و دستورالعمل هایی مانده‌‌اند که دولت برای آنها رقم زده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تولید محصولات منتخب صنعتی که هر ماهه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پایش قرار می‌‌گیرد را به نوعی می‌‌توان آیینه تمام‌‌نمای آنچه دانست که این روزها در صنعت کشور می‌‌گذرد؛ هر چند که وضعیت حداقل نسبت به سال ۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ اندکی بهبود یافته و مجموعه سیاست‌‌هایی از سوی دولت اتخاذ شده است که در حوزه برخی تولیدات صنعتی می‌‌توان چشم‌‌انداز به نسبت مثبت‌‌تری را برای صنایع تصویر کرد. 

مروری بر شاخص‌‌های منتخب تولید صنعتی در سال ۱۴۰۰ که به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده به خوبی نشان می‌‌دهد که برخی از صنایع نیاز به مراقبت بیشتری داشته و برخی دیگر به نسبت، گلیم خود را راحت‌‌تر از آب بیرون کشیده و توانسته‌‌اند روند باثباتی را در حوزه رشد تولید تجربه کنند. 

در این میان علیرغم برخی از فراز و نشیب‌‌هایی که برخی تولیدات صنعتی در بازار خود با آن مواجه هستند، برخی دیگر توانسته‌‌اند درصدهای بسیار قابل قبولی از رشد تولید را تجربه کنند و آینده‌‌ای امیدوارکننده تر را برای بخش عرضه و تولید رقم زنند. 

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که صنایعی همچون تولید اتوبوس، مینی‌‌بوس و ون با رشد ۴۴.۲ درصدی، کامیون، کامیونن و کشنده با رشد ۱۰۱.۲ درصدی، کمباین با رشد ۳.۱ درصدی، تراکتور با رشد ۲.۸ درصدی، روغن نباتی با رشد ۲۵.۳ درصدی، کاغذ با رشد ۵.۱ درصدی، نئوپان با رشد ۱۱ درصدی، روغن صنعتی با رشد ۱۶.۳ درصدی، نخ فیلامنت با رشد ۱۱.۹ درصدی، الیاف پلی استر با رشد ۴.۲ درصدی، چرم با رشد ۳۲.۱ درصدی، انواع تلویزیون با رشد ۸.۳ درصدی و ماشین لباسشویی با رشد ۲ درصدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ مواجه بوده‌‌اند. 

از سوی دیگر، تولید کاتد مس ۲.۸ درصد، شمش آلومنیوم ۲۵.۱ درصد، آلومینا ۰.۷ درصد، شیشه جام ۱۷.۱ درصد و ظروف چینی ۷.۹ درصد رشد را تجربه کرده است.

در عین حال، برخی از صنایع نیز رشد منفی را تجربه کرده‌‌اند که از جمله شاخص‌‌ترین آنها کاهش تولید انواع خودروی سواری به میزان ۴.۴ درصد بوده است. 

مروری بر آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که وانت با ۱.۵ درصد رشد منفی، پودر شوینده با ۱۹.۳ درصد رشد منفی، لاستیک خودرو با ۵.۶ درصد، کارتن با ۱.۹ درصد، فیبر با ۱۵.۲ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۲۹.۱ درصد، الیاف اکریلیک با ۷۶ درصد، نخ سیستم پنبه ای با ۹.۶ درصد، انواع پاپوش و کفش با ۴.۴ درصد، کولر آبی با ۱.۶ درصد و الکتروموتور با ۱۸.۶ درصد رشد منفی مواجه بوده‌‌اند. 

از سوی دیگر تولید فولاد خام ۲.۱ درصد، محصولات فولادی ۵ درصد، کنسانتره زغالسنگ ۱۲.۸ درصد، سیمان ۹.۱ درصد، ظروف شیشه ای ۲.۳ درصد و چینی بهداشتی ۱۶.۴ درصد کاهش یافته است. 

در واقع، در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۶۴ هزار دستگاه انواع خودروی سواری، ۷۹۳۸ دستگاه وانت، ۲۷۶۱ دستگاه اتوبوس، مینی‌‌بوس و ون، ۱۳۲۱۳ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده، ۶۶۹ دستگاه کمباین و ۲۲۳۵۲ دستگاه تراکتور و نیز ۲۵۹ هزار تن لاستیک خودرو تولید شده است. 

در عین حال، تولید فولاد خام به ۲۸ میلیون و ۴۰ هزار تن، محصولات فولادی ۲۵ میلیون و ۲۰۵ هزار تن، کاتد مس ۲۹۹ هزار تن، شمش آلومنیوم ۵۷۱ هزار تن، آلومینا ۲۳۰ هزار تن، کنسانتره زغالسنگ ۱ میلیون و ۴۷۴ هزار تن، سیمان ۶۳ میلیون و ۷۶ هزار تن، شیشه جام ۱ میلیون و ۳۵۹ هزار تن، ظروف شیشه ای ۷۲۷ هزار تن، ظروف چینی ۶۱ هزار تن و چینی بهداشتی ۹۸ هزار تن رسیده است. 

حالا این نوسانات آماری نشان می‌‌دهد که رشد و افت تولید در هر بخش از صنایع کشور اعم از صنعتی و معدنی بسیار مرتبط با مجموعه اقدامات و سیاستگذاری هایی است که دولت برای هر بخش در نظر گرفته و شرایط را برای حرکت هر بخش هموار و غیرهموار نموده است.