۰ نفر

سفر رییس‌جمهور به عمان ظرف روزهای آینده؛

آیا روابط تجاری ایران و عمان به ۴ میلیارد دلار در سال خواهد رسید؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹
کد خبر: 636925
آیا روابط تجاری ایران و عمان به ۴ میلیارد دلار در سال خواهد رسید؟

رییس‌جمهور قرار است دوشنبه هفته پیش رو به عمان سفر کند؛ سفری مهم و حائز اهمیت که به طور قطع می‌تواند نه تنها در روابط سیاسی ایران با این کشور و حتی دنیا موثر واقع شود، بلکه با توجه به شرایط این کشور و نوع نگاه تجاری تجار این کشور برای همکاری با ایرانی‌ها در عرصه‌های اقتصادی هم از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ به نحوی که برخی پیش‌بینی می‌کنند روابط تجاری ایران و عمان می‌تواند به ۴ میلیارد دلار هم برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور قرار است که در روز دوشنبه هفته پیش رو به عمان سفر کند. این سفر اگرچه از ابعاد توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران با دنیا بسیار حائز اهمیت است، بلکه نوع نگاه سیاسی و صلح طلبانه عمان در دنیا و ارتباطاتی که این کشور توانسته ظرف سال‌های گذشته در عرصه میانجی‌گری سیاسی داشته باشد نیز بر اهمیت این سفر افزوده است.

البته ظرف چند روز گذشته نیز هیات‌ تجاری مهمی از ایران به همراه رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران به عمان سفر کرده‌اند که رایزنی‌های خوبی نیز در این رابطه صورت گرفته است؛ هر چند که بسیاری از صادرکنندگان معتقدند که به دلیل برخی محدودیت‌های تجاری و بخشنامه‌هایی که دولت صادر کرده است، نتوانسته‌اند از ظرفیت وضعیت مناسب سیاسی و رویکرد مناسب بازارهای هدف از جمله عمان بهره‌برداری لازم را صورت دهند.

عباس عبدالخانی، رایزن سابق بازرگانی ایران در عمان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در آستانه سفر رسمی رییس جمهور به سلطنت عمان گفت: بسترها و زیرساخت های مورد نیاز جهت جهش سطح روابط تجاری فیمابین جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان جهت رسیدن به رقم چهار میلیارد دلاری وجود دارد.

وی افزود: تسهیلات اخیر سلطنت عمان جهت ناوگان هوایی بین شهرهای دو کشور، ثبت شرکتهای ایرانی و اقامت فعالان تجاری ایرانی در عمان بصورت صد در صد و عدم نیاز به شریک محلی، توسعه حمل و نقل دریایی بین بنادر دو کشور از جمله مزیت های سلطنت عمان به شمار می رود‌.

عبدالخانی گفت: نگاه مثبت عمانی‌ها به محصولات ایرانی و اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی و روابط مطلوب سیاسی، باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور می‌شود؛ هر چند محدودیت‌های بانکی و مالی بین دو کشور وجود دارد که امیدوارم به مرور زمان حل و فصل شود.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عمان ادامه داد: ورود به بازارهای همسایه از جمله یمن و شرق آفریقا از طریق سرمایه گذاری در مناطق آزاد عمان، این کشور را به عنوان شاهراه تجاری قرار داده است، استفاده از ظرفیت های بندر چابهار برای سرمایه گذاران عمانی و همچنین توسعه گردشگری بین دو کشور بایستی در دستور کار مسئولین ذیربط دو کشور قرار گیرد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان در سال ۱۴۰۰ با یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار، توانسته رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند؛ به نحوی که آمار مربوط به حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال ۱۴۰۰ رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

محسن ضرابی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان می‌گوید: در حالی که صادرات ایران به عمان در سال ۹۹ چهارصد و سی و هشت میلیون دلار بود در سال ۱۴۰۰ توانستیم حجم صادرات را به این کشور به ۷۱۶ میلیون دلار برسانیم و این به معنای رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به عمان نسبت به سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه رشد ۵۳ درصدی حجم مبادلات ایران و عمان در سال ۱۴۰۰، در ۲۰ سال اخیر روابط دو کشور بی‌سابقه بوده است گفت: سال ۹۲ که اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان شکل گرفت صادرات به عمان ۱۴۸ میلیون دلار و کل حجم مبادلات بین دو کشور ۲۲۱ میلیون دلار بود.

ضرابی در خصوص دلایل این موفقیت در سال گذشته می‌گوید بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم فضای حمایت از بخش خصوصی بهبود پیدا کرده است و وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت بیشترین حمایت را از بخش خصوصی برای صادرات به عمان انجام داده‌اند.

وی معتقد است، در صورت ادامه همراهی‌های دولت بخصوص در زمینه حذف پیمان‌سپاری ارزی، تک‌نرخی شدن ارز و جلوگیری از ممنوعیت‌های صادراتی و صدور عوارض بر روی کالاهای صادراتی، ادامه روند رو به رشد برای صادرات به عمان در سال ۱۴۰۱ دور از دسترس نبوده و شاهد جهش قابل توجه دیگری خواهیم بود.

حالا باید منتظر ماند و دید که سفر رییس جمهور به عمان چه دستاوردهای سیاسی و تجاری را برای ایران و صادرات غیرنفتی کشورمان رقم خواهد زد.