۰ نفر

تجار سرشناس خواستار شفافیت در تجارت خارجی؛

ضرورت حذف تاجران غیررسمی از اقتصاد ایران

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
کد خبر: 636074
ضرورت حذف تاجران غیررسمی از اقتصاد ایران

رییس مجمع واردات با بیان اینکه تجار سرشناس کشور همگی خواستار برقراری شفافیت در تجارت خارجی کشور هستند، از جولان تاجران غیررسمی در اقتصاد ایران خبر داد و گفت: تقاضاهای موجود در بازار باید از طریق تجارت رسمی پوشش داده شوند.

علیرضا مناقبی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هنوز مشوق‌های زیادی برای قاچاق در کشور وجود دارد و قاچاقچیان می‌توانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند، گفت: تولید و تجارت در کشور یک دشمن مشترک دارد که آن هم قاچاق است و بنابراین هنوز هم مشکلات بسیاری در رابطه با مبارزه با قاچاق وجود دارد و برخی از بازارها برای تاجران غیررسمی جذاب هستند. 

رییس مجمع واردات افزود: سالها است که قاچاق در کشور به عنوان یک معضل اقتصادی شناسایی شده ولی متاسفانه با وجود تمامی برنامه‌ریزی ها و فعالیت‌هایی که دستگاههای دولتی در این حوزه انجام می‌دهند، هنوز کشور نتوانسته است بر تجارت غیررسمی غلبه کند؛ چراکه هنوز مشوق های زیادی برای قاچاق وجود دارد و دلیل آن هم به مباحث اقتصادی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد که مبارزه با قاچاق باید مبتنی بر اصول اقتصادی بوده و مجموعه اقدامات به نحوی برنامه‌ریزی شوند که قاچاق کالا به طور کلی صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ در غیر این صورت اینکه به صورت نمایشی و موسمی حرکتی انجام شود، گره گشای مشکلات کشور نخواهد بود.

مناقبی با بیان اینکه متاسفانه قبح قاچاق در کشور از بین رفته است، تصریح کرد: دلیل این موضوع آن است که راهکارهای مناسب برای تامین کالای مورد تقاضا مردم تعریف نشده و در این رابطه تعیین‌تکلیف صورت نگرفته؛ این در حالی است که وقتی تقاضا برای یک کالا وجود دارد، باید تکلیف این تقاضا مشخص شود و مسیری که آن کالا به صورت قانونی تامین شود را باید قانونگذار روشن کند.

رییس مجمع واردات افزود: به نظر می‌رسد که تولید و تجارت در ایران، یک دشمن مشترک دارند و آن قاچاق است. بنابراین اگر دنبال حمایت از تولید و توسعه فعالیت¬های دانش¬بنیان و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان هستیم، باید سیاست ها و رویکردهایی در نظر گرفته شود که به پیشگیری و کاهش تقاضای کالای قاچاق منجر شود. 

مناقبی با بیان اینکه وقتی کالا به صورت قاچاق در دسترس مردم قرار می‌گیرد، هم نظم و برنامه‌ریزی های تولیدکنندگان گسسته می‌شود و هم نظام کاری تجار شناسنامه¬دار مخدوش می‌شود، خاطرنشان کرد: در نهایت مصرف کننده در بازار سرگردان می‌شود و کالای غیر اصیل، فاقد کیفیت، تاریخ مصرف گذشته و بدون پشتوانه خریداری می‌کند؛ ضمن اینکه در کنار آن، دولت هم از حقوق قانونی و درآمدهای گمرکی باز می ماند.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با قاچاق تاکید کرد: پیشگیری از قاچاق زمانی محقق می شود که سیاستگذاران به هنگام وضع قوانین، آرا و نظرات فعالان اقتصادی و به خصوص تشکل های تخصصی را دریافت کنند. نه اینکه پس از وضع قوانین، به دنبال مهار تبعات و عواقب آن باشند. باید در مقابله با قاچاق، کنشگر باشیم.

مناقبی تاکید کرد: ما از تولید با کیفیت حمایت می کنیم و معتقد هستیم که تولیدکننده ای که بتواند رضایت مردم و مشتری را حاصل کند، یک سرباز اقتصادی در خدمت کشور است و شکی وجود ندارد که در کنار چنین تولیدکننده ای می ایستیم و به وجودش افتخار می کنیم. طبیعی است که در چنین شرایطی، از نظر اقتصادی واردات به صرفه نخواهد بود و هیچ واردکننده ای به سراغ واردات این چنین کالاهایی نخواهد رفت

به گفته مناقبی، کالایی که در داخل کشور تولید نمی شود یا تولید آن به اندازه تقاضا نیست، فرصت ساز برای سودجویانی است که فعالیت های غیرقانونی دارند و به همین دلیل درخواست ما از ستاد مبارزه با قاچاق این است که در این خصوص هرچه زودتر برنامه ریزی کند.

وی افزود: تجار سرشناس و شناسنامه دار، خواهان شفافیت عرصه تولید و تجارت خارجی هستند، چرا که از این طریق بهتر و راحت تر می توانند برنامه ریزی کنند ولی متاسفانه به نظر می رسد دست هایی که قاچاقچیان را از دور حمایت می کنند، با ایجاد تلاطم ها اجازه نمی دهند که فضای تجارت خارجی کشور به آرامش برسد.

رییس مجمع واردات تصریح کرد: تسهیل گری دولت نقش بسزایی در کاهش قاچاق دارد. باید کاری کرد که تعرفه و هزینه قاچاق، بیش از واردات رسمی شود و این در شرایطی اتفاق می افتد که عزم ملی و هم افزایی برای مقابله با قاچاق در کشور شکل بگیرد و همه تکلیف خود را بدانند.