۰ نفر

تدابیر ویژه برای صادرات به اروپا؛

آلمان ها مشتری خرید کالاهای ایرانی می شوند؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 630445
آلمان ها مشتری خرید کالاهای ایرانی می شوند؟

سازمان توسعه تجارت از اعزام یک تیم اقتصادی ایرانی به آلمان برای آشنایی با این کشور و فراهم کردن مقدمات لازم برای صادرات کالا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس براوردهایی که از عملکرد تجاری کشور منتشر شده، اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران در منطقه و در میان کشورهای همسایه قرار دارند. جز چین، بیشترین صادرات ایران به کشورهایی چون عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده و در میان صادرکنندگان کالا به ایران نیز نام همین کشورها به چشم می‌خورد.

در سال‌های گذشته آلمان و سوییس توانسته‌اند در میان صادرکنندگان عمده کالا به ایران قرار بگیرند اما فاصله آنها با امارات متحده عربی که در صدر این جدول قرار دارد بسیار زیاد است.

هرچند در دوران برجام، تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی برای ورود به اقتصاد ایران اعلام آمادگی کردند اما در دوران تحریم، عملا ارتباط آنها با ایران قطع شد و همین موضوع به کاهش جدی تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا انجامید.

حالا رییس سازمان توسعه تجارت از اعزام یک تیم اقتصادی به آلمان خبر داده تا شرایط برای توسعه صادرات به این کشور فراهم کنند.

علیرضا پیمان‌پاک، با بیان این خبر افزود: سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مرکز بین‌المللی تجارت و با هدف حمایت از شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط برای ورود به بازار کشور آلمان نسبت به اعزام مدیران ۲۳ شرکت به این کشور اقدام کرد. مدیران شرکت‌های منتخب از چهار تا ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در شهرهای کلن و هامبورگ حضور خواهند داشت و در این مدت با حضور در نشست‌های B۲B با شرکت‌های آلمانی تلاش می‌کنند تا زمینه‌های لازم را برای صادرات به کشور آلمان فراهم کنند.

 معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علاوه بر نشست‌های B۲B، برنامه‌های آموزشی، بازدید از شرکت‌های آلمانی، نمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با تجارت در برنامه گروه اعزامی گنجانده شده است. در این برنامه مدیران عامل یا اعضای هیات مدیره شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی و صادراتی فعال در حوزه‌های مورد تاکید شامل: گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه دارو و مواد غذایی حضور دارند.

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های حاضر در این رویداد از بین ۱۰۰ شرکتی که طی فراخوان سازمان توسعه تجارت ایران در آبان ماه سال گذشته درخواست حضور در این رویداد را کرده بودند، طی سه مرحله مصاحبه تخصصی انتخاب شده‌اند.  شرکت‌های ایرانی اعزام شده در طول حضور ۲۰ روزه خود در آلمان آموزش‌هایی نیز در خصوص نحوه تنظیم قراردادهای تجاری، مدیریت تغییر و نوآوری، کسب و کارهای دیجیتالی و مدیریت پروژه خواهند داشت. در برنامه فوق بازدید از شرکت‌های مهم کشور آلمان از جمله برندهای مطرح خودروسازی نیز گنجانده شده است.

 این برنامه به عنوان یکی از اقدامات عملی مربوط به پروژه همکاری‌های سازمان توسعه تجارت ایران‌ با مرکز بین‌المللی تجارت قرار است مجدداً برای گروه دیگری از شرکت‌های صادراتی به کشور آلمان و ایتالیا در ماه‌های پیش رو اجرا شود. سازمان توسعه تجارت ایران همکاری عملی خود را با مرکز بین‌المللی تجارت ITC از سال ۱۳۹۸ و در قالب "پروژه کمک‌های فنی در حوزه تجارت" آغاز کرد که تدوین راهبرد ملی صادرات ایران یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌های این پروژه در گام‌های نخست به شمار می‌رود.