۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

آمار عجیب واردات در فروردین ماه / چه کالاهایی وارد شدند؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۰۵
کد خبر: 630042
آمار عجیب واردات در فروردین ماه / چه کالاهایی وارد شدند؟

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توییتر آماری از واردات کشور در فروردین ماه را منتشر کرد. این آمار نشان می دهد که میزان واردات در اولین ماه سال ۱۴۰۱ برابر با یازده میلیارد دلار بوده است. عجیب بودن این عدد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم میانگین واردات ماهانه کشور از سال ۱۳۸۳ حدود چهار میلیارد دلار بوده که این رقم برای میزان واردات در فروردین ماه حدود ۲.۵ میلیارد دلار گزارش شده است‌.

اقتصادآنلاین - پویا دادجو؛ مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه توییتر خود نوشت: "پس از اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی و سه میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، با تخصیص هفت میلیارد دلار دیگر برای واردات سایر اقلام، مجموع ارز اختصاص یافته از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون به یازده میلیارد دلار رسید؛ تقریبا معادل پنج برابر مدت مشابه پارسال"

شاید هدف از انتشار این خبر از سوی روابط عمومی بانک مرکزی تاکید بر این موضوع باشد که واردات کالاها به ویژه کالاهای اساسی با قدرت ادامه دارد و این سیگنال را بدهد که مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اما یک نکته عجیب در ارائه این آمار وجود دارد. برای درک این موضوع نگاهی به آمارهای واردات از سال ۱۳۸۳ می‌اندازیم.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی میانگین ماهانه واردات کشور از سال ۱۳۸۳ حدود چهار میلیارد دلار بوده‌ و تا پیش از این، بهمن ماه سال ۱۳۸۸ با حدود هفت میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار بیش‌ترین میزان واردات را ثبت کرده است. 

میزان واردات ماهانه کشور

نکته عجیب تر این است که به طور معمول میزان واردات در فروردین ماه نسبت به سایر ماه های سال، کم‌تر ‌است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین واردات در فروردین ماه از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده‌است. بیش ترین میزان واردات فروردین ماه طی این سال ها نیز مربوط به سال ۱۳۹۰ با حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده‌است.

میزان واردات فروردین ماه

حالا پرسش این است که چگونه میزان واردات در فروردین ۱۴۰۱ با چنین جهشی همراه بوده است؟ حتی اگر میزان واردات کالاهای اساسی را در نظر نگیریم، باز هم واردات هفت میلیارد دلاری، یک رکورد عجیب برای فروردین ماه محسوب می‌شود. این میزان واردات صرف چه کالاهایی شده است؟ آیا کالاهای مصرفی وارد شده یا کالاهای سرمایه‌ای؟ این ها گوشه‌ای از پرسش‌هایی است که باید بدان پاسخ داده شود.

البته نکته دیگری هم در اینجا مطرح می‌شود که این چه روشی برای ارائه آمارهای رسمی کشور است؛ انتشار آمار در صفحات شخصی، آن هم به طور ناقص بیش از اینکه کمک کننده باشد، گمراه کننده است. شاید بسیاری از این پرسش های مطرح شده، با ارائه یک آمار دقیق برطرف شود.