۰ نفر

قیمت تولیدکننده یا مصرف کننده؛

اقدامات منسوخ شده وزارت صمت، قیمت ها را کاهش داد؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۱۶
کد خبر: 629784
اقدامات منسوخ شده وزارت صمت، قیمت ها را کاهش داد؟

مخاطبان اقتصاد آنلاین معتقدند سیاست درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده نه تنها کاهش قیمت را به دنبال نداشته، بلکه در دوره ای که این سیاست اجرایی شده، قیمت‌ها به سیر صعودی خودشان ادامه دادند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ چهارم دی ماه بود که با هدف کنترل قیمت‌ها سیاست درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده بر روی کالاها اجرایی شد. در ادامه از ۱۶اسفند نیز قرار شد هم قیمت تولیدکننده و هم مصرف‌کننده بر روی کالا درج شود که اخیرا در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهور هم بر این امر تاکید شد. همچنین در روزهای گذشته نیز معاون وزیر صنعت ادعا کرده بود با اجرای این طرح ۳۰ تا ۴۰درصد هزینه توزیع کاهش یافته است.

حالا هم قرار شده از فردا، قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده باهم، روی کالا قرار بگیرد. براین اساس، همه کالا‌های بسته بندی، مخصوصا کالا‌های خوراکی و غذایی، مشمول درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده می‌شوند.

 

گفته می‌شود که نخستین اثر درج قیکت تولیدکننده این است که شفافیت و شیشه‌ای کردن شبکه تامین و توزیع، قیمت و فرآیند صورت گرفته و حق مشتری یا مصرف کننده است که بداند، کالایی که می‌خرد چه مسیر قیمتی و چه مسیر توزیعی را طی می‌کند.

همچنین اعلام شده، دومین اثر این سیاست آن است که دومین اثر این طرح هم این است که باعث حذف دلالان و زیاده خواهان زنجیره تامین و تولید و کوتاه شدن حلقه تامین تا مصرف کننده نهایی می‌شود که هرچه کوتاه‌تر شود، هزینه توزیع کمتر می‌شود و کالا ارزان‌تر به مصرف کننده می‌رسد.

 

اقتصاد آنلاین در این راستا به نظرسنجی از مخاطبان خود پرداخته و از آن‌ها پرسید که آیا با اجرای این سیاست تغییری در قیمت‌ها حس کردند یا نه. تقریبا همه مخاطبان اظهار داشتند که این سیاست تاثیری بر قیمت‌ها نداشته و هیچ کاهش قیمتی نیز در کار نبوده است؛ چه رسد به کاهش قیمت ۴۰درصدی!

برای مثال یکی از مخاطبان برای اقتصاد آنلاین نوشت: نه تنها ارزان نشده، بلکه گران‌تر هم شده است؛ یا یکی دیگر از مخاطبان به اقتصاد آنلاین گفت: کاهش قیمت توهمی بیش نیست.

در بین انبوه نظرات، حتی یک مخاطب هم به کاهش قیمت‌ها اذعان ندارد و همه معتقدند که یا کاهش قیمتی حس نکرده و یا حتی شاهد افزایش قیمت هم بوده‌اند.

حالا مشخص نیست آمارهای خیالی وزیر و معاونش که خبر از کاهش قیمت‌ها تا ۴۰درصد می‌دهند، از کجا آمده است. این طرح از همان ابتدا حتی در جنبه اجرا نیز با مشکلات زیادی مواجه بود و انتقاداتی به آن مطرح می‌شد که مصرف‌کنندگان در محاسبه قیمت به مشکل خواهند خورد؛ حالا ایده کاهش قیمت ها از کجاست؟ چه کسی باید کاهش قیمت‌ها را حس کند؟