۰ نفر

خط قرمز دولت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی؛

مشکلات زیست محیطی تولیدکنندگان رفع می شود

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 627410
مشکلات زیست محیطی تولیدکنندگان رفع می شود

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با بیان اینکه هفت هزار طرح صنعتی نیمه تمام در کشور داریم، گفت: به دنبال حل و فصل ریشه ای مشکلات زیست محیطی واحدها هستیم تا از تعطیلی آنها جلوگیری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، صدیف بیک زاده امروز در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در جمع خبرنگاران اظهارکرد: امروز اولین جلسه ستاد تسهیل در سه محور کار خود را آغاز کرد؛ محور نخست تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های ستاد در سال ۱۴۰۱ که تحت عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است بود. از جمله اولویت‌های ستاد تسهیل ضمن حفظ سطح اشتغال واحدهای تولیدی و احیای واحدهای راکد نیمه فعال است. همچنین علاوه بر واحدهای راکد، واحدهایی در کشور داریم که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که مقرر شده در قالب پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید با به کارگیری ظرفیت‌های قانونی این موضوع دنبال شود، زیرا این واحدها آسان‌ترین مسیر برای اشتغالزایی هستند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: فاز بعدی نیز مربوط به پیگیری طرح‌های صنعتی نیمه تمام در کشور است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارد. اولویت بعدی نیز برای طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد و اولویت سوم مربوط به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی زیر ۶۰ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۲۱۵ مورد مشکل که از واحدهای تولیدی اخذ شده، در قالب سامانه ستاد تسهیل طبقه بندی شده است که این مشکلات در محورهای مختلف از جمله بانکی، مالیاتی، تأمین اجتماعی، بازار، تأمین مواد اولیه، زیرساخت‌ها همچون برق، گاز و آب است که در وزارت صمت دنبال می‌شود. برای رفع این مسائل بسته‌های تشویقی به مراجع مربوطه پیشنهاد شده و برخی از این بسته‌ها نیز در اسفند سال گذشته در ستاد اقتصادی دولت تصویب و ابلاغ شد که پیگیری اجرای این مصوبات جزو اولویت‌های ستاد است.

بیک زاده به محور دوم جلسه امروز اشاره کرد و گفت: رسیدگی به طرح‌های نیمه تمام محور دوم جلسه بود که یکی از این طرح‌ها که امروز مورد بررسی قرار گرفت، کارخانه سیمان دهلران بود. این کارخانه با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد متوقف شده بود که طی جلسه امروز تصمیماتی برای فعال کردن این کارخانه اخذ شد که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان آبان ماه این کارخانه فعال و تحویل مردم استان خواهد شد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی صنعت بتن در تهران موضوع دیگر جلسه بود که پروانه بهره برداری این واحدها به دلیل مسائل زیست محیطی تمدید نمی‌شد که مقرر شد با لحاظ مسائل زیست محیطی پروانه آنها تمدید شود که باعث شد این واحدها که بالای ۵۰ واحد هستند، به فعالیت ادامه دهند و تعطیل نشوند.

وی با بیان اینکه خط قرمز دولت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است، اظهارکرد: برای حل زیربنایی این مشکلات، کمیته‌ای در ستاد تشکیل شد تا واحدهای تولیدی بتوانند با رعایت موازین زیست محیطی به فعالیت خود ادامه دهند.

بیک زاده به واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل نیز اشاره کرد و گفت: عارضه یابی از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل به صورت فنی انجام شده، مسیری که طی سالیان گذشته رفته ایم موجب شده که امروز شاهد ۱۲ هزار واحد تولیدی غیرفعال در کشور باشیم که از این تعداد ۷۰ درصد قابلیت فعال سازی دارند. هزار و ۵۰۰ واحد نیز به دلیل عدم وصول مطالبات توسط بانک‌ها تملک شده اند که بر اساس دستور ویژه رئیس جمهور و بانک مرکزی مقرر شده در قالب اقاله و برگرداندن به سرمایه گذار اولیه واحدها فعال شوند که این موضوع در حال عملیاتی شدن است و تاکنون نیز تعدادی از این واحدها به ذینفع اولیه خود برگردانده شده اند. همچنین سال گذشته ۲ هزار واحد راکد احیا شد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تصریح کرد: ۱۶ هزار واحد صنعتی در کشور با کمتر از ظرفیت ۵۰ درصد فعال هستند که یکی از اولویت‌های اساسی ما فعال سازی این واحدها است زیرا سرمایه گذاری، نیروی کار و ماشین آلات در این واحدها فراهم است و اگر این واحدها نیاز به سرمایه در گردش و مسائل این چنینی دارند، در قالب پروژه‌های مختلف مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی گفت: همچنین بالای هفت هزار طرح صنعتی نیمه تمام در کشور داریم که از این تعداد دو هزار واحد بالای ۸۰ درصد و پنج هزار واحد نیز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

بیک زاده افزود: بالای ۶۰ هزار جواز تأسیس یا طرح‌های صفر تا صددرصد پیشرفت فیزیکی غیر از آن هفت هزار واحد که اعلام کردم، مابقی زیر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در مورد مسائل زیست محیطی واحدها گفت: تعدادی واحدهای تولیدی در کشور داریم که سالیان سال است کار می‌کنند اما به دلیل توسعه شهرها یا تغییر ضوابط زیست محیطی مجبور به تطبیق دادن واحدهای خود با این قوانین هستند. در این موارد دو رویکرد را می‌توانیم دنبال کنیم یکی تعطیلی واحدها و دیگری بارعایت قانون هوای پاک و انعطاف پذیری واحدها اجازه تعطیلی آنها را ندهیم که ما رویکرد دوم را در دستور کار قرار داده ایم، بنابراین در مرحله نخست به دنبال حل و فصل ریشه‌ای مشکل هستیم اما تا زمان رفع مشکلات اجازه تعطیلی واحدها را نمی‌دهیم.