۰ نفر

مسیر جهش تولید از همکاری با شرکت های دانش بنیان می گذرد

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبر: 626492
مسیر جهش تولید از همکاری با شرکت های دانش بنیان می گذرد

سرپرست هلدینگ سلولزی تاسیکو تنها راه خروج از مشکلات و شرایط پیش آمده در صنایع تولیدی را اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانش آنها دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، نشست تخصصی بررسی راه‌های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های بزرگ‌ترین هلدینگ سلولزی کشور در گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین (تاسیکو) با حضور سرپرست تاسیکو، مهمانانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی و چند تن از مدیران شرکت های تحت پوشش این هلدینگ برگزار شد.

در این نشست ابتدا ابراهیم نصرالهی سرپرست هلدینگ سلولزی تاسیکو ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و خیرمقدم به مهمانان حاضر در جلسه، با اشاره به نامگذاری سال 1401 توسط مقام معظم رهبری به سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، به شرایط تولید در کشور و مشکلات پیش روی آن اشاره کرد و گفت: مسیر جهش تولید از همکاری با شرکت های دانش بنیان می‌گذرد و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت صنایع، با اهمیت و ثابت شده است. تنها راه خروج از بسیاری از مشکلات و شرایط پیش آمده در صنایع تولیدی را اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانش آنها و راه رسیدن به پیشرفت را از مسیر علم می‌دانیم.

01

نصرالهی افزود: به منظور بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، کمیته‌ای را در تاسیکو تشکیل خواهیم داد تا با جمع‌بندی مشکلات شرکت‌های تابعه بتوانیم از ظرفیت‌های علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده نماییم. همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان از زنجیره تامین، آغاز و تا تولید و فروش ادامه خواهد داشت.

در ادامه جلسه سید احمد مرتضوی معاون برنامه‌ریزی و توسعه تاسیکو نیز به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها را راه حلی برای حل چالش‌های شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ، به روزرسانی دانش آنها، افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات، افزایش تولید و اشتغال‌زایی دانست. او همچنین از پروژه‌های نوآورانه و مرتبط با بخش صنایع سلولزی استقبال کرد و برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها در صورت لزوم اعلام آمادگی نمود.

در این نشست، سید حمزه حسنی دبیرکار گروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: تاکید مقام معظم رهبری به دانش بنیان کردن اقتصاد بسیار مهم است. نه اینکه ما صرفا از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم بلکه به این معنا که اجزای اقتصادی بزرگ کشور مانند صنایع معتبر و نظام اداری کشور در امور خود از شرکت‌های دانش‌بنیان یاری بگیرند. این اشاره، درجه اهمیت موضوع استفاده از دانش و علم داخلی را برای ما روشن می‌سازد و ما را به حرکت در این مسیر رهنمون می‌شود.

02

حسنی در ادامه افزود: در سال‌های پیش ما به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم اما در حال حاضر رویکرد ما کمک گرفتن از این شرکت‌ها برای حمایت از صنعت کشور است تا بتوانیم به ارتقا بهره‌وری، به روز رسانی سیستم های تولید، تنوع بالاتر محصولات و بومی‌سازی بسیاری از ماشین‌آلات و تولیدات در کشور دست یابیم.

دبیرکار گروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش حمایتی این دبیرخانه از صنایع را به دو شاخه اصلی برآوردن کالاهای مورد نیاز صنایع جهت بومی‌سازی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد واحدهای صنفی جدید و ارتقاء واحدها تقسیم کرد و از اختصاص کمک‌های مالی به این شرکت‌ها و مرتفع‌سازی برخی مشکلات مواجه در این مسیر خبر داد.

پس از صحبت‌های دبیرکار گروه تولید بار اول، امیرسامان اسفندیاری مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره کاغذسازی کاوه نیز به اهمیت صنعت سلولزی اشاره کرد و از آن بعنوان یکی از صنایع استراتژیک در دنیا نام برد. وی افزود: متاسفانه در ایران آنچنان که باید به این صنعت اقبال نشان داده نشده است اما با این حال صنعت سلولزی جزء معدود صنایعی است که با سرمایه‌گذاری مناسب روی آن می‌توان از پتانسیل‌های موجود در آن همچون اشتغال‌زایی پایدار بهره‌مند شد.

او ادامه داد: در زندگی مدرن امروز استفاده از محصولات سلولزی در طیف‌های مختلف از صنعت بسته‌بندی تا محصولات بهداشتی جزء لاینفک زندگی مردم شده است و نیازمند توجهی ویژه و اساسی در این زمینه است. وی افزود: تا سال 92 ما واردکننده بسیاری از کاغذهای بسته بندی در کشور بودیم اما در حال حاضر تنها به واردات انواع معدودی از کاغذ بسته بندی (کاغذهای دولایه و کرافت) نیازمندیم..jpg

03

اسفندیاری در ادامه به مشکلات فنی و مهندسی که در صنعت کاغذ بسته‌بندی وجود دارد اشاره کرد و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در مرتفع‌سازی این مشکلات را موثر دانست و نسبت به گسترش همکاری ها ابراز امیدواری نمود. وی حل مسایلی چون مدیریت پساب و تامین قطعات مورد نیاز در این صنعت را از جمله مواردی دانست که می توان در آنها از علم و تجربه شرکت‌های دانش بنیان استفاده نمود.

پس از صحبت‌های اسفندیاری، سید علی‌اکبر هاشمی، مدیرعامل شرکت محصولات کاغذی لطیف در سخنانی گفت: ما هم در شرکت لطیف به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تاسیکو و تولیدکننده تیشو از همکاری با کارگروه تولید بار اول و شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم. در شرکت لطیف هم ما با مشکلات مربوط به پساب، تامین اقلام پوششی، آخال و موارد دیگر مواجه هستیم که مطمئنا در همکاری‌های آتی به جزییات آن خواهیم پرداخت.

در پایان این نشست، محمدرضا عاشری مدیر برنامه ریزی راهبردی و دبیر کارگروه تحقیق و توسعه دانش‌بنیان هلدینگ تاسیکو با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه گفت: طبق دستور سرپرست هلدینگ تاسیکو، در اسرع وقت نسبت به تشکیل کمیته همکاری با کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هلدینگ اقدام خواهیم نمود و امیدوار هستیم که در آینده نه چندان دور بتوانیم مشکلات شرکت‌های تابعه این هلدینگ را در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به حداقل برسانیم. در حال حاضر، مشکل اصلی شرکت‌های تابعه تاسیکو مساله پساب است که به عنوان نخستین موضوع همکاری می‌توانیم به آن اشاره و از شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست کمک نماییم.

گفتنی است که گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین (تاسیکو) به عنوان بزرگترین هلدینگ سلولزی کشور از زیرمجموعه‌های تاپیکو و شستا است.