۰ نفر

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس؛

پتانسیل ایجاد ۵۰ هزار شغل را داریم

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 621057
پتانسیل ایجاد ۵۰ هزار شغل را داریم

بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: همه بسترهای لازم برای توسعه صنعت مس ایران و ایجاد ۵۰ هزار شغل توسط این شرکت وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بهروز رحمتی با بیان این مطلب گفت: حجم ذخایر زمین‌شناسی شرکت مس با زحماتی که همکاران‌مان در حوزه اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت کشیدند بالغ بر ۱۷ میلیارد تن شده است که از این مقدار حدود ۸ میلیارد تن آن قابلیت معدنکاری و تولید کنسانتره مس را خواهد داشت.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس اظهار داشت: طی پانزده سال گذشته مجموع کل ذخایر شرکت کمتر از ۲ میلیارد تن بوده است این در حالی است که طی دو سال گذشته با اکتشافاتی که صورت گرفته است جمع ذخایر مس شرکت به ۱۷ میلیارد تن رسیده است و این نوید را می‌دهم که با بروز شدن اطلاعات در سال آینده شاهد اعداد بالای ۲۰ میلیارد تن خواهیم بود.

رحمتی گفت: مفهوم اقتصادی این ذخایر این است که شرکت ملی صنایع مس ایران به‌تنهایی قادر به است یک میلیون تن مس محتوی و یا مس کاتدی تولید کند که هم‌اکنون قیمت جهانی آن بیش از ۱۰ هزار دلار است.

توانایی درآمدزایی ۱۰ میلیارد دلاری صنعت مس برای کشور

وی با اشاره به اینکه حجم مس محتوی خالص شرکت بالغ بر ۴۶ میلیون تن است، افزود: با این میزان ذخیره مس محتوی، شرکت پتانسیل این را دارد که بیش از ۱۰ میلیارد دلار نه تنها برای سهامداران مس بلکه برای کل مردم ایران درآمدزایی ایجاد کند و برای بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی کند.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس تصریح کرد: تولید، ایجاد سود، برکت پایدار، اشتغال‌زایی و توسعه عدالت اجتماعی در اقصی نقاط کشور از رویکردهایی است که ما توان تحقق آن‌ها را داریم، چرا که معادن مس در اقصی نقاط کشور پراکنده شدند.

رحمتی گفت: یکی از مشکلاتی که ما نه‌تنها در حوزه مس بلکه در حوزه تمام فلزات با آن روبه‌رو هستیم انتخاب تکنولوژی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی است.

همه بسترهای لازم  را برای توسعه مس داریم

وی با بیان اینکه در حوزه ذوب مس تکنولوژی‌های مختلفی وجود دارد اظهار کرد: سهم تکنولوژی‌های چینی در سال ۲۰۰۰ صفر بوده و عمده تولید در این سال‌ها از روش «فلش» بوده است. شرکت ملی صنایع مس هم در آن دهه از تکنولوژی «فلش» به‌عنوان تکنولوژی برتر استفاده کرد ولی امروز و در دو دهه اخیر تکنولوژی‌های چینی در حوزه ذوب توانستند سهم قابل توجهی از تولید مس دنیا را به خود اختصاص دهند.

رحمتی افزود: در حوزه مس بدون شک برترین تکنولوژی‌های ذوب در شرایط فعلی و آینده متعلق به چین خواهد بود که همزمان کمترین هزینه سرمایه‌گذاری (CAPEX)، هزینه عملیاتی (OPEX)، بهترین پارامترهای متالورژیکی و مناسبترین شرایط زیست محیطی  را به خود اختصاص داده اند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، شرایط زیست‌محیطی تکنولوژی‌های چینی بسیار بالاتر از تکنولوژی‌های غربی، آمریکایی و اروپایی است.

رحمتی گفت: در یک جمع‌بندی مشخص در حوزه ذوب باید بگویم بدون شک برای ظرفیت‌های پایین حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزارتن در سال، سرور تمام تکنولوژی‌های ذوب جهان متعلق به تکنولوژی چینی‌ (DSB,SKS, SLS+SLCR) است اما برای ظرفیت‌های بالای ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن هنوز تکنولوژی‌ای خلق نشده است که بتواند جای «دبل فلش» بگیرد.

وی تصریح کرد: ما در مجتمع مس سرچشمه مجموعاً ۱۳ تجهیز و در خاتون‌آباد ۷ تجهیز داریم که در مجموع با حدود ۲۰ تجهیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن مس در سال می‌توانیم تولید کنیم؛ اما امروز تیپیکال دنیا این است که با ۵ تجهیز می‌توان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مس در سال تولید نمود که در روند کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه بدون شک تکنولوژی‌های چینی به لحاظ کمترین هزینه سرمایه‌گذاری بهترین شرایط را دارند افزود: هزینه سرمایه‌گذاری را یک‌بار پرداخت می‌کنیم؛ اما هزینه عملیاتی باید برای ده‌ها سال و از جیب مردم و سهامدار پرداخت شود از این رو انتخاب تکنولوژی و تعیین حداقل ظرفیت تولید از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس گفت: در حوزه فراوری و تولید کنسانتره مس نیز، انتخاب حداقل ظرفیت تولید ۷ میلیون یا ۱۴ میلیون تنی کنسانتره مس تفاوت زیادی دارد. به نحوی که اگر بجای ۲ واحد ۷ میلیون تنی یک واحد ۱۴ میلیون تنی احداث گردد، ده‌ها درصد در هزینه سرمایه‌گذاری و هزینه عملیاتی صرفه‌جویی خواهد شد.

رحمتی تصریح کرد: چنانچه هزینه سرمایه‌گذاری یک واحد ۱۴ میلیون تنی کنسانتره مس در حدود ۴۰۰ میلیون دلار باشد در مقایسه با دو واحد ۷ میلیون تنی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود. در حوزه ذوب نیز، هزینه اولیه سرمایه گذاری یک کارخانه ۲۰۰ هزار تنی با هزینه سرمایه گذاری یک واحد ۴۰۰ هزار تنی (دبل فلش)، ممکن است تنها در حدود ۱۰ درصد تغییر کند. 

وی افزود: انتخاب نوع تکنولوژی و تعیین حداقل ظرفیت در صنایع فلزات غیرآهنی و همچنین  در حوزه فولاد بسیار کلیدی است اما متاسفانه در عمده صنایع مذکور در کشور مغفول مانده است از جمله صنایع آلومینیوم، فولاد، سرب و روی، مس و ... . به طور مثال در حوزه فولاد در کشور چین ده سال است که اگر ظرفیت تولید شرکت جدیدی پایین‌تر از ۱۰ میلیون تن باشد صدور مجوز احداث به آن شرکت داده نمی‌شود اما در ایران ۸ طرح کمتر از ۱ میلیون تنی را در یک دهه گذشته عملیاتی کردیم.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان اینکه فعالیت همه صنایع در ایران قابل تقدیر است تصریح کرد: حرکت ما در توسعه به‌هیچ‌عنوان از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست و با پتانسیل‌هایی که کشور دارد حرکت خوبی نداشتیم؛ ازاین‌رو ما باید همفکری کنیم تا نتایج آن در سفره مردم مشاهده و باعث ایجاد برکت پایدار برای آحاد مردم جامعه شود.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت  مس با طرح این سوال که در حوزه معدنی به جز مس کدام صنعت بیش از ۲۰ سال ذخیره دارد، تاکید کرد: معتقدم وقتی صنعتی مثل صنعت مس که برای حدود یک قرن ذخیره معدنی دارد و در مقایسه با سایر فلزات از بالاترین حاشیه سود بیشتری برخوردار  است باید اولویت دولت به منظور ایجاد برکت برای آحاد مردم  روی صنایعی مانند مس تمرکز نماید نه صنایعی که ذخایر کفاف حدود دو دهه را نمی دهد. البته با توجه به شرایط خاص کشور و در راستای پدافند غیرعامل دولت باید به اندازه نیاز داخل تولید نماید.

رحمتی گفت: شرکت مس می‌تواند به‌راحتی تولید خود را از ۲۸۰ هزار تن به بیش از یک میلیون تن و فروش را از ۲ میلیارد دلار به بیش از ۱۰ میلیون دلار برساند و این پتانسیل به راحتی وجود دارد.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس افزود: ما همه بسترهای لازم را برای توسعه صنعت مس داریم و علاوه بر داشتن ذخایر معدنی زیرساخت‌های مهم از جمله آب و برق هم آماده گردیده است. از این رو توسعه پایدار صنعت مس به عنوان برترین صنعت قرن ۲۱ در حوزه فلزات غیرآهنی، که می تواند بالاترین برکت پایدار را برای آحاد مردم ایجاد نماید، باید در دستور کار دولت قرار گیرد.