۰ نفر

آثار تصویب رشد ٥٧ درصدی حداقل مزد کارگران؛

مشکلات کارگران صرفا با افزایش حقوق برطرف نمی شود

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۲۱
کد خبر: 620178
مشکلات کارگران صرفا با افزایش حقوق برطرف نمی شود

رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: قرار نیست همه نیازهای کارگران به وسیله حداقل حقوق تأمین شود و دولت باید امکانات بهداشتی و رفاه اجتماعی را برای کارگران فراهم کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، عبدالوهاب سهل‌آبادی در مورد آثار تصویب حداقل مزد کارگران برای سال آینده که با رشد 57.4 درصد همراه است، گفت: به نظر من باید از کارگران به عنوان یکی از عوامل مهم تولید حمایت شود، چون کارگران سهم عمده‌ای در تولید کشور دارند، اما اگر کارفرما هم دچار مشکل شود، یک جای کار می‌لنگد.

وی گفت: متأسفانه جامعه ما با مشکل تورم و کاهش ارزش پول همراه است، بنابراین عامه مردم به ویژه کارگران دچار مشکل معیشتی هستند و به خاطر همین است که حوادث ناشی از کار و مشکلات روحی روانی کارگران در سالهای قبل افزایش یافت. 

رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: اگر حداقل حقوق کارگران 57.4 درصد رشد می‌کند، باید معیشت کارگران بهتر شود که در آن موقع حرفی نداریم، اما متأسفانه تورم و گرانی باعث می‌شود که ارزش دستمزد کارگر کاهش پیدا کند؛ یعنی دوباره معیشت کارگر دچار مشکل می‌شود. گرچه وزیر می‌گوید ما می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم، اما به راحتی نمی‌شود آن را کنترل کرد. 

سهل‌آبادی این را هم گفت: باید مسایل معیشتی و مشکلات کارگران را حل کنیم و همه مسایل کارگر نباید با حقوق و حداقل دستمزد حل شود. مشکلات بهداشتی، درمانی و رفاهی کارگران را دولت می‌تواند حل کند. اگر کارگری دچار بیماری قلبی و یا حتی خرابی دندان‌ها شود، امکان تأمین هزینه درمان ندارد و بیمه‌های اجتماعی هم کمک خاصی در این زمینه به ویژه در زمینه ترمیم دندان‌های خانوار کارگری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بیمه‌های اجتماعی مشکلات خاص خود را دارند و بسیاری از مسایل جانبی زندگی کارگران مورد غفلت قرار می‌گیرد، بنابراین رفاه و معیشت خانوار کارگری هر روز کمتر می‌شود.

رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: تولیدکنندگان و کارفرمایان احساس دین نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند و با وجود مشکلات و تحریم‌های خارجی و داخلی، پای تولید ایستاده‌اند، اما مطمیناً افزایش بیش از تورم دستمزدها بر کارفرمایان به ویژه در کارگاه‌های کوچک هم اثرگذار است.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود، عمده درآمد کارگران صرف هزینه‌های مصرفی خوراک و پوشاک می‌شود و به تقاضای مؤثر کمک می‌کند، گفت: به نظر من این حرف درست نیست و جناب وزیر کار باید نظرش را عوض کند، چون زندگی روزمره یک فرد فقط خوراک و پوشاک و مسکن نیست، مسیله رفاه اجتماعی هم هست. با گرانی‌هایی که شروع شده و سال آینده هم ادامه دارد، وضعیت معیشت کارگر بدتر می‌شود و دولت باید برای آرامش خانوار کارگری و معیشت مردم راه‌های اساسی برای کنترل تورم داشته باشد. 

سهل‌آبادی گفت: در سه سال گذشته کارگران از نظر معیشت در مضیقه بودند، اما اگر بخواهیم همه مشکلات را با حداقل مزد حل کنیم، باید توجه داشته باشیم که از فردای تصویب حداقل مزد، قیمت اکثر کالاها و خدمات مثل کرایه تاکسی و دیگر خدمات بالا می‌رود و این افزایش مزد به شرطی موثر است که تورم کنترل شود. 

رییس خانه صنعت و معدن در مورد اینکه دولت هم می‌گوید برای خدمات رفاهی و اجتماعی بودجه ندارد، گفت: باید بدانیم وظیفه تأمین اجتماعی چیست. صندوق تأمین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه مربوط به کارگران و کارفرمایان است، چرا باید مدیریت آنها دراختیار دولت باشد؟ باید اداره آنها هم در اختیار کارگران و کارفرمایان باشد.

سهل‌آبادی در مورد اینکه چگونه باید حداقل مزد تعیین شود که هم منافع کارگر و هم منافع کارفرما و کارگاه حفظ شود، گفت: اگر کارگر در رفاه نباشد، کارخانه سالم نمی‌ماند و آرامش فکری اگر در کارگر نباشد، مانند یک بمب در واحد تولیدی عمل می‌کند و می‌تواند حادثه‌آفرین باشد و این امر اثبات شده است، اما آنچه که انتظار داریم این است که دولت باید تورم را کنترل کند و ارزش پول کارگر و مردم کم نشود. 

سهل‌آبادی با اشاره به اینکه قرار است سال آینده ارز 4200 تومانی برداشته شود، گفت: این باعث می‌شود که قیمت اکثر کالاها اضافه شود و اقشار آسیب‌پذیر و کارگران دچار مشکل می‌شوند، چون در این زمینه هم تورمی ایجاد می‌شود، بنابراین باید به فکر جبران این مسیله و کنترل تورم باشیم.

رییس خانه صنعت و معدن ایران تأکید کرد: به نظر من دولت باید کنترل تورم و ثبات اقتصادی را در دستور قرار دهد و قدرت خرید مردم از جمله کارگران را حفظ کند. 

وی گفت: در حال حاضر برای جمعیت 85 میلیونی بیش از 3.5 میلیون واحد صنفی وجود دارد و این نشان می‌دهد بسیاری از مردم به خاطر بیکاری و گذران معیشت، رو به مغازه‌داری آورده‌اند و این هم باعث گرانی کالاها می‌شود.

سهل‌آبادی در مورد اینکه چگونه می‌توان ظرفیت تولید کارخانه‌ها را از 30 یا 40 درصد افزایش داد، گفت: ما در خانه صنعت و معدن دنبال طرحی هستیم که بنگاه‌های تولیدی با یکدیگر به تهاتر کالا بپردازند؛ یعنی مواد اولیه را و واسطه‌ای تولید بین بنگاه‌های کوچک و متوسط به راحتی مبادله شود و بدین طریق مشکل سرمایه در گردش بنگاه‌های تولید حل شود.

وی این را هم گفت: باید وزیر صنعت، وزیر کار و وزیر اقتصاد پای درددل و راه‌حل تولیدکنندگان بنشینند و چاره‌ای برای تولید بکنند.

رییس خانه صنعت و معدن ایران در پایان تأکید کرد: دولت با کنترل تورم و افزایش خدمات رفاهی و بهداشتی به مردم و جامعه کارگری باید معیشت آنها را مورد حمایت جدی قرار دهد.