۰ نفر

آیا مناطق آزاد از واردات محوری خارج خواهند شد؟

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۵
کد خبر: 619030
آیا مناطق آزاد از واردات محوری خارج خواهند شد؟

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شد وضعیت مناطق آزاد و ویژه تجاری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شد وضعیت مناطق آزاد و ویژه تجاری مورد بررسی قرار گرفت.

 در این جلسه، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری برنامه های پیشنهادی برای بهبود شرایط تولید در این مناطق را مطرح کرد و اعضای ستاد اقتصادی دولت با رویکرد جدید در تبدیل این مناطق از واردات به صادرات محوری موافقت کردند.

در چارچوب رویکرد جدید دولت مقرر شد در دو برنامه بلند مدت و کوتاه مدت مناطق آزاد و ویژه تجاری کشور  از وضعیت واردات محوری به تولید و صادرات محوری تبدیل شوند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری موظف شدند مقررات را به گونه ای تنظیم و اصلاح کنند تا اهداف دولت در زمینه صادراتی شدن این مناطق تحقق یابد.

سعید محمد مشاور رییس جمهور پیشتر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد را موجب کاهش انگیزه و دلسردی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران دانسته و گفته بود که «در شرایطی که برخی از کشورهای همجوار، مناطق آزاد اقتصادی بزرگی ایجاد کرده‌اند تا سرمایه گذاران ایرانی را جذب کنند، یکی از قوانین مهم نقض شده که می‌تواند منجر به فرار سرمایه گذار از کشور شود، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع و تا آخر امسال تلاش می‌کنیم که این قانون برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان مناطق آزاد ملغی شود.»