۰ نفر

بررسی اقتصادآنلاین از دومین شرکت فولادی بزرگ ایران؛

روزهای خوش سهامداران «هرمز» ادامه دارد

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲
کد خبر: 618197
روزهای خوش سهامداران «هرمز» ادامه دارد

شرکت فولاد هرمزگان، از زمان تاسیس در سال 90، یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات فولادی به شمار می‌رود. محصول اصلی فولاد هرمزگان، تختال یا اسلب بوده و این شرکت سهم 13درصدی تولید اسلب کشور را در اختیار دارد. «هرمز» در سال‌های اخیر روند بسیار خوبی در سودسازی داشته و این روند را در سال 1400 نیز ادامه داده است.

اقتصاد آنلاین – سارینا محمودی؛ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، در سال 1390، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت فولاد ایران تاسیس شد. فولاد هرمزگان، دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب محسوب می‌شود که در آن 1518پرسنل تولیدی و غیرتولیدی، در زمینی به مساحت 96 هکتار مشغول به کار هستند. در سال 1392، سهام فولاد هرمزگان در بورس اوراق بهادار تهران ثبت و در سال 94 با نماد «هرمز» در بازار دوم فرابورس، عرضه اولیه شد. در ادامه، بیشتر وضعیت شرکت و سهام آن را بررسی می‌کنیم.

بررسی تولید و فروش فولاد هرمزگان

محصول اصلی شرکت فولاد هرمزگان، تختال یا اسلب بوده و این شرکت دارای ظرفیت اسمی تولید 1.5میلیون تن از این محصول است. به  این ترتیب فولاد هرمزگان، سهمی 13درصدی از تولید اسلب کشور را داراست. آهن اسفنجی، آهک و بریکت، دیگر محصولاتی هستند که در فولاد هرمزگان تولید می‌شوند.

فولاد هرمزگان در بهمن ماه سال جاری، بیش از 125هزار تن از محصولات خود را تولید کرده است که این میزان در مقایسه با ماه گذشته 21درصد و نسبت به بهمن ماه 99، حدود 18درصد کاهش یافته است.

با این وجود، در بهمن ماه میزان فروش فولاد هرمزگان با رشدی 18درصدی نسبت به دی ماه به 120هزار تن رسیده است. در این مدت، فولاد هرمزگان از فروش این محصولات درآمدی هزار و 727میلیارد تومانی کسب کرده که این مبلغ 9درصد بیشتر از مبلغ فروش دی ماه شرکت و هشت درصد بیشتر از فروش بهمن ماه سال گذشته فولاد هرمزگان است. نمودار زیر، عمکلرد ماهانه فولاد هرمزگان در زمینه تولید و فروش را از بهمن ماه سال گذشته تا پایان بهمن 1400 نشان می‌دهد.

روزهای خوش سهامداران «هرمز» ادامه دارد

با «هرمز» بیشتر آشنا شویم

همانطور که پیشتر ذکر شد، سهام فولاد هرمزگان در سال 94، با نماد «هرمز» در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد. در حال حاضر، «هرمز» با ارزش بازاری 35هزار میلیارد تومانی، پنجمین شرکت در صنعت فلزات اساسی از این منظر است.

سرمایه شرکت در زمان عرضه اولیه برابر با هزار و 500میلیارد تومان بود که پس از یک مرحله افزایش سرمایه در سال 98، به دو هزار و 500میلیارد تومان رسید.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با در اختیار داشتن 95.2درصد از سهام هرمز، مالکیت این شرکت را بر عهده گرفته است. باقی سهام این شرکت نیز در دست سهامداران خرد و کمتر از یک درصد است.

جدول زیر، بازده قیمتی سهام «هرمز» را با صنعت فلزات اساسی و شاخص کل بورس در دوره‌های زمانی متفاوت مقایسه کرده است.

روزهای خوش سهامداران «هرمز» ادامه دارد

جهش‌ سود «هرمز» ادامه دارد

فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی در زمینه سودسازی رقم زده است و در 10سال گذشته، تنها دو سال سودده نبوده است. سود خالص هرمز در سال 99، با جهش 246درصدی نسبت به سال 98، به پنج هزار و 200میلیارد تومان رسید. سود ناخالص شرکت هم معادل پنج هزار و 760میلیارد تومان رقم خورد.

عملکرد درخشان هرمز، در سال 1400 نیز ادامه یافت و سود خالص این شرکت، تنها تا پایان 9ماهه امسال، نسبت به کل سال 99، 20درصدافزایش یافته است. هرمز تا پایان پاییز 1400، سود ناخالص هفت هزار و 590میلیارد تومانی و سود خالص 6هزار و 270میلیارد تومانی را ثبت کرده است. سودهای پیاپی هرمز در سال‌های اخیر نیز سبب شده تا سود انباشته شرکت به 11هزار و 620میلیارد تومان برسد. گراف زیر، عملکرد سودسازی هرمز را از ابتدای سال 91 تا انتهای پاییز سال جاری نمایش می‌دهد.

روزهای خوش سهامداران «هرمز» ادامه دارد