۰ نفر

دوربرگردان سازمان حمایت از طرح قیمتی

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸
کد خبر: 617937
دوربرگردان سازمان حمایت از طرح قیمتی

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه در حال حاضر در مواردی در کالاهای سوپرمارکتی به دلیل تنوع، درج قیمت تولیدکننده به درستی انجام نمی‌شود، گفت: اگر همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی سامانه ۱۲۴ و سایر اپلیکیشن‌ها مثل آپ و روبیکا در دسترس باشد این مشکل حل می‌شود که این امکان نهایتا تا سه هفته دیگر در دسترس مردم خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس تابش، در نهمین همایش تقدیر از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه یکی از شاخص‌های دریافت تندیس درج قیمت تولیدکننده بود، اظهار کرد: مصرف کننده ابهامی بین تولیدکننده و توزیع کننده داشت و برخی بخش‌ها به نام دیگران سود می‌بردند.

وی با بیان اینکه قیمت مصرف کننده بعد از ۳۵ سال برند شد، گفت: به استناد مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی همه تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت تولیدکننده در سامانه ۱۲۴ هستند. در حال حاضر در مواردی در کالاهای سوپرمارکتی به دلیل تنوع، درج قیمت به درستی انجام نمی‌شود. اما اگر همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی سامانه ۱۲۴ و سایر اپلیکیشن‌ها مثل آپ و روبیکا در دسترس باشد این مشکل حل می‌شود. همچنین به تولیدکننده برای رصد قیمت تا حلقه آخر، به توزیع کننده برای محاسبه قیمت و مصرف کننده برای رصد قیمت‌ها کمک می‌کند.

به گفته این مقام مسئول زیرساخت یاد شده، یعنی اعلام قیمت تولیدکننده و مصرف کننده در سامانه ۱۲۴ و اپلیکیشن‌ها در حال آماده سازی است و نهایت تا سه هفته دیگر در دسترس مردم خواهد بود.

وی با اشاره به این سوال که چرا همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالاها درج نمی‌شود؟ اظهار کرد: نگرانی ما این بود که اگر همزمان دو قیمت درج شود، قیمت تولیدکننده تبدیل به برند نمی‌شود و  مردم با آن آشنا نمی‌شوند. دوم ممکن است تولیدکننده مسیر راحت تر را انتخاب کند و با مهندسی معکوس به قیمت تولیدکننده برسد.

تابش با بیان اینکه امروز مقوله تولیدکننده برای مردم مقوله آشنایی است، اظهار کرد: قیمت تولیدکننده مبنای مالیات است، جایگزین فاکتور شده و با اجرای آن تخفیف بیشتر از سه درصد معنی ندارد، مگر اینکه روی قیمت درج شده اعمال شده باشد. اما قبلا برخی تولیدکنندگان قیمت مصرف کننده را ۵۰ درصد بالاتر می‌زدند و ۳۰ درصد تخفیف می‌دادند. حالا مدل تخفیف عوض شده است.  

رییس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه فعلا برای دوران گذار  تصمیم گرفته شده برای کالاهای سوپرمارکتی هم قیمت تولیدکننده هم مصرف کننده درج شود، تصریح کرد: علت این تصمیم این بود که مردم فکر می‌کردند باید قیمت تولیدکننده را پرداخت کنند یا برخی توزیع کنندگان به کالاهایی که هنوز قیمت مصرف کننده روی آن‌ها درج شده بود، ۳۰ درصد اضافه می‌کردند. اما بعدا که درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده کامل جا بیفتد، قیمت مصرف کننده از روی کالاها حذف خواهد شد.