۰ نفر

سخنگوی گمرک در همایش تجارت با عراق؛

صادرات ایران به عراق به بیش از ۸.۲ میلیارد دلار رسید

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۸
کد خبر: 616682
صادرات ایران به عراق به بیش از ۸.۲ میلیارد دلار رسید

در ۱۱ماهه نخست امسال، بیش از ۲۸میلیون تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۲۲۲میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۱۷درصد در وزن و ۲۰درصد درارزش رشد داشته است که ۲۵درصد وزن و ۱۹درصد ارزش کل صادرات ۱۱۲میلیون و ۶۵۸هزار تنی به ارزش ۴۳میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلاری کشور را در این مدت به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید روح اله لطیفی،سخنگوی گمرک در همایش فرصت ها و راهکارهای توسعه صادرات به استان‌های جنوب عراق، اظهار داشت: اشتراکات فراوان بین دولت ایران و عراق باعث شده است تا صادرات غیر نفتی  ما از 145میلیون دلار در سال 1380 به 9میلیارد دلار در سال 98 برسد و مجددا در سال جاری نیز همین میزان قابل پیش بینی است. 

وی افزود :صادرات ما در سال 80تقریبا  145میلیون دلار بود و در سال 84 بااولین جهش را با یک میلیارد و 224میلیون دلار را شاهد بودیم  و در سال‌های بعد با شیبی مناسب به دو میلیارد و 762میلیون دلار رسید و جهش دوم در سال 88با صادرات  چهار میلیارد و 560میلیون دلاری رخ داد. 

لطیفی در ادامه گفت: سومین جهش صادرات به عراق ،ضمن حفظ مسیر رشد، در سال 91بود که صادرات کشورمان در این سال به 6میلیارد و 337میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال 97 با هشت میلیارد و 990میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است. 

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق گفت: واردات 11ماهه کشور از عراق به دو میلیون و 200هزار تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده است که این میزان از لحاظ حجم، بیشتر از واردات کشورمان از عراق در 20 سال گذشته بوده  است که سرجمع واردات ایران در دو  دهه80و 90 یک میلیون و 312هزار و 894 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 333میلیون و 394هزار و 861دلار بوده است. 

لطیفی در پایان تاکید کرد: اجرای کنوانسیون تیر و حمل یکسره کالا بین دوکشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه ای، بسته بندی مناسب، برنامه ریزی تولید براساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش افزوده ی بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق  می تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد. 

گفتنی است در این نشست، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت، رییس اتحادیه صنایع العماره،نایب رییس اتاق بازرگانی بصره، سرکنسول ایران در بصره،دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، معاون استاندار خوزستان، رایزن بازرگانی ایران در عراق، تجار  و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و عراق حضور داشتند.