۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وزارت صمت به دنبال آزادسازی واردات کفش؟ / چشم نگران تولیدکنندگان به ساختمان سمیه + سند

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبر: 616105
وزارت صمت به دنبال آزادسازی واردات کفش؟ / چشم نگران تولیدکنندگان به ساختمان سمیه + سند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی با ارسال نامه ای به ١٥ مدیر مرتبط دستگاه‌های اجرایی دولت، از آنها درخواست کرده تا با اعمال نظر در خصوص (دستورالعمل ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگی و شعب شرکتهای خارجی) زمینه را برای مشارکت در تدوین و تصویب این دستورالعمل فراهم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، این دستورالعمل در شرایطی از سوی محمدمهدی برادران، معاون امور صنایع عمومی وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفته که نه تنها دنیا در حوزه چرم طبیعی ایران را یکی از تولیدکنندگان صاحب نام می شناسد، بلکه تولیدکنندگان حوزه چرم مصنوعی نیز در شرایط بسیار مناسبی اقدام به تولید می کنند؛ ضمن اینکه به نظر نمی رسد در  شرایط کنونی که منابع ارزی کشور همچنان با محدودیت مواجه است، باز کردن راه کالاهایی همچون کیف، کفش، پوشاک یا مواردی از این دست چندان به صلاح باشد. 

در این میان تولیدکنندگان بر این باورند که توانایی تولید کفش های چرم طبیعی و مصنوعی به صورت کامل در کشور وجود دارد و نیازی به واردات نیست؛ هر چند اغلب تولیدکنندگان نیز با وجود فضای رقابتی با شرکای خارجی خود مخالفتی ندارند؛ اما تجربه های تلخ گذشته آنها در حوزه ورود کفش های بی کیفیت خارجی و عدم نظارت دقیق بر بازار و حرکت دقیق واردکنندگان کفش بر ریل تعیین شده از سوی دولت نیز این نگرانی را برای آنها به وجود آورده که این بار هم باز تولیدکنندگان زیر چرخ کالاهای بی کیفیت خارجی له شوند و دستاوردهای سنوات گذشته آنها از بین برود. 

گشت و گذاری در بازار هم این موضوع را کاملا نشان می دهد که سطح توانایی تولید، قیمت و کیفیت محصولات تولیدی ایران در تمامی رده های  با وضعیت مناسبی مواجه است و تنها در حوزه کفش های ورزشی حرفه ای ممکن است برخی کمبودهایی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت در حوزه کیف و کفش به لحاظ تنوع کیفیت و قیمت و حتی طرح به طور قطع کمبودی وجود ندارد. 

نکته حائز اهمیت آن است که تولیدکنندگان نگران این هستند که آزادسازی واردات کفش و کیف لطمه اصلی را به سرمایه گذاری های صورت گرفته آنها در سنواتی وارد کند که واردات ممنوع بوده و اجازه رشد به صنایع داخلی داده شده است.

حالا این سوال از سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح است که چرا با وجود ظرفیتها و توانمندی های بسیار بالایی که در صنعت کفش و کیف ایران وجود دارد؛ قرار است اجازه واردات تحت هر طرح و برنامه ای از سوی این وزارتخانه داده شود؛ به خصوص اینکه تولیدکنندگان ظرف سنوات گذشته از رشد بسیار مناسبی در این حوزه برخوردار بوده اند و البته مهمتر از همه آنکه منابع ذی قیمت ارزی ایران به جای واردات کالاهای مصرفی و تمام شده که تولید داخلی آنها از رشد مناسب و وضعیت قابل قبولی برخوردار است، به سمت واردات تکنونولوژی و دانش فنی تولید کیف و کفش هدایت گردد. 

صحبت خبرنگار اقتصاد آنلاین با تولیدکنندگان کفش حکایت از آن دارد که آنها نگران از واردات اجناس استوک و کمتر از ١٠ دلاری کفش در بازارهای جهانی است که می تواند ضربه شدیدی را بر صنعت کفش ایران وارد نماید. 

آنها می گویند دولت قادر بر نظارت در بازار کفش بعد از آزادسازی واردات نیست و اگر این دستورالعمل تصویب نهایی و ابلاغ شود، به طور قطع واردات کالاهای استوک رونق گرفته و کالاهای بنجول و کم کیفیت برخی کشورها، پای خود را بر گلوی تولیدکنندگان ایرانی فشار خواهند داد. 

به خصوص آنکه در شرایط دو سال اخیر که کرونا روزهای اوج خود در دنیا را سپری کرده است، انبارهای پر بسیاری در کشورهای مختلف وجود دارد که کالاهای آنها بی مشتری مانده و استوک شده اند؛ پس اینها پتانسیل ورود به ایران و صرف منابع بسیار ارزی را دارند

وزارت صمت به دنبال آزادسازی واردات کفش؟