۰ نفر

نکات مهم اظهارنامه مالیاتی که کسب و کارها باید بدانند 

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۸
کد خبر: 616020
نکات مهم اظهارنامه مالیاتی که کسب و کارها باید بدانند 

اظهارنامه مالیاتی به نوعی کارنامه مالی اشخاص حقیقی یا حقوقی است که باید هر سال برای سازمان امور مالیاتی ارسال شود. این سازمان در حال حاضر امکان ارسال این کارنامه را به شکل الکترونیکی فراهم کرده و افراد می‌توانند با استفاده از سامانه‌های متمرکز این کار را انجام دهند.

همچنین امکان ارسال پستی سند هم وجود دارد. اما برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیاز به دانستن یک سری وجود دارد که در این نوشتار آن‌ها را برای شما بیشتر شرح داده‌ایم. 

اظهارنامه مالیاتی چه کاربردی دارد؟

اظهارنامه مالیاتی در واقع یک فرم است که شما در آن باید درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه را اعلام کنید. همچنین موارد دیگری هم مانند معافیت‌ها و بخشودگی مالیاتی در این فرم وجود دارند که باید به سازمان امور مالیاتی اعلام شود.

 این فرم اطلاعات زیادی شامل اطلاعات هویتی و مالی را در برمی‌گیرد و برای اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده می‌شود. برای تعریف دقیق‌تر آن باید به قانون مراجعه کرده و ببینیم براساس ق.م.م اظهارنامه مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

ماده 95 این قانون یک آیین‌نامه دارد که در ماده یک این آیین‌نامه؛ اظهارنامه مالیاتی را اینگونه تعریف کرده است: 

«اظهارنامه مالیاتی فرمی است به منظور اظهار درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه‌هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می‌شود.»

در واقع اظهارنامه مالیاتی دو بخش اصلی دارد که یکی شامل اطلاعات مکانی و هویتی افراد است و دیگری شامل صورت‌های مالی مانند صورت سود و زیان است. 

اظهارنامه

مهم‌ترین نکاتی که باید درباره اظهارنامه‌های مالیاتی بدانید

برای اینکه بتوانید این فرم را با اطلاعات درست پر کرده و در زمان مناسب تحویل دهید؛ باید یک سری نکات را بدانید که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

بهتر است اظهارنامه مالیاتی را به شکل الکترونیکی ارسال کنید 

برای اینکه مطمئن شوید که هیچ موردی را از قلم ننداخته‌ و همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سیستم قرار داده‌اید؛ توصیه می‌کنیم که از پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی به آدرس TAX.GOV.IR استفاده کنید. زیرا در این صورت می‌دانید که تمام بخش‌های با ستاره قرمز، اطلاعاتی هستند که حتما باید ارائه شوند؛ در نتیجه هیچ موردی را فراموش نمی‌کنید.

 به ‌علاوه اگر در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی کد 504 را مشاهده کردید؛ متوجه می‌شوید که این فرم به دست سازمان نرسیده و باید دوباره آن را پر کنید. در نتیجه هیچ‌گاه ارسال اظهارنامه به تاخیر نخواهد افتاد.

باید سال مالی خود را مشخص کنید

برای اینکه حساب و کتاب مالیاتی‌ شما دقیق باشد؛ نیاز دارید که یک بازه زمانی را به ‌عنوان سال مالی برای خودتان تعریف کنید. براساس ماده 100 ق.م.م سال مالیاتی اشخاص حقیقی همان سال شمسی است که از ابتدای فروردین تا آخر اسفند است.  

اما برای شرکت‌های خصوصی و اشخاص حقوقی ممکن است الزاما سال مالی و مالیاتی یکی نباشد. چرا که به دلیل اساسنامه خود با این تاریخ هماهنگ نیستند. آنها می‌توانند به‌طور مستقل سال مالی را تعریف کنند که امکان دارد با سال مالیاتی یکی نباشد. 

نکته‌ای که باید بدانید این است که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان 4 ماه شمسی از شروع این سال است.

اگر معاف از مالیات هستید؛ نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارید 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی بدانید این است که مطمئن شوید معافیت مالیاتی ندارید. طبق قانون 4 مورد از فعالیت‌های مختلف هستند که نیازی به ارسال اظهارنامه ندارند. این 4 مورد عبارت‌اند از:

سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی

فعالیت‌های مربوط به بخش کشاورزی

درآمد به‌دست‌آمده از اجاره املاک مسکونی

امور خیریه

این موارد بیشتر شامل اشخاص حقیقی می‌شود. بنابراین اگر یک شخص حقوقی هستید؛ باید تمام قوانین در مورد معافیت مالیاتی را مطالعه کنید تا در این خصوص مطمئن شوید. 

حتی در صورت عدم فعالیت هم نیاز به ارسال اظهارنامه مالیاتی دارید 

گاهی اوقات ممکن است شما به‌ عنوان یک شخص حقوقی، شرکتی را ثبت کنید اما هیچ فعالیتی نداشته باشید. در این صورت بیشتر افراد فکر می‌کنند که نیازی به ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارند و به شکل خودکار از پرداخت مالیات معاف هستند. 

این در حالی است که شما هم باید درست مانند شرکت‌های فعال، اظهارنامه خود را حداکثر پس از گذشت 4 ماه از آغاز سال مالی، ارسال کنید. با این‌حال نیازی به پر کردن فرم نیست و می‌توانید آن را به شکل سفید تحویل دهید. سفید بودن فرم نشانه عدم فعالیت شما است. به‌ این ‌ترتیب به مجریان قانون اعلام می‌کنید که قصد دور زدن قوانین مالیاتی را نداشته‌ و صرفا به دلیل عدم فعالیت نمی‌توانید هزینه‌ای پرداخت کنید.

ارسال نکردن اظهارنامه مالیاتی برای شما تبعات قانونی دارد 

در صورتی که کارنامه مالی خود را به ‌موقع برای سازمان مربوطه ارسال نکنید؛ مشمول جرائم و تبعات قانونی می‌شود. به این معنا که مقدار مالیاتی که باید بپردازید؛ افزایش می‌یابد. این جریمه معمولا غیر قابل ‌بخشش است و باید آن را پرداخت کنید. 

بر این اساس جریمه اشخاص حقوقی برابر 30 درصد بدهی مالیاتی و اشخاص حقیقی برابر 10 درصد است. دقت کنید در صورتی که فرم خود اظهاری را به شکل کامل پر نکنید و درآمدهایی را کتمان یا هزینه‌های غیر واقعی را در آن درج کنید؛ این جریمه‌ها برای شما اعمال می‌شوند. 

در صورت ارسال به ‌موقع اظهارنامه مالیاتی، مشمول جایزه می‌شوید 

همان‌طور که دیرکرد در پرداخت مالیات و نداشتن صداقت در پر کردن فرم‌ها مشمول جریمه می‌شود؛ افراد خوش‌حساب می‌توانند جایزه دریافت کنند.

 بر این اساس اگر به‌ عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی، اظهارنامه خود را به مدت 3 سال متوالی، در موعد مقرر ارسال کنید و مورد قبول سازمان واقع شود؛ می‌توانید از 5 درصد جایزه خوش‌حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت‌ شده طی این سه سال، بهره‌مند شوید.

فرم اظهارنامه

می‌توانید اطلاعات موجود در فرم را اصلاح کنید

اگر کارنامه مالی خود را اشتباه پر کردید یا اینکه پس از ارسال متوجه شدید که برخی از موارد را فراموش کرده‌اید؛ جای نگرانی نیست. شما می‌توانید تا یک ماه قبل از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه مالیاتی، نسبت به رفع اشتباه خود اقدام کرده و فرم را اصلاح کنید.

 دقت کنید که بهتر است پر کردن و ارسال فرم‌ها را به تاخیر نیندازید تا در صورت بروز اشکال، فرصت اصلاح آن‌ها برای شما وجود داشته باشد.

برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار خبره نیاز دارید

اگر صاحب یک شرکت یا کسب‌وکار گسترده هستند؛ بدانید که حتما باید اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر تسلیم کنید. از سوی دیگر پر کردن این فرم‌ها و اطلاعاتی که باید در آن‌ها نوشته شود؛ از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل نمی‌توانید بدون کمک یک حسابدار این کار را انجام دهید. 

هر اندازه شرکت و مجموعه شما بزرگ‌تر باشد؛ به تعداد بیشتری حسابدار نیاز دارید. اما نکته مهم اینجا است که برای ثبت و ضبط این حجم اطلاعات بالا و هماهنگی میان بخش‌های مختلف، نیاز به یک شبکه یکپارچه دارید. پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار حسابداری ابری همکاران سیستم است که به شما امکان می‌دهد تا همه اطلاعات مالی خود را بدون کوچک‌ترین خطای کاربری، ثبت کرده و در زمان نیاز، گزارش‌های قانونی از آن تهیه کنید.

در صورت افزایش درآمد؛ مشمول تخفیف می‌شوید

برخی از افراد برای اینکه هزینه کمتری را به سازمان امور مالیاتی بپردازند؛ درآمد خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کنند. اما باید بدانید که سازمان امور مالیاتی برای افرادی که تمام موارد را صادقانه وارد کنند؛ تخفیف‌های بسیار خوبی در نظر گرفته است. 

به ‌این ‌ترتیب اگر درآمد شما در مقایسه با سال مالی گذشته افزایش داشته باشد؛ مشمول استفاده از این تخفیف‌ها هستید. در نتیجه به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد، یک درصد از مالیات شما کم می‌شود و این تخفیف تا سقف 5 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن یک کار کاملا تخصصی است که باید توسط حسابداران خبره و با کمک راهکارهای نرم‌افزاری مناسب انجام شود. به ‌این ‌ترتیب مطمئن می‌شوید که حساب و کتابتان کاملا شفاف است و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

 نرم افزار حسابداری ابری و آنلاین همکاران سیستم راهکاری به‌صرفه و مطمئن است که طی سالیان مختلف بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی تجربه استفاده از آن را دارند. برای دریافت مشاوره رایگان و انتخاب بهترین نرم افزار مالی با کارشناسان همکاران سیستم در ارتباط باشید:0218520