۰ نفر

قرقیزستان هم وارد فضای سرمایه گذاری در بندر شهیدرجایی شد

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵
کد خبر: 615606
قرقیزستان هم وارد فضای سرمایه گذاری در بندر شهیدرجایی شد

مشاور رییس جمهور قیرقیزستان با بیان اینکه شرکت‌های قرقیزستانی علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های اقتصادی مشترک با ایران هستند بر تصمیم جدی این کشور برای سرمایه گذاری اقتصادی در بندر شهید رجایی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم "تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو"، در راس هیات اقتصادی در نشستی مشترک با "علی رضا محمدی کرجی ران"، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از علاقه و استقبال شرکت ملی جمهوری قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در پسکرانه ‌بندر شهید رجایی خبر داد و اظهارداشت: یکی از ماموریت های مهم ما در این سفر حضور فعالانه در بندر شهید رجایی به منظور ارتقا روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و قیرقیزستان می باشد.

رییس هیات مدیره شرکت ملی هدلینگ جمهوری قیرقیزستان با اشاره به تعیین 32 پروژه سرمایه گذاری در برنامه های کاری و اقتصادی رییس جمهور قیرقیزستان، ادامه داد: از این تعداد پروژه در بخش های مختلف سرمایه گذاری، فعالیت در بندر شهید رجایی به ویژه در حوزه معدنی یکی از برنامه های جدی ما در ایران است. 

ایاپ برگن اولو با بیان اینکه قرقیزستان به دنبال توسعه روابط و همکاری های مشترک با ایران است، گفت: در راستای تاکید رییس جمهور کشورمان مبنی بر عملیاتی شدن هرچه سریع تر همکاری ها، به سرمایه‌گذاری در ‌بندر شهید رجایی کاملا جدی و مصمم هستیم و آمادگی داریم از ماه مارس فعالیت هایمان را در این بندر آغاز کنیم.

وی بازدید از پسکرانه های بندر شهید رجایی برای فعالیت در حوزه بنادر و همچنین سرمایه گذاری و خرید تجهیزات ایرانی برای معادن قرقیزستان از دیگر اهداف سفر این هیات به هرمزگان اعلام کرد.  

مشاور رییس جمهور قیرقیزستان خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان نیز ضمن معرفی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری بندر شهید رجایی گفت: بندر شهید رجایی که شامل 60 کیلومتر شبکه ریلی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از 140 میلیون تن کالا در سال و وجود بیش از 50 محوطه خدمات کانتینر و کالا است، انواع کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود اما بیشترین علت شهرت این بندر تجاری به توانمندی‌های ترابری کالاهای کانتینری است.

علی‌رضا محمدی کرجی ران با اشاره به روابط مثبت و حسنه ایران با همه کشورهای همسایه و منطقه طی سال‌های اخیر و نگاه ویژه دولت سیزدهم در این راستا، بیان داشت: آمادگی داریم گام‌های عملی در راستای توسعه اقتصادی، دریایی و بندری بین دو کشور برداشته شود.

وی بیان داشت: ما در بندر شهید رجایی به عنوان چشم‌انداز راه‌ آبی برای همه کشورهای همسایه به خصوص قرقیزستان آماده هر گونه همکاری و سرمایه‌گذاری حمل‌ونقلی با قزقیزستان در سواحل و بنادر در چارچوب سیاسیت های قانونی بین دو کشور هستیم.

شایان ذکر است، مشاور رییس جمهور قیرقیزستان در این نشست همچنین پیرامون در اختیار گذاشتن زمین برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی کشور قرقیزستان در بندر شهید رجایی با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان که آبان ماه امسال با"دنیر امان گلدی‌یف"، معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان مذاکره کرده بودند، باهم به گفتگو نشستند. 

گفتنی است، بازدید دریایی و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف بندر شهید رجایی از دیگر برنامه های تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو، رییس هیات مدیره شرکت ملی هدلینگ جمهوری قیرقیزستان در این بندر بود. 

گفت و گو در راستای توسعه های همکاری مشترک سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه نفت، گفتگو با مهدی دوستی استاندار هرمزگان از دیگر برنامه های این هیات قیرقیزستانی درسفر به بزرگترین استان ساحلی ایران می باشد. 

قرقیزستان در قاره آسیا قرار دارد و با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین هم‌مرز است.