۰ نفر

مسئولیت گمرک ارزیابی اسناد با کالا‌های وارداتی است

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۲۴
کد خبر: 614931
مسئولیت گمرک ارزیابی اسناد با کالا‌های وارداتی است

رییس توسعه تجارت الکترونیکی گفت: اسناد تجاری قبل از رسیدن به مرحله گمرک کنترل می‌شوند و گمرک در پایانه‌های وظیفه ارزیابی اقلام با اسناد را بر عهده دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی رهبری در گفتگو با خبر ۱۴ با اشاره به نقش گمرک و ارتباط با سازمان توسعه و تجارت برای صدور مجوز‌ها موضوعاتی را مطرح کرد.

سوال: آیا صدور مجوزهای الکترونیکی است؟

 رهبری: مجوزها و مشکلات اعطای آن سال هاست مورد توجه مسئولان بوده و اقداماتی نیز انجام شده است. مجوزهای لازم برای واردات و صادرات کالاها در یک کتاب الکترونیکی درج شده است. اینکه کالاها به خاطر مجوز در گمرک رسوب کرده باشند مختص تمام کالاها نیست و هرکدام دلایل خاص خودشان را دارند. اکنون تشخیص رسوب کالا در گمرک مشکلات سیستمی است.

سوال: روند برای دریافت مجوز چگونه است ؟

رهبری: این سامانه توسعه تجارت است که بعد از ثبت سفارش مشخص می کند که کالا نیازمند مجوز است. سپس این مجوزها در پرونده بازرگانان درج می شود. بعد از ثبت سفارش، تامین ارز انجام و سپس کالا به پایانه ها تحویل داده می شود.  تمام این مراحل از جانب گمرک الکترونیکی انجام می شود. اما محموله پس از این مراحل توسط کارشناس با اسناد تطبیق داده می شود. مبنای کار گمرک کدهای HS است.

سوال: کنترل گمرک در چه حیطه ای است؟

رهبری: گمرک در روند تجارت وظیفه ارزیابی کالاها با اسناد را بر عهده دارد.

سوال: آیا تصمیمی برای بهبود و تسریع روند مجوز گرفته شده است؟

رهبری: برخی از کالا‌ها مشابه هستند و تطابق آن‌ها با مدارک سخت‌تر است برای ساماندهی این موضوع تصمیماتی گرفته شده برخی نیاز به نمونه گیری ندارند، اما برخی از کالاها نیازمند بررسی هستند که برای آن‌ها تصمیماتی گرفته شده است.