۰ نفر

پاتک روسیه به تحریم های آمریکا چیست؟

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۱۹
کد خبر: 614587
پاتک روسیه به تحریم های آمریکا چیست؟

آمریکا درصدد است در صورت تشدید منازعه در اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کند و مانع دسترسی موسسات مالی و شرکتهای روسی به معاملات دلاری و بازارهای جهانی برای تجارت، صادرات انرژی و فاینانس شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اما آمریکا و متحدانش هرگز پیش از این تلاش نکرده بودند یک اقتصاد ۱.۵ تریلیون دلاری را از تجارت جهانی حذف کنند و معلوم نیست حتی تحریم‌های غربی متحد تا چه حد مسکو را می‌تواند تحت فشار قرار دهد.

بررسی آمار تجاری سازمان ملل متحد و بانک جهانی نشان می دهد از زمان تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۴ در واکنش به ضمیمه شدن کریمه اوکراین به روسیه علیه مسکو وضع شدند، چین به بزرگترین مقصد صادرات روسیه تبدیل شد.

هری برادمن، مذاکره کننده تجاری سابق آمریکا و مقام بانک جهانی که کارشناس مسائل چین و روسیه است، در این باره اظهار کرد: تحریم‌های جدید می‌تواند باعث شود روسیه تجارت غیردلاری که با پکن در تلاش برای دور زدن محدودیتها دارد را تقویت کند. مشکل تحریم‌ها به خصوص در مورد یک تولید کننده نفت مانند روسیه، شکاف در این سیستم خواهد بود. پکن ممکن است بگوید ما در یک بازار آزاد نفت می‌خریم و اگر نفت روسیه باشد هم فرقی ندارد.

کاخ سفید با اشاره به این که بیش از ۸۰ درصد از مبادلات ارزی روزانه روسیه و نیمی از تجارت این کشور به دلار است، اعلام کرد تحت فرمان اجرایی که روز دوشنبه توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، امضا شد  موسسات در بخش خدمات مالی روسیه هدف تحریم‌های بیشتر قرار گرفته اند.

بایدن با اعلام مجموعه ای از تحریم ها در روز سه شنبه به تلافی دستور روسیه برای اعزام نیروهای نظامی این کشور به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، اعلام کرد اقدام اقدام قاطعی را انجام می دهد تا مطمئن شود سختی تحریم‌های آمریکا، اقتصاد روسیه را هدف گرفته است.

با این حال حرف زدن از عمل کردن ممکن است راحت تر باشد چرا که روسیه در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت، گاز طبیعی، مس، آلومینیوم، پالادیم و سایر کالاهای مهم در جهان قرار دارد.  قیمت نفت روز سه شنبه در واکنش به وخامت بحران در اوکراین، به سطحی صعود کرد که از سال ۲۰۱۴ بی سابقه بود.

طبق آمار بانک جهانی، روسیه در ۱.۹ درصد از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ سهیم بود که کمتر از ۲.۸ درصد در سال ۲۰۱۳ بود. در سال ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی این کشور در سطح جهانی در رتبه یازدهم بود و روسیه بین برزیل و کره‌جنوبی قرار گرفت.

بازبینی آمار تجارت روسیه در پایگاه داده "راهکار تجارت بین الملل جهان" بانک جهانی نشان می‌دهد که وابستگی روسیه به تجارت طی ۲۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده است. مقصدهای صادرات روسیه نیز تغییر پیدا کرده اند. هلند تا یک دهه پیش، به دلیل تجارت نفت بزرگترین مقصد صادراتی روسیه بود اما اکنون چین این نقش را گرفته است. خریدهای آلمان و انگلیس از روسیه تا حدودی ثابت مانده است در حالیکه واردات بلاروس رشد کرده است.

 چین بزرگترین منبع واردات روسیه مانده و تلفن همراه، رایانه، تجهیزات مخابراتی، اسباب بازی، منسوجات، پوشاک و قطعات الکترونیکی در میان اصلی‌ترین واردات روسیه از چین هستند. سهم چین از واردات روسیه از سال ۲۰۱۴ رشد کرده و همزمان، سهم آلمان به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.

 صادرات اوکراین به چین طی یک دهه گذشته به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده در حالی که صادرات بلاروس تغییر چندانی نداشته است.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار بانک جهانی، بزرگترین صادرات اوکراین به روسیه در سال ۲۰۲۰ اکسید آلومینیوم، تجهیزات راه‌آهن، زغال سنگ، فولاد و اورانیوم بود.