۰ نفر

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان مطرح کرد؛

لزوم تدوین نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۱۸
کد خبر: 613063
لزوم تدوین نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، اظهار کرد: برای ارتقای مراودات اقتصادی ایران و ازبکستان نقشه راه همکاری‌های دو کشور باید تبیین و امضا و هر ماه بر نحوه اجرای آن نظارت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ‌ عمر زاق اف در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان با بیان اینکه در پنج ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده و توصیه‌های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور را ارائه داده‌اند، اظهار کرد: ایران و ازبکستان مشترکات و روابط فرهنگی، تاریخی، دینی، دارند، اما روابط اقتصادی دو کشور متناسب با این روابط دیرینه فرهنگی نیست و باید توسعه یابد.

 معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان همچنین تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را دو اقدام عملی در این حوزه عنوان کرد و گفت: همچنین سند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری امضا و سازوکارهای لازم برای تداوم فعالیتها و ارتقاء سرمایه‌گذاری پیگیری خواهد شد.

همکاری استان های مرزی دو کشور 

وی با بیان اینکه همکاری استان‌های مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان در این اجلاس حضور دارند و نمایندگان استان‌های ایران را نیز برای بازدید از ازبکستان دعوت می‌کنیم.

 معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در ادامه پیشنهاد کرد که روزهای فرهنگی دو کشور به طور مشترک برگزار شود و گفت: در حوزه صنعت گردشگری هم می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم و باید  برنامه مشترکی در این حوزه اجرا شود.

وی همچنین تاکید کرد که باید نقشه راه همکاری‌های دو کشور تبیین و امضا و هر ماه بر نحوه اجرای آن نظارت شود.

نقطه عطف روابط اقتصادی ایران و ازبکستان

در ادامه این نشست، سید رضا فاطمی امین،  وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و  ازبکستان را نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور توصیف کرد و با اشاره به سوابق دیرینه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، اظهار کرد: می‌خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور با تکیه بر همین قرابت فرهنگی و مناسبات دیرینه ارتقا یابد.

وی افزود: روابط اقتصادی کنونی میان دو کشور فاصله زیادی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران و ازبکستان دارد، اما روحیه پرتلاش عمر زاق اف کمک می‌کند به سرعت به اهداف پیش بینی شده برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری  دو کشور برسیم.

 چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان امروز و فردا، یکم و دوم اسفندماه در تهران در حال برگزاری است.

 عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی»، خوجایف «وزیر کشاورزی»، کودراتوف «معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی»، سدیک اف «معاون وزیر امور خارجه»، احمد خوجایف عظیم «معاون اول وزیر انرژی»، محمود اف «وزیر گردشگری» و عبدالله اف «سفیر جمهوری ازبکستان در تهران»، جمعی از مدیران و معاونان دیگر وزارتخانه‌ها در کنار فعالان اقتصادی و انجمن‌های تخصصی ازبک، هیات اقتصادی جمهوری  ازبکستان را در این اجلاس تشکیل می‌دهند. همچنین در این اجلاس وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در کنار معاونان وزارتخانه و نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از بیمه و بانک مرکزی، سازمان مناطق آزاد، انجمن ها و تشکل های صادرات گرا و فعالان اقتصادی حضور دارند.

کمیته‌های کارشناسی مربوطه طی روزهای گذشته میان بخش‌های مرتبط دو کشور به منظور تدوین پیش‌نویس سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گمرکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، علمی و فناوری، فرهنگی و گردشگری و کشاورزی تشکیل شد و مذاکرات مربوطه صورت گرفته است. همچنین با توجه به اهمیت تقویت پیوند بخش‌های خصوصی دو کشور مقرر است در حاشیه اجلاس مذکور، همایش فرصت‌های تجاری دو کشور نیز فردا دوشنبه ۲ اسفندماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شود.