۰ نفر

ارمنی ها برای تولید تراشه طلا وارد همکاری با ایران می شوند

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 604218
ارمنی ها برای تولید تراشه طلا وارد همکاری با ایران می شوند

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی از احتمال همکاری ایران و ارمنستان در حوزه تولید طلا خبر داد و گفت: ارمنستان به تولیدکنندگان ایرانی پیشنهاد داده در مناطق آزاد این کشور برای تولید طلا مشارکت کنند و ارمنستان هم در ایران کارخانه تراش الماس راه‌اندازی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدحجت شفایی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: تحریم‌ها صادرات طلا را قفل کرده، چراکه هر محموله از مبدا ایران توقیف می‌شود، اما به جز این هم قوانین دست و پا گیر مانع صادرات بود. برای مثال برخلاف کشورهای دیگر، در ایران تولیدکنندگان باید از چندین سازمان تاییدیه دریافت کنند. مسئله دیگر هم تعهد ارزی است که به دلیل وجود نوسانات ارز و همچنین پایین‌تر بودن نرخ سامانه نیما از بازار آزاد برای صادرکنندگان به صرفه نیست.

بنابراین به گفته وی، طی سه سال گذشته صادرات طلا آنچنان صورت نگرفته است. اما پیش از آن ترکیه، امارات و عراق مهمترین هدف‌های صادراتی ایران بودند.

طلا می‌تواند یکی از صنایع جایگزین نفت باشد

شفائی با اشاره به پتانسیل بالای صادرات طلا در ایران، تصریح کرد: معادن خوبی در حوزه طلا وجود دارد، اما تکنولوژی استخراج پایین است. اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، طلا می‌تواند یکی از صنایع جایگزین نفت باشد چراکه ایران جزو هفت تولیدکننده طلا و جواهر در دنیاست.

 رییس اتحادیه طلا با بیان اینکه هیچ‌گونه تسهیلاتی در حوزه مواد اولیه و تجهیزات در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: به دلیل مشکلات تحریم‌ها و استفاده از شرکت ثالث برای واردات ماشین آلات در مواردی این ماشین‌آلات یا تجهیزات با سه برابر قیمت اصلی به دست تولیدکننده می‌رسد. البته یکسری از ماشین آلات با مهندسی معکوس داخلی سازی شده است. یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان طلا تامین مواد اولیه از جمله شمش است.

نیاز به شمش برای ارتقای کیفیت

به گفته این مقام صنفی، در قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده هزینه تولید بالا و تولید شمش پایین بود که حالا با تغییر قانون احتمال افزایش آن وجود دارد. این در حالی است که برای بالا بردن کیفیت در تولید طلا شمش لازم است. یکی از دلایل کیفیت بالای کالاهای خارجی همین است که شمش را با آلیاژهای رنگی مثل سفید و رزگلد مخلوط می‌کنند، طلا تا آخر این رنگ را حفظ می‌کند و نیاز به آبکاری ندارد. اما در ایران در موارد زیادی از ذوب طلاهای متفرقه یا شکسته استفاده می‌شود.

از طرف دیگر به گفته وی واردات مصنوعات طلا به طور کلی ممنوع و واردات شمش به دلیل برخی مسائل گمرکی میزان کمی است.

شفائی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با ابلاغ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و هدف گذاری افزایش تولید و صادرات طلا این وضعیت تغییر کند و گفت: آمار دقیقی از تولید وجود ندارد، اما با توجه به تعطیلات رسمی و عزاداری سه تا چهار ماه در کشور که منجر به کاهش خرید و تولید طلا می‌شود، بازارهای صادراتی ایران می‌تواند این افت را جبران کند. همچنین در شرایط نوسان قیمت خرید کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر کارخانجات با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

طلا هنوز در ایران پرمصرف است

وی در پاسخ به سوالی درباره افت تقاضا در بازار طلا با توجه به افزایش قیمت‌ها گفت: قدرت خرید مردم در همه بازارها کاهش یافته اما ایران هنوز از کشورهای پر مصرف طلاست که این محصول را هم به عنوان زینت و هم سرمایه استفاده می‌کند.

رییس اتحادیه طلا همچنین از احتمال همکاری ایران و ارمنستان در حوزه تولید طلا خبر داد و گفت: ارمنستان به تولیدکنندگان ایرانی پیشنهاد داده در مناطق آزاد این کشور برای تولید طلا مشارکت کنند و ارمنستان هم در ایران کارخانه تراش الماس راه‌اندازی کند. در این زمینه به زودی هیاتی برای نشست مشترک اعزام می‌شود. ضمن اینکه با توجه به امکان صادرات بدون مالیات در کشورهای اوراسیا توافق با روسیه هم می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

وی در ادامه اصفهان، تبریز، یزد، مشهد و تهران را بزرگترین شهرهای تولیدکننده طلا عنوان کرد و گفت: آمار دقیقی از صادرات قبل از تحریم ها در دسترس نیست.

حضور غیرمستقیم خارجی‌ها در نمایشگاه بین المللی طلا

وی همچنین از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته با حضور ۱۲۰ شرکت کننده از ۹ تا ۱۲ بهمن در نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و گفت: نمایندگان کشورهای خارجی به دلیل تحریم‌ها حضور مستقیم ندارند، اما نمایندگیهای کشورهای چین، ترکیه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در این نمایشگاه حضور دارند.