۰ نفر

وزیر صمت خبر داد؛

درج قیمت تولید کننده ۱۲ گروه کالایی

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴
کد خبر: 599578
درج قیمت تولید کننده  ۱۲ گروه کالایی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات ۱۲ گروه کالایی به صورت آزمایشی درج شده است که نتیجه خوبی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سید رضا فاطمی امین روز جمعه در دومین روز از سفر خود به هرمزگان در بازدید از واحد تولیدی آب آشامیدنی یام یام بندرعباس با اشاره به افزودن دیگر گروه های کالایی جهت درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات تولیدی خود افزود:  تا ۲ هفته آینده گروه دیگری را جهت درج قیمت تولید کننده اعلام خواهیم کرد.

وی نکته مثبت این اقدام را ایجاد رقابت در نظام توزیع دانست و اظهارداشت: با درج قیمت مصرف کننده بر روی محصولات در نظام توزیع علاوه بر ایجاد رقابت، کاهش قابل توجهی در قیمت ها ایجاد خواهد کرد و از طرفی کمک قابل توجهی به تولید کنندگان جهت درج قیمت واقعی تولید بر روی محصولات خواهند داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، درج قیمت تولید کننده را از الزامات مهم واحدهای تولیدی برشمرد  و گفت: یکی از پروژه هایی که در وزارت صمت در حال پیگیری است، درج قیمت تولید کننده و وارد کننده بر روی کالاست .

فاطمی امین بیان داشت: این کار باعث می شود نظام توزیع شفاف شود و به عبارتی مشخص شود که نظام توزیع برای مردم چقدر هزینه دارد و در کنترل بازار برای وزارت موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: کالاها براساس وزن و ابعاد آن هزینه هایی برای حمل و نقل دارد که با توجه به ابعاد و وزن آن بین ۱۵ تا ۳۰ درصد محاسبه می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای مثال یک آب معدنی که در گذشته قیمت مصرف کننده  بر روی آن ۴۰ هزار ریال درج می شد اکنون قیمت تولید کننده  ۲۰ هزار ریال درج می شود که با در نظرگرفتن حداکثر قیمت حمل و نقل و انبارداری قیمت مصرف کننده ۲۶ هزار ریال می شود که با کاهش ۱۴ هزار ریالی، قیمت قابل توجهی خواهد بود.

آلومینیوم جنوب به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال رسید

وزیر صنعت، معدن وتجارت، ایجاد صنایع بالادستی و پایین دستی آلومینیوم با به ظرفیت رسیدن آلومینیوم جنوب در گام دوم ضروری دانست  و گفت: در روز گذشته آلومینیوم جنوب به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال رسید که این نوید بخش رسیدن به جایگاه بسیار خوب در صنعت آلومینیوم است .

فاطمی امین، گام دوم را ایجاد صنایع بالادستی و پایین دستی آلومینیوم دانست و اظهارداشت: صنایع بالادستی عمده موارد آن تولید برق است که در جوار این کارخانه نیروگاه یکهزار مگاوات در حال احداث است و مورد دیگر آلومینا است که عمده بوکسید و آلومینا مورد نیاز برای آلومینیوم را به دلیل نبود ذخایر کارخانجات آلومینیوم این مواد اولیه  را وارد می کنند که در این حوزه سرمایه گذاری خوبی در حال شکل گرفتن است.

وی افزود: در صنایع پایین دستی کارهای بسیار خوبی می شود انجام داد و با به ظرفیت رسیدن تولید کارخانه آلومینیوم جنوب همچون صنایع فولاد، این صنعت نیز می تواند به جایگاه خوبی دست پیدا کند و بخش قابل توجهی از نیاز کشور را تامین نماید.

استان هرمزگان به لحاظ سطح صنعتی، معدنی و تجاری، جایگاه بالایی در کشور دارد 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: استان هرمزگان به لحاظ سطح صنعتی، معدنی و تجاری، جایگاه بالایی در کشور دارد که البته مسائلی نیز مطرح شده که با کمک فعالان اقتصادی، باید آن را رفع کنیم.

 فاطمی امین افزود: اکنون بیشترین تمرکز ما برای سرمایه گذاری در شرق هرمزگان است که اشتغال در این مناطق را گسترش دهیم و نکته بعدی تلاش در جهت استفاده بیشتر از ظرفیت موجود است که به طور مثال می توان به کشتی سازی اشاره نمود.

وی افزود: اگر ما بتوانیم تعمیرات کشتی های ایرانی و همچنین سفارش های ساخت را در داخل کشور انجام دهیم در طی ۲ سال، ۲ هزار شغل در شهرستان بندرعباس ایجاد خواهد شد.​