۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

آیا ملی مس مجبور به خرید باشگاه تراکتورسازی تبریز است؟

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۱۹
کد خبر: 599075
 آیا ملی مس مجبور به خرید باشگاه تراکتورسازی تبریز است؟

دستور ویژه وزیر صمت به شرکت ملی مس ایران برای خرید باشگاه تراکتورسازی تبریز در شرایطی جریان‌ساز شده که تاکنون سیدرضا فاطمی امین، مشخصا دستور جدی یا استراتژی مشخصی را در حوزه تخصصی این شرکت و صنعت مس ایران صادر نکرده است؛ حال آنکه او یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت مس را مجبور به خرید یک باشگاه ورزشی آن هم در شرایط کنونی کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، دستور سیدرضا فاطمی امین به شرکت ملی مس ایران برای خرید باشگاه تراکتورسازی تبریز جریان‌ساز شده است. حالا این خبر دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و حتی باعث واکنش برخی از نمایندگان مجلس شده است. 

هر چند برخی در همین فضای مجازی، از نوع دخالت‌ها و دستورات برخی نمایندگان مجلس برای خرید این باشگاه به وزیر صمت گلایه‌مند هستند؛ اما این رفتار تامل برانگیز در شرایطی در ماه‌های نخست وزارت فاطمی امین دیده می‌شود که او به طور مشخص، نه تنها به حوزه معدن و سیاستگذاری‌های معدنی ورود جدی نداشته است، بلکه در صنعت مس نیز تاکنون دستور یا استراتژی ابلاغ نکرده و حالا اولین دستور وی در این صنعت مهم، خرید یک باشگاه ورزشی است. 

واقعیت آن است که بسیاری از سهامداران شرکت ملی مس ایران که با نماد فملی در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، با خرید باشگاه تراکتورسازی تبریز موافق نبوده و این مخالفت را با حضور پررنگ خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند؛ به خصوص اینکه شرکت ملی مس بر اساس دستور وزیر صمت مکلف شده تا علاوه بر پرداخت قیمت پایه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای این باشگاه، کلیه بدهی‌های آن را هم متقبل شود. 

آنگونه که منابع آگاه در وزارت صمت می‌گویند، فاطمی امین در آخرین جلسه خود با مسئولان شرکت ملی مس ایران، دستور به خرید این باشگاه داده است که در مجموع با بدهی‌هایی که این باشگاه دارد، چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان از منابع شرکت ملی مس را برای این موضوع به خود اختصاص خواهد داد. 

حالا محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به صراحت اعلام کرده که وزیر صمت با توافق با نمایندگان آذربایجان قرار است منابع سنگینی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان را از منابع شرکت ملی مس از کرمان خارج کرده و به موضوعاتی اختصاص دهد که در حوزه وظایف و ماموریت‌های ایشان نیست. 

او گفته که شرکت ملی مس بر اساس سهم قانونی هریک از استان‌ها مکلف است تعهدات خود را قانونا در استان‌های کرمان و آذربایجان پیاده سازی کند. در حالیکه تنها 20 درصد ظرفیت تولیدی و سرمایه گذاری شرکت ملی مس در آذربایجان و 80 درصد آن در کرمان است و بنابراین اگر قرار است که در این خصوص تصمیم گیری شود، طبیعتا متناسب با این سهم در زمینه مسئولیت های اجتماعی سهم آفرینی کند.

حالا دعوا بین نمایندگان مجلس و حتی هیات رییسه مجلس نیز در این حوزه بالا گرفته و بنابراین به نظر می‌رسد که این موضوع به محلی برای چالش میان نمایندگان از یک سو و البته بالاتر از همه برای وزیر صمت شود و شاید هم به استیضاح و برکناری فاطمی امین بینجامد؛ چرا که هم نمایندگان کرمان در مجلس قدرت دارند و هم آذربایجانی‌ها و ترک زبانان می‌توانند از حمایت فاطمی امین دست بردارند و او را به کارت قرمز برسانند.