۰ نفر

مزیت‌ درج قیمت تولید کننده بر روی کالا چیست؟

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
کد خبر: 593309
 مزیت‌ درج قیمت تولید کننده بر روی کالا چیست؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بیان مهمترین مزیت‌های اجرای دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها پرداخت و گفت: شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف و حذف واسطه‌های غیر ضروری از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس تابش» درباره ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها در هفته جاری، افزود: این تصمیم از سوی وزارت صنعت و با تاکید وزیر صمت اتخاذ شده و به منظور شفاف‌سازی قیمت، تولیدکننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هدف از اجرای این طرح را شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان برشمرد و اظهار داشت: درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره‌مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود.

وی ادامه‌داد: قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمت‌هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه‌ها و فروشگاه گذاشته می‌شود و درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث می‌شود که دست واسطه‌ها کوتاه شود و قیمت‌های کاذب از میان برود.

حذف برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تابش خاطرنشان‌کرد: با اجرای این طرح، فروشگاه‌های زنجیره ای باید برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسه‌ها حذف کنند و همان قیمت مصرف‌کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.

به گفته وی، این کالاها شامل هفت کالای سوپرمارکتی چون دستمال کاغذی، آب معدنی، آب‌میوه‌ها ، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و هفت قلم کالاهای سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک وبزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی است.

تابش گفت: تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز نخست اجرای این طرح شامل کالاهایی می‌شود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.

معاون وزیر صمت با اشاره به الزامات بهبود نظام توزیع، تصریح‌کرد: متولیان فروشگاه‌ها در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیف های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصد و در قالب طرح های تخفیفی و حراج عرضه می کنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاه‌ها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالاها مطرح است.

تابش خاطرنشان‌کرد: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رساندند که به دلیل درج قیمت مصرف‌کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده‌فروشی می‌رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی برد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان‌داشت: این تصمیم بر اساس ضرورت شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت در بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف‌کنندگان است.