۰ نفر

ساخت ۷۰۰ واحد کارگاهی برای استقرار واحدهای دانش‌بنیان در نواحی صنعتی

۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۳
کد خبر: 591324
ساخت ۷۰۰ واحد کارگاهی برای استقرار واحدهای دانش‌بنیان در نواحی صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ واحد کارگاهی برای استقرار واحدهای دانش‌بنیان در شهرک‌ها نواحی صنعتی ساخته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «علی رسولیان» در نشست مشترک معاونان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با احداث واحدهای کارگاهی کوچک برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر تولید و تجاری‌سازی محصولات را برای کنشگران علمی و فناوری کشور کوتاه کرده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: پارسال ۷۱ واحد کارگاهی در شهرک‌های صنعتی ساخته شد که امسال با درک این ضرورت و توجه بیشتر به دانش‌بنیان‌ها، تاکنون ۷۰۰ کارگاه احداث شده و در تلاش هستیم تا پایان سال این تعداد به یک‌هزار و ۸۰۰ کارگاه افزایش یابد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت ساخت و چگونگی فعالیت مراکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک‌های صنعتی پرداخت و اضافه‌کرد: ایجاد این مراکز در پارک‌های علم و فناوری نیازمند حمایت است تا سبب توسعه صنعت و گسترش عمق داخلی‌سازی شود.

رسولیان همچنین با اشاره به مجموعه برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی صنایع کوچک و ایجاد فضای مناسب برای علاقه‌مندان حوزه دانش‌بنیان، ادامه‌داد: ۱۰ هکتار زمین در یکی از اراضی دانشگاه صنعتی شریف متعلق به این سازمان است که ظرفیت ایجاد شهرک فناوری و گنجایش یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان را دارد، اما با گذشت بیش از ۲ دهه از مصوبه هیات دولت و به دلیل برخی مسائل و مشکلات، امکان ساخت این شهرک فراهم نشده است.

وی تأکید کرد: برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی محدود به دانش‌بنیان‌ها نیست و شرکت‌های فناور و صنایع پیشرفته (های‌تک) که فناوری‌های مفید و سطح بالایی را به کشور وارد می‌کنند نیز زیر چتر حمایتی این مجموعه قرار دارند.

معاون وزیر صمت همچنین با یادآوری این‌که زمین و واحدهای کارگاهی مورد نیاز با ۱۰ درصد تخفیف و بدون مزایده به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار می‌شود، ابراز امیدواری کرد با کمک معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برخی مشکلات قانونی و فرآیندهای حقوقی واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان رفع شود تا این سازمان در چارچوب وظایف خود و آن‌چه که به‌صورت قانونی در اختیار دارد، عمل کند.

تشکیل اتاق‌ فکر در ۱۶ حوزه تخصصی در وزارت عتف

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های علمی و فناوری این وزارتخانه و همچنین توسعه مناسب مراکز فناوری و نوآوری از جمله پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در این مراکز را در ایجاد نظام نوآوری و فناوری در صنایع حائز اهمیت دانست.

«علی خیرالدین» با اشاره به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و پیشنهادات و همچنین تشکیل اتاق‌های فکر در ۱۶ حوزه تخصصی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین ایجاد معاونت جدید فناوری و نوآوری در این وزارتخانه، بر آمادگی زیرساخت‌های نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری به منظور توسعه هرچه بیشتر تعاملات و همکاری‌های صنعت و دانشگاه تأکید کرد.

در این نشست مقرر شد در کارگروه مشترکی، موضوع استقرار پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی مورد بررسی قرار گرفته و در شهرک صنعتی شهرکرد به‌عنوان نمونه کشوری به اجرا درآید.