۰ نفر

تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا ۱۴۰۴

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۸
کد خبر: 591048
تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا ۱۴۰۴

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا سال ۱۴۰۴ خبر داد که سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آنها در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وجیه اله جعفری امروز (شنبه) در نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با نهادهای سرمایه گذار و هم افزایی و تبادل نظر برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز ۸۵ شرکت بورسی بخش معدن و صنایع معدنی‌ ۲۸ درصد بازار ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: ۹۸ درصد معادن کشور از معادن کوچک هستند و عمده آنها در ۲۰ کیلومتری اطراف روستاها قرار گرفته‌اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، اکتشاف را از مهمترین برنامه ها و نقشه راه معدن برشمرد و افزود: ایمیدرو تا امروز ۲۹.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۴ افزون بر ۱۲ میلیارد دلار طرح در حوزه معدن و صنایع معدنی تعریف شده که در حال سرمایه‌گذاری است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور شرکت‌های جدید احتمال دارد به ۲۷ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

جعفری، احیاء معادن کوچک مقیاس را از جمله برنامه‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: اکنون ۴۵ درصد معادن واگذار شده کشور غیرفعال هستند و با ارزیابی انجام شده کمبود نقدینگی، مشکل زیرساخت و وجود ذخایر کم، عمده مشکلات آنها را تشکیل می‌دهد.

وی بر لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری به ویژه برای یک مجموعه ماده معدنی و سپس واگذاری این مجموعه‌ها در قالب مزایده ها برای فعال سازی محدوده ها و معادن غیر فعال تاکید کرد و افزود: برندگان مزایده ها باید بخشی از آن را به مردم همان منطقه واگذار کنند و شرکت‌های بزرگ نیز باید بتوانند از این طریق سرمایه‌های خود را هدایت کنند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اکنون سه بسته اولیه آماده شده که طی یک ماه آینده فرآیند واگذاری آنها انجام می‌شود که شامل بسته های سنگ آهن در سمنان، کردستان و زنجان است.

وی همچنین از آماده‌سازی ۶ بسته دیگر در زمینه های زغال سنگ، کرومیت، آهن و سنگ های تزیینی خبر داد که در بازه های زمانی یک‌ماهه ارائه خواهند شد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا امروز بسته‌های مربوط به ایمیدرو و سایر سازمان‌ها برای ۱۰ معدن زیرمجموعه ایمیدرو در زمینه‌های آهن، شورابه و زغال سنگ حرارتی آماده شده و سعی می‌شود هر ماه جذب سرمایه گذاری آنها انجام شود.

جعفری، بخش اکتشاف را از برنامه‌های اصلی ایمیدرو برشمرد که باید مسیر قانونی آن نیز آماده شود و گفت: شرکت ملی مس تاکنون ۶ مورد از معادن خود را در لیست قرار داده که امیدواریم به زودی بسته های مربوط به آنها برای تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و واگذاری در بازار سرمایه آماده شود.