۰ نفر

وزیر صنعت سوریه گفت و گو با ایران را موفقیت آمیز دانست

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۸
کد خبر: 588206
وزیر صنعت سوریه گفت و گو با ایران را موفقیت آمیز دانست

وزیر صنعت سوریه گفت و گو با طرف ایرانی برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی تاسیسات تعطیل شده در این کشور را مثبت و موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

به گزارش رسانه‌های سوریه، «زیاد صباغ» امروز (چهارشنبه) در یک کنفرانس خبری اظهار داشت:  گفت وگوهای موفقی با طرف ایرانی داشتیم و توافق کردیم که در مورد طرح‌های سرمایه‌گذاری برای تاسیسات متوقف و تخریب شده بحث کنیم.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: در این زمینه با طرف چینی هم همکاری وجود دارد که برنامه‌های خود را آغاز کرده است. 

وزیر صنعت سوریه افزود: مدتی پیش با این هیات ها برای تاسیس کارخانه‌های تولید سیمان بحث و تبادل نظر کردیم که این بحث‌ها به آخرین مراحل برای ورود به مرحله اجرایی رسیده است. 

وی درباره همکاری با امارات نیز گفت:  در حال حاضر هیچ پیشنهادی با طرف اماراتی برای سرمایه‌گذاری در وزارت صنعت مطرح نشده است.  

صباغ ادامه داد: در نمایشگاه (اکسپو) امارات، پروژه‌هایی مطرح شد و ما انتظار داریم که در بازسازی موسسات سوری ، مشارکت شود. 

وی در ادامه میزان خسارت‌های وارد شده به صنعت سوریه از ابتدای جنگ تروریستی علیه این کشور تاکنون را بیش از هزار میلیارد لیره سوریه اعلام کرد و افزود: از ابتدای جنگ تروریستی علیه سوریه تاکنون، ۵۳۹ میلیارد لیره (هر دلار آمریکا معادل حدود 3500 لیره سوریه است)‌ بصورت مستقیم و ۵۳۱ میلیارد لیره به صورت غیر مستقیم به صنایع سوریه خسارت وارد شده است.  

صباغ با اشاره به اینکه ۱۰۳ تاسیسات صنعتی در بخش دولتی سوریه وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد تنها ۵۴ مرکز در حال فعالیت است و 18 واحد نیز بطور کامل منهدم شده است.

وزیر صنعت سوریه در خصوص خسارات وارد شده به بخش خصوصی این کشور گفت: در این بخش ۱۳۷ هزار واحد صنعتی وجود داشته که تا سپتامبر امسال،  ۵۰ هزار واحد آن از کار افتاده است. 

پیشتر، «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایران هفتم اذر در راس یک هیات اقتصادی به دمشق سفر کرد و با نخست وزیر و وزیران صنایع و اقتصاد و تجارت خارجی دیدار و از مرکز تجاری ایران و مرکز فناوری و نوآوری ایران در دمشق، شهر صنعتی عدرا به ویژه پروژه مشترک خودروسازی ایران و کارخانه شیشه کاوه دیدن کرد. 

وزیر صمت را در سفر به سوریه که در خلال آن، نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و سوریه برگزار شد، ۷۰ تن از نمایندگان دستگاه‌های دولتی در حوزه صنعتی و تجاری و همچنین حدود ۳۰ شرکت بخش خصوصی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی همراهی کردند. 

دراین سفر کمیته‌های تجاری، صنعتی ایران و سوریه برگزار شد و دو طرف چندین توافقنامه همکاری مشترک امضا کردند و همچنین دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق افتتاح و همایش فرصت‌های تجاری بین ایران و سوریه با حضور شرکت‌های ایرانی مشارکت کننده در نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های سوری در محل اتاق بازرگانی دمشق برگزار شد. 

همچنین برگزاری ۴ نمایشگاه از جمله فروش محصولات سوریه در ۴ استان مختلف ایران برای کلیه فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و تجاری پیشنهاد شد. 

در این نشست بر لزوم تلاش برای حل مشکلات شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذار در سوریه، تداوم ارتباط برای حل مشکل حمل‌ونقل زمینی بین دو کشور از طریق عراق، تلاش برای حل مشکل مبادله به ارزهای داخلی و بررسی امکان تبادل ارزهای داخلی و تشویق گردشگری پزشکی، زیست محیطی، مذهبی و سیاحتی تاکید شد.