۰ نفر

با راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد تحقق یافت؛

بازگشت بیش از ۱۵ هزار و ۴۹۲ نفر به کار در شهرک‌های صنعتی

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۹
کد خبر: 587539
بازگشت بیش از ۱۵ هزار و ۴۹۲ نفر به کار در شهرک‌های صنعتی

با راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تا امروز ۱۵هزار و ۴۹۲نفر در این واحدها به سر کار بازگشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رییس‌جمهوری در همه برنامه‌های کاری و سفرهای استانی خود بر کاهش تعداد واحدهای تولیدی تعطیل و راکد و احیای آن‌ها در کشور تاکید ویژه داشته است.

روند کاهش واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل در کشور آغاز شده و مطابق آمارها، از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۱ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌ است.

برنامه اعلام شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای امسال، راه‌اندازی یک‌هزار و ۶۰۰ واحد راکد و غیرفعال بود که تحقق ۹۶۱ واحد از آنها به معنای تحقق ۶۰ درصدی برنامه در این حوزه است.

با احیاء یک‌هزار و ۶۰۰ واحد یاد شده، ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر به سر کار خود بازخواهند گشت که مطابق آخرین آمارها، تاکنون ۱۵ هزار و ۴۹۲ نفر (معادل ۵۴ درصد برنامه) مجدد مشغول به کار شده‌اند.

تاکنون ۴۱ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای احیاء و فعالیت مجدد این واحدهای راکد انجام شده شده است.

صنایع شیمیایی، غذایی و آشامیدنی، فلزی، کانی غیرفلزی، خدمات، سلولزی، نساجی و برق و الکترونیک، عمده واحدهای راکد مجدد راه‌اندازی شده در این مدت بوده‌اند.

کمبود نقدینگی، عمده‌ترین عامل تعطیلی این واحدها اعلام شده و پس از آن فقدان بازار، اختلاف شرکا، تامین مواد اولیه، نقصان ماشین‌آلات، مشکلات قضایی و مشکلات زیرساختی، دیگر عوامل تعطیلی واحدهای راکد عنوان شده است.

پارسال احیا و فعال‌سازی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد راکد موجود در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور پیش‌بینی شده بود، اما در نهایت یک‌هزار و ۵۵۷ واحد احیا شدند.

به گفته «علی رسولیان» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، احیاء واحدهای تولیدی راکد مرهون همت و تلاش سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است که با وجود مشکلات اقتصادی موجود در بخش‌های مبادلات و تامین مالی، کمبود سرمایه در گردش و مواد اولیه توانسته‌اند فعالیت خود را حفظ و توسعه دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: بدیهی است که واحدهایی که مشکل تامین نقدینگی دارند در ادامه به بانک‌ها معرفی می‌شوند، همچنین این سازمان به ارائه ضمانت‌نامه به واحدهایی که نیازمند ضمانت‌نامه بانکی باشند اقدام می‌کند.

وی اضافه‌ کرد: برای سایر واحدهایی که با مشکلات قضایی، مالیاتی، تامین اجتماعی و غیره مواجه‌اند نیز در ستادهای تسهیل استانی، تصمیم‌گیری شده و راهکار مقتضی ارائه می‌شود.

رسولیان خاطرنشان‌کرد: در زمینه تامین مالی مورد نیاز واحدها، امسال پنج هزار میلیارد تومان نیز در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار داده شده تا به واحدهای نیازمند کمک کند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۶ شهرک و ۳۲۶ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۵ هزار و ۴۱۵ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۱۹ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۱۵۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۱ هزار و ۱۷۴ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.