۰ نفر

معاون دادستان‌کل کشور مطرح کرد؛

شیطنت با نامه دادستان برای ترخیص محموله آلات موسیقی از گمرک

۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴
کد خبر: 587038
شیطنت با نامه دادستان برای ترخیص محموله آلات موسیقی از گمرک

معاون دادستان‌کل کشور گفت: عده‌ای با شیطنت و سوءاستفاده از نامه من، قصد ترخیص غیرقانونی محموله آلات موسیقی را که حداقل دو سال پشت درهای گمرک مانده است داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سعید عمرانی معاون دادستان‌کل کشور در خصوص تلاش شیطنت‌آمیز عده‌ای برای ترخیص غیرقانونی محموله آلات موسیقی، گفت: در شهریور ماه امسال مراجعه‌ای به اینجانب، مبنی بر ترخیص کالاهایی که نام آنها آورده نشده بود صورت گرفت، ادعا شده بود که کالاهایی که ترخیص نشده‌اند مشمول مقرراتی هستند که اگر دو برابر عوارض بدهند، از نظر قانونی مشکلی برای ترخیص ندارند.

وی افزود: طبق مکاتباتی که با گمرک ایران داشتیم، تأکید شد که اگر مطابق مقررات این مشکل، با پرداخت دو برابر عوارض حل می‌شود، مشکلی ندارد و شما هم موافقت کنید، در همان مقطع از بوشهر با من تماس گرفتند و گفتند که "این محموله، شامل آلات موسیقی است و نیروهای امنیتی و خود دادستان بوشهر هم با توجه به غیرقانونی بودن این محموله، با ترخیص آن محموله مخالف هستند"، بنده هم بلافاصله در مکاتبات بعدی به آن‌ها ابلاغ کردم که نوع کالا به من گفته نشده است و شیطنتی در اینجا رخ داده است، بنابراین به‌صورت فوری دستور دادم که با قاطعیت جلوی ترخیص محموله مذکور گرفته شود.

معاون دادستان‌کل کشور گفت: روزهای آخر آبان ماه از طریق یکی از نمایندگان مجلس مطلع شدم که این افراد با استناد به نامه اولیه بنده ـ که در شهریور ماه مبنی بر ترخیص این کالاها  به گمرک ایران ارسال شده بود ـ قصد دارند محموله آلات موسیقی را دوباره از گمرک خارج کنند.

عمرانی تأکید کرد: بلافاصله بنده به دادستان بوشهر تأکید داشتم که در همان شهریور ماه پرونده این محموله پس از اینکه مشخص شد محموله آلات موسیقی است بسته شود و اجازه ترخیص این کالا را ندادیم.

وی افزود: عده‌ای با سوءاستفاده از نامه اولیه می‌خواهند دوباره این کالاها را ترخیص کنند. عملاً نامه اولی که من نوشته بودم پس از اینکه مشخص شد این محموله، محموله آلات موسیقی است کان‌لم‌یکن شده است و باید جلوی ترخیص این کالاها گرفته شود.

گفتنی است، در تاریخ 1399/12/12 عوامل نظارتی گمرک بر وجود برخی اشکالات و ایرادات در فرآیند انجام تشریفات گمرکی اظهارنامه‌های خاص از جمله بحث آلات موسیقی اشاره کرده بودند که در همین راستا در بند 8 نامه مکاتبه مورخ 1400/2/21 حوزه نظارت مذکور اعلام شده است کالای یادشده متروکه گردیده است.

در همین راستا از گمرک بوشهر خواسته شده بود ضمن بیان مشروح چگونگی تشریفات گمرکی اظهارنامه‌های مذکور، ابهامات به‌تفکیک هر بند به‌همراه ارسال مستندات مربوطه و با قید فوریت، برطرف شود.

با توجه به اینکه تعرفه اظهاری کالا 85182100 (به‌شرح تجاری تک‌بلندگوی تعبیه‌شده در محفظه آن) که با شرح تجاری کالای موجود (لوازم و آلات موسیقی)‌ متفاوت و مغایر می‌باشد و همچنین مأخذ حقوق ورودی نیز مغایر و متفاوت است، بایستی شفاف‌سازی لازم در این حوزه انجام شود.

نکته بعدی این‌که بایستی مشخص شود، پذیرش اصلاحیه ثبت سفارش با توجه به مراتب فوق و قبل از رسیدگی‌های صورت‌گرفته و بازرسی‌های انجام‌شده بر چه اساس بوده است.