۰ نفر

حل مشکل کمبود واکسن بدون استقراض از بانک مرکزی

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶
کد خبر: 585734
حل مشکل کمبود واکسن بدون استقراض از بانک مرکزی

سخنگوی دولت امروز در نخستین نشست رسانه ای خود برخی از اقدامات اقتصادی دولت را عنوان کرد که از جمله آنها، سفارش اینترنتی اقلام اساسی و نقش دیپلماسی در عدم قطع گاز بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، امروز اولین نشست خبری علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم برگزار شد؛ وی در این نشست ضمن ارائه گزارش‌های مختلفی از وضعیت دیپلماسی و تأمین واکسن کرونا، گزارشی نیز از برخی از مسائل اقتصادی کشور ارائه کرد.

سفارش اینترنتی اقلام اساسی تسهیل شد

یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی جهرمی، تسهیل دسترسی مردم به کالاهای اساسی بود. آنطور که جهرمی اعلام کرد نیاز نیست که مردم برای دسترسی به مرغ و تخم مرغ در صف‌های سبد کالا یا خرید این اقلام بایستند. امروز مردم با یک سفارش اینترنتی می‌توانند مرغ و تخم‌مرغ و برنج و شکر و روغن و به زودی برخی کالاهای لبنیاتی را درب منزل دریافت کنند.

در همین رابطه می‌توان به اظهارت روز گذشته ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد که گفته بود: توزیع اینترنتی کالاهای اساسی از چهارشنبه ۱۰ آذر در استان‌های خراسان رضوی، شیراز و یزد از طریق سامانه بازرگام شروع می‌شود.

ساداتی نژاد همچنین از صاحبان تمامی پلتفرم‌ها و سامانه‌های دانش بنیان و افرادی که در سطح کشور در حوزه توزیع اینترنتی توان دارند، خواسته است که به این فرایند کمک کنند که البته در همین رابطه شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی از این افراد حمایت و به آنان کمک خواهند کرد.

حل مشکل کمبود واکسن بدون استقراض از بانک مرکزی

سخنگوی دولت همچنین گریزی نیز به حوزه دیپلماسی اقتصادی زده و تاکید کرده که بدون استقراض از بانک مرکزی و با فروش بهتر نفت و دیپلماسی فعال خارجی، مشکل کمبود واکسن حل شده است.

در اینجا می‌توان به آخرین آمار گمرک از واردات واکسن کرونا اشاره کرد که بر این اساس از ۱۵ بهمن سال ۹۹ تا ۲۶ آبان سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۸ دوز واکسن کرونا، طی ۸۴ محموله از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است.

تأثیر توجه به دیپلماسی اقتصادی در عدم قطعی گاز

وی تأثیر توجه دولت به دیپلماسی در بهبود اوضاع اقتصادی کشور را نیز مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده است که «اگر قرارداد دو روز پیش در اکو نبود، علاوه بر قطعی برق که سابق بر این رخ می‌داد باید نگران قطعی گاز هم می‌بودیم اما در این سفر تدابیر لازم برای جلوگیری از این امر اتخاذ شد.»

باید اشاره شود که رئیس جمهوری با حضور در اجلاس اکو، از گفت و گو با همتای ترکمنستانی خود در زمینه توسعه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش گاز و ترانزیت خبر داده است.

بهبود وضع صادرات و واردات

جهرمی بهبود وضعیت تجارت خارجی را نیز از دیگر دستاوردهای دولت اعلام و تاکید کرده که رکوردهای روزانه صادرات و ترخیص کالا را شکسته شده است.

بر این اساس طبق آخرین آمار گمرک، طی ۸ ماه سال جاری حجم تجارت خارجی کشور ۶۳.۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.

سهم صادرات از این میزان ۳۱.۱ میلیارد دلار است که رشد ۴۲ درصدی را نسبت به ۸ ماه اول سال ۹۹ نشان می‌دهد، همچنین ۳۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که بیانگر رشد ۳۸ درصدی است.