۰ نفر

زمینه‌ توسعه تجارت الکترونیک فرش دستباف فراهم شد

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۷
کد خبر: 585703
زمینه‌ توسعه تجارت الکترونیک فرش دستباف فراهم شد

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با ایجاد اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف، زمینه توسعه تجارت الکترونیک این هنر- صنعت فراهم می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، "فرح‌ناز رافع" در مراسم امضای توافق‌نامه اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف ایران، افزود: اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف، بستر و محیطی دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های وب و موبایل است که همه نقش‌آفرینان هنر- صنعت فرش دستباف از طریق آن می‌توانند کسب و کار خود را به صورت دیجیتال انجام دهند و به تعامل با یکدیگر بپردازند.

این مسوول، توسعه زیرساخت دیجیتال کسب و کارهای مرتبط با فرش دستباف از تولید و بازاریابی تا فروش بدون محدودیت جغرافیایی و برای زبان‌های مختلف را از اهداف مهم این توافق‌نامه عنوان کرد.

رییس مرکز فرش ایران یادآور شد: توسعه بانک محتوایی مرجع در زمینه فرش دستباف به زبان‌های مختلف و برقراری ارتباطات دوسویه دیجیتال بین بازیگران اکوسیستم فرش دستباف و توسعه ساختار تجارت الکترونیک و فروش آنلاین، از جمله دیگر اهداف این توافق‌نامه است.

رافع با بیان اینکه یکی از رویکردهای ارزشمند توافق‌نامه گسترش جامعه مخاطبین درون و برون‌مرزی است، خاطرنشان‌کرد: توسعه سیستم‌های پشتیبان فروش نظیر خدمات صدور بیمه‌نامه و کارشناسی، سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیر و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال در زمینه آموزش، از موضوعات مطرح شده در توافق‌نامه است.

 این توافق‌نامه با حضور نمایندگان اکوسیستم دیجیتال و شرکت‌ دانش‌بنیان مربوطه به امضا رسید.

 دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.  ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.