۰ نفر

بر اساس آمار گمرک اعلام شد؛

عراق بعد از چین بزرگترین خریدار کالای ایرانی

۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۳
کد خبر: 584976
عراق بعد از چین بزرگترین خریدار کالای ایرانی

بر اساس آمار رسمی گمرک، عراق در رتبه دوم فهرست کشورهای واردکننده کالا از ایران قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس آمار رسمی گمرک صادرات ایران در هشت ماه گذشته از نظر ارزش دلاری 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و عراق در رتبه دوم فهرست کشورهای واردکننده کالا از جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

به گفته رییس کل گمرک ایران، مواد پتروشیمی اصلی ترین محصول صادراتی این کشور بوده و 43 درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، چین در همین مدت بزرگترین واردکننده کالاهای ایرانی بود که عمدتاً محصولات پتروشیمی خریداری کرده است.

عمده خریدهای عراق از همسایه خود محصولات کشاورزی، خدمات مهندسی، مصالح ساختمانی و انرژی مانند برق و گاز طبیعی است. بغداد معافیت هایی از واشنگتن دریافت کرده است که به آن اجازه خرید برق و گاز طبیعی از ایران را می دهد.

مهدی میراشرفی گفت: پنج مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی چین... به ارزش 9.1 میلیارد دلار، عراق... به ارزش 6.1 میلیارد دلار" و پس از آن ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان هستند.

اقتصاد و تجارت ایران تحت همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌های ایالات متحده به شدت کاهش یافت، اما شروع به بهبود کرده است.

بانک جهانی ماه گذشته گزارش داد: اقتصاد ایران در سال 2020-2021 پس از بیش از دو سال رکود، شاهد بهبود متوسطی بود. این بانک اکنون رشد "متوسطی" را پیش بینی می کند.

ایران پیش از این در سال جاری میلادی اعلام کرده بود که طی پنج سال 11 میلیارد دلار محصولات غذایی و کشاورزی به عراق صادر کرده است. در سال 2019، عراق حدود 9 میلیارد دلار از 12.5 میلیارد دلار صادرات ایران را به خود اختصاص داد.