۰ نفر

از سوی نایب ربیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق؛

جزییات بسته پیشنهادی تحول در صادرات کشور اعلام شد

۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۸
کد خبر: 584754
جزییات بسته پیشنهادی تحول در صادرات کشور اعلام شد

نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران از تدوین پیش‌نویس بسته پیشنهادی جهت تحول در صادرات کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سجاد غرقی صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با علیرضا پیمان‌پاک رییس سازمان توسعه تجارت گفت: این بسته پیشنهادی بر روی سه محور تنظیم شده که هر کدام می‌توان نقش مهم و راهگشایی برای حل مشکلات ساختاری در حوزه تجارت خارجی ایران داشته باشد.

وی با بیان این که نخستین محور این پیش‌نویس، تاکید بر لزوم تمرکز نهادی در امر تجارت خارجی در سازمان توسعه تجارت است گفت: دفاتر متعددی در حوزه تجارت خارجی در نهادهای مختلف مانند بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و... وجود دارد که با مداخله خود جهت اعمال سیاست‌های بخشی، صادرات کشور را با چالش‌ها و موانع زیادی مواجه کرده اند.

غرقی ادامه داد: برای نمونه وضع غیرقانونی عوارض صادراتی برخلاف احکام قانون برنامه ششم توسعه و قانون بهبود فضای کسب و کار روی سنگ‌آهن صادراتی سبب شد ارزش این صادرات از 157 میلیون دلار در مرداد 98 به 3.4 میلیون دلار در آذر 99 برسد.

نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت:  40 وظیفه مختلف در قانون برای سازمان توسعه تجارت تعریف شده که تمرکز لازم برای نظارت و سیاست‌گذاری را از این سازمان گرفته است. از همین رو پیشنهاد دوم کمیسیون این است که کارکرد سازمان توسعه تجارت، در جهت اثرگذاری بیشتر به بحث‌های سیاستی و نظارتی محدود شود.

وی با بیان این که از سرگیری مشوق‌های صادراتی ضروری است گفت: سومین محور این بسته پیشنهادی، حمایت از صادرکنندگان و به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط است. البته لزوما مشوق صادراتی پرداخت پول نیست و می‌توان مواردی چون معافیت‌های مالیاتی و تامین اجتماعی و همچنین تسهیلات بانکی را در نظر گرفت.

غرقی افزود: پیش‌نویس این برنامه آماده شده و امیدواریم با همکاری سازمان توسعه تجارت نسبت به نهایی و اجرا کردن آن اقدام کنیم.