۰ نفر

چشم امید سهامداران به "مادیرا"

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 577033
چشم امید سهامداران به "مادیرا"

مادیران یا همان شرکت صنایع مادیران در سال ۱۳۴۳ تاسیس و در سال ۱۳۹۷ پس از عرضه اولیه تحت نماد "مادیرا" وارد بازار فرابورس تهران شده است.

کسب و کار اصلی این مجموعه باسابقه در صنعت ایران، تولید لوازم الکترونیکی مصرفی است، به گونه‌ای که مادیران صنایع بسیاری را از لوازم خانگی گرفته تا پلاستیک در سبد محصولات خود به خریداران عرضه داشته است. البته مادیران به بخش های دیگری مانند سرمایه گذاری در صنعت ساختمان‌سازی هم ورود کرده و عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته اما فعالان اقتصادی و شهروندان ایرانی مادیران را به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده و کهنه‌کار قطعات و لوازم الکترونیکی و همچنین لوازم خانگی می شناسند.

این مجموعه سابقه همکاری با شرکای بین المللی مهم و معتبری از جمله LG Electronics، Sharp، Epson و را در کارنامه خود داشته که سابقه برخی از این همکاری ها به دهه ۱۳۴۰ بازمی گردد.

برند تجهیزات الکترونیک این گروه TCL و X.VISION و برند مانیتور LG البته لازم به ذکر است فعالیت مادیران تنها به تولید لوازم الکترونیکی و اداری خلاصه نمی شود بلکه این شرکت در زمینه تولید و عرضه محصولات قابل تجزیه زیستی هم فعالیت قابل توجهی داشته و این تولیدات با برند KISABZ وارد بازار می شود.

نگاهی به سهام مادیرا در فرابورس

این شرکت با نماد مادیرا از سال ۱۳۹۷ تاکنون در بازار دوم فرابورس حضور داشته و با توجه به سرمایه ثبت شده و همچنین ظرفیت تولید، پتانسیل رشد به مراتب بیشتری را در مقایسه با نخستین سال ورود به بازار سهام پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند مادیرا در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها می تواند جایگاه خود در بازار فرابورس تهران را بهبود بخشیده و بازدهی سهم خود را نیز افزایش دهد، به گونه ای که اقبال سهامداران برای خرید این سهم بیش از پیش افزایش یابد. البته اخبار دلگرم کننده ای مبنی بر توسعه خط تولید این مجموعه در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد که باعث شده سهامداران مادیرا نسبت به رشد قریب الوقوع این سهم امیدوارتر شده و همین مسئله نیز زمینه را برای جمع شدن صف های فروش فراهم ساخته است. از طرفی هم گفته می‌شود مادیرا افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار داده و در راستای تحکیم موقعیت خود در عرصه تولید لوازم الکترونیکی اقدام کند.

گزارش ۶ماهه نخست ۱۴۰۰

طبق گزارشاتی که از عملکرد مادیران منتشر شده، شرکت صنایع مادیران در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰  مبلغ فروش شرکت اصلی و زیرمجموعه‌هایش بالغ بر 1700میلیارد تومان بوده است. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد تقریبا 90درصدی تجربه کرده است. به عبارت دقیق‌تر، مادیران در شش ماهه ابتدای سال جاری، تقریبا دو برابر سال گذشته فروش داشته است. بخشی از افزایش مبلغ فروش، به دلیل رشد قیمت محصولات شرکت و بخش دیگر آن به دلیل افزایش  تعداد فروش شرکت رخ داده است.

به باور کارشناسان، اگر مادیران موفق شود این آهنگ فروش را تا پایان سال 1400 ادامه دهد، البته برآورد شرکت از درآمدهای سال جاری حاکی از رشد درآمدی بیشتری است اما این گزارش با رعایت جوانب مختلف اقتصاد کشور و همچنین روند تحولات حوزه صنعت تهیه شده است.

 بنابراین «مادیرا» این روزها با نسبت قیمت به درآمد 5 مرتبه‌ای در حال معامله است  که این سطح نازل از P بر E برای این شرکت، از زمان عرضه اولیه سهام مادیران بی‌سابقه بوده است.

چشم انداز

همانطور که گفته شد شرکت صنایع مادیران نقش مهمی را در زمینه تولید محصولات الکترونیکی و همچنین لوازم خانگی داشته و با توجه به توسعه بخش های مختلف این شرکت (خصوصا لوازم خانگی) چشم انداز روشنی برای این مجموعه تماما ایرانی ترسیم می شود. از سوی دیگر فعالان بازار سهام انتظار دارند با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره‌جنوبی که سهم بسزایی از بازار ایران دارد، میزان درآمدهای حاصل از فروش محصولات تولیدکنندگان داخلی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. مادیرا نیز به عنوان یکی از مهمترین شرکت های فعال در این عرصه می تواند فرصت را مغتنم شمرده و در راستای افزایش هرچه بیشتر سطح تولید اقدام کرده و سهم بزرگتری از بازار لوازم خانگی و الکترونیکی را به خود اختصاص دهد. از همین رو بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند شرکت صنایع مادیران با توجه به توسعه خط تولید مجموعه، قصد دارد از موقعیت مناسبی که ایجاد شده نهایت استفاده را برده و با تقویت بخش های مختلف و حتی تنوع بخشیدن به فهرست محصولات خود تحولی شگرف در مسیر افزایش سطح درآمد شرکت ایجاد کند.