۰ نفر

۹۵درصد تولید پوشاک در اختیار صنوف

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۱۸
کد خبر: 576803
۹۵درصد تولید پوشاک در اختیار صنوف

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به سهم ۹۵درصدی اصناف و پنج درصدی صنایع در تولید پوشاک، گفت: واحدهای صنفی- تولیدی پوشاک، با کمترین هزینه برای دولت، تبلیغات حداقلی و کیفیت بالا در حال فعالیت هستند با وجود این گاهی تسهیلاتی به بنگاه‌های صنعتی که سهم کوچکی در تولید پوشاک دارند، ارائه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سعید ممبینی در نشست بررسی بازتاب اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته (تهران مدکس) اظهار کرد: با توجه به «سهم بالای پوشاک در صنوف تولیدی» و نیز «تولید ۹۵ درصدی پوشاک در بخش اصناف و سهم ۵ درصدی در صنایع»، طی جلساتی که با مدیران اقتصادی کشور و کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا داریم، همواره بر میزان خسارت وارده بر صنف پوشاک با شیوع بیماری کرونا تاکید کرده‌ایم. شیوع کرونا بیشترین اثر را در دنیا بر میزان مصرف پوشاک گذاشته است و کشور ما نیز مستثنی از این قاعده نیست. علاوه بر این که ما مشکلات خاص کشور خودمان از جمله تحریم و نبود مواد اولیه را هم داریم.

وی گفت: واحدهای صنفی- تولیدی پوشاک، با کمترین هزینه برای دولت، تبلیغات حداقلی و کیفیت بالا در حال فعالیت هستند با وجود این گاهی تسهیلاتی به بنگاه‌های صنعتی که سهم کوچکی در تولید پوشاک دارند، ارائه می‌شود. این از جمله انتقاداتی است که به دولت و مجلس منتقل کرده‌ایم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین در خصوص الزامات اجرایی پیش رو در کارگاه‌های تولیدی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که کمتر به موضوع برندسازی پرداخته است. اتحادیه پوشاک و فعالان این حوزه، در خصوص برندسازی آسیب‌شناسی کرده و راه‌کارهایی را ارائه دهند. ضمن این که همه می‌دانیم، برخی از کشورها تمایل به استفاده از نیروی انسانی ارزان و تولید با کیفیت دارند که لازم است تولیدی های ما بررسی بیشتری بر این موضوع داشته باشند.

فعالیت ۵۷ هزار و ۴۰۴ تولیدی صنفی در حوزه پوشاک

محمد باقر مجتبایی، دبیر کل اتاق اصناف ایران نیز اظهار کرد: بر اساس آمارها، ۲۳۰هزار و ۳۱۵ واحد صنفی تولیدی و توزیعی مجاز به فعالیت در حوزه پوشاک داریم که از این تعداد، ۵۷ هزار و ۴۰۴ واحد، تولیدی و ۱۷۲هزار و ۹۱۱واحد، توزیعی هستند. ذکر این نکته نیز مهم است که تنها صنفی که حدود ۹۵ درصد تولید را در اختیار دارد، پوشاک است. بدیهی است، ۱۰۰ درصد توزیع پوشاک نیز در بخش اصناف است.

وی افزود: با توجه به این جمع کثیر و تخصصی، فعالان حوزه پوشاک از آسیب‌ دیده‌ترین گروه‌ها در دوره شیوع کرونا بوده‌اند و از جمله ۱۴ گروه اصلی آسیب دیده از کرونا بر شمرده شده‌اند. با وجود این حمایتی از دولت دریافت نکرده‌اند. برای این که از برگزاری نمایشگاه تهران مدکس و این نشست نتیجه بهتری بگیریم فرم‌های نظرسنجی از سوی شرکت‌کنندگان تکمیل و با بررسی آن، گزارشی از مطالبات مشخص صنف پوشاک تهیه و با فصل‌بندی مناسب به کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت صمت ارائه خواهیم کرد.

صادرات ۱۴۹ میلیون دلاری پوشاک در سال گذشته

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران به عنوان مجری نمایشگاه مدکس، نیز گفت: نزدیک ۹۵ درصد تولید پوشاک در بنگاه‌های کوچک و متوسط است که پروانه کسب از اتحادیه‌ها دارند و تنها ۵ درصد تولید در بخش صنایع است که پروانه‌های بهره برداری می‌گیرند. با وجود این تبعیض و بی عدالتی موجب شده تا تسهیلات بانکی به آن ۵ درصد داده شود. بنابراین از مجلس انتظار داریم که مانع از این تبعیض شود. هرچند تامین تسهیلات، مطالبه اصلی ما نیست و بزرگترین مطالبه ما تامین مواد اولیه است.

وی افزود: در نمایشگاه تهران مدکس، حدود ۱۰۰ تولید کننده شرکت کردند که سطح کیفی تولیدات ملی را نشان داد. همین کیفیت موجب شد تا در سال گذشته بدون حمایت دولت، ۱۴۹ میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که البته این تبادل ریالی بوده است. یعنی از کشورهای همسایه به ایران آمدند و از بنگاه‌ها خرید کردند. این صادرات طبق روال قانونی نبوده است. اما با وجود تامین پارچه و مواد اولیه گران قیمت از سوی تولیدکنندگان ایرانی، باز هم قیمت تمام شده برای کشورهای همسایه مناسب بوده است.

به گفته این مقام صنفی دو کشور همسایه از فعالان صنف پوشاک ایران دعوت کرده‌اند تا در این کشورها نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم که از مجلس و دولت انتظار حمایت در تحقق این امر را داریم.

بر اساس این گزارش، در این نشست، فعالان صنف پوشاک بر مواردی از جمله «تامین مواد اولیه با کیفیت و سرعت بخشیدن به ترخیص اقلام وابسته به پوشاک»، «ضرورت پیوند طراحان و تولیدکنندگان»، «فراهم آوردن شرایط حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی»، «آموزش نیروی انسانی» و … تاکید کردند.